Szabadidőautónak nem túl terepes, elektromos autónak nem elég takarékos, M-es BMW-nek egyáltalán nem nézném, és még csak nem is szép. A különleges technikai részletekkel megtöltött, 619 lóerős és 1100 Nm-es nyomatékra képes BMW iX M60 mégis levett a lábamról.

Az úgy volt, hogy a BMW-nél 2022-re már komolyan számoltak azzal, hogy az önvezetés a mindennapokban is használható funkcióként ott lesz a legtöbb új autójukban. Aztán nem így lett, de erről nem csak a BMW tehet. A funkciók legnagyobb része működőképes, évek óta futnak önvezető tesztautók Münchenben és környékén, de a hatósági szabályozások hatalmas távolságból figyelik a technikai fejlődést. Ha egy figyelmetlen autós öl meg egy másikat, akkor könnyen rá lehet mutatni, ki felel a balesetért, de ha két gép rossz döntése miatt történik baleset, akkor nincs az a testület, amely kimondaná, melyik gépgyártó volt a nagyobb hülye. Emellett az energiaárak és nyersanyaghiány által diktált piacon egyre kevesebb a gyártói szándék az önvezetés jelentős fejlesztésére.

Kár, pedig a napnál is világosabb, hogy a BMW iX-et autonóm autónak tervezték. Jogosan merül fel a kérdés, hogy egy eredendően guruló nappalinak tervezett autóra hogyan kerülhet M-es embléma?

Az idén 50 éves M-részleg teljes vehemenciával dolgozik azon, hogy az elektromos hajtás és a dinamikus vezetés közé ne mosolygós emojit képzeljünk. Az i4 M50 és iX M60 egyértelműen mutatja, a benzin (és dízel) M-es BMW-k mellett van helye az elektromos hajtásnak is.

Az iX M60 műszaki kivitelben, igényességben, technológiában minden létező paraméterében megfelel annak, amit egy M-es BMW-től elvárnál.

A karosszéria kritikus pontjain, a tetőn, az oldalelemeken és a hátsó traktuson alkalmazott szénszálerősítésű műanyag növeli a karosszéria merevségét, és csökkenti a tömeget. Az autó 2,6 tonnát nyom, ez azonban fel sem tűnik, mivel a 619 lóerős teljesítmény (az első és hátsó tengelyeken külön-külön dolgozik villanymotor, ezek kombinált teljesítménye ennyi) 3,8 másodperc alatt lövi ki a testes járművet. Ez az élmény teljesen szürreális, de pontosan annyi vadságot, életerőt ad, amit egy dinamikus BMW-től várunk. A végsebességet sem korlátozzák 200-nál, mint az xDrive50-nél, itt 250 a határ. Itt is csak az elektronika szól közbe, nem a fizika. A nyomaték 1100 Nm, ha Sport módban vagyunk, és használjuk a rajtautomatikát. Ha nem, akkor csak 1015 Nm, de tegye fel a kezét, aki érzi a két érték közötti különbséget. Fontos adat a 0,26-os alaktényező, de ennek is feltétele a sportmód használata.

Kerestem a megfelelő szavakat, amik a vezetési élményt képesek leírni, és talán a lenyűgöző az, ami a legközelebb áll a valósághoz.

Annyiféle paraméter szerint alakítja a karosszéria mozdulatait, a futómű hangolását és a motor viselkedését az autó agya, hogy minden tizedmásodpercben a legprecízebb BMW-t kapjuk, amit csak egy két tonnát jóval meghaladó tömegű guruló testtől elvárunk. Ez a viselkedés természetesen nem egyenlő azzal, amit az M-es BMW limuzinoktól kapunk, de dinamikus viselkedésével a hasonló méretű elektromos szabadidőautók mezőnyéből jó magasan kiemelkedik az M-es iX. Még akkor is, ha a hangot nem a kipufogó és a motor komponálja, hanem Hans Zimmer.

A 22-25 kWh körüli fogyasztás nem tűnik rossznak, ahogy a papíron kimutatott hatótávolság (akár 561 km) sem.

Ehhez az kell, hogy az xDrive50-hez hasonlóan a nagyobb, nettó 101 kWh-s akksit kapja az autó. A maximális töltési teljesítmény 195 kWh, ezt az első 5% után már tudja, és nagyjából 50 százalékig meg is tartja. 10-80 százalékos töltöttség között 35 perc telik el, ha nagyteljesítményű DC töltőről tudunk tölteni.

A belépő 32,6 milliós iX xDrive40 és a 47 millió körüli iX M60 közé majdnem befér egy alapfelszereltségű 318i. Ez elég tetemes mennyiségű pénz, amit racionális gondolkodással nem lehet megmagyarázni. Ezt a különbséget át lehet számítani centiméterekre, lóerőkre, paraméterekre, de ennél is fontosabb, hogy hangulatban, érzésben a 22 colos kerekeken gördülő, bronzhatású M-es emblémákkal körbevett iX M60 nagyon a helyén van. És ha innen nézzük, csak 2,3 millióval drágább az xDrive50-nél.

Ez is érdekelhet:

Kezdhetjük átírni a fejünkben, mit jelent az, hogy BMW! – iX xDrive40-teszt

A BMW iX nem tökéletes, de annyira hangulatos és különleges, hogy nagyon bele lehet szeretni. Pont, mint a hagyományos BMW-kbe, csak teljesen másképp.

Nem vezeti magát, de jól állna neki – vezettük: BMW iX

Elsőre biztosan nem vágod rá, hogy ez a legszebb BMW, amit valaha láttál. De hogy jelenleg a legkülönlegesebb, az szinte biztos.

Támogatott és ajánlott tartalmaink
További cikkeink a témában
Ahol a csúcsminőségű bútor életszemléletté nemesül
Hirdetés