
Sportos kompakt crossoverből kupéformájú szabadidő-autóvá vált a BMW X2, de ezt aligha bánhatod, mert nemcsak divatosabb, hanem sokkal praktikusabb is lett, szinte egy kategóriával nagyobb autónak tűnik. M-esített külsővel, de belépő dízelmotorral teszteltük.
Lehet, hogy nem a BMW találta fel a kupéformájú szabadidő-autót, de az biztos, hogy az X6 teremtette meg a divatját, ami a mai napig kitart. Mostanra egyre több márkának van a kínálatában, a BMW pedig többféle méretet is kínál belőle. Az X6 és X4 után érkezett X2-vel azonban eleinte eltértek a recepttől, és kupéforma helyett egy sportos crossovert kínáltak, ami inkább tűnt egy megemelt kompakt autónak, mint egy lecsapott hátú szabadidő-terepjárónak.
Új karaktere lett
Most azonban biztosra mentek a generációváltással, és az X4-hez és X6-hoz hasonló kupéformát szabtak az X2-nek. Az alapokat ezúttal is az X1-es adja, de még jobban eltértek tőle, szinte nincs közös eleme a testvérével az új X2-nek. A hossza nem kevesebb, mint tizenkilenc centit nőtt az előző generációhoz képest, ezzel a 4,55 méteres autó szinte egy kategóriával nagyobbnak tűnik, annyira, hogy állítólag a BMW-nél is elgondolkodtak rajta, hogy szükség van-e egyáltalán az X4-re.
Míg az X1-est nyugodtan nevezhetjük barátságos családi autónak, addig az X2-nél jócskán feljebb tekerték a menőségfaktort. Hatalmas, karakteres a vese alakú hűtőmaszk, ami szigorú tekintetet ad neki az élekkel szabott fényszórókkal együtt, míg a hátsó lámpák még szélesebbnek láttatják. Az biztos, hogy az X2-nek magabiztos kiállása van, főleg azért is, mert bár a tesztautó motorikusan belépőmodell, mégis a nagy fekete betétes M Sport Pro csomaggal rendelték meg.
Nagyobb és praktikusabb
Belül már kevésbé egyedi az X2, a berendezés ismerős lehet a hagyományos testvéréből: így néz ki manapság egy kompakt BMW modern műszerfala. Szinte mindent a dupla ívelt kijelzőre költöztettek, de szerencsére a klímát mindig elérjük az alsó sávból, a kormánykerékre és az ajtókra hagyományos gombok kerültek, és néhány kapcsolót meghagytak az ülések közt lévő, magasra emelt konzolon is, hogy gyorsan elérjük az üzemmódokat, és az autó beállításait se a menüből kelljen keresnünk.
Sok fémes betétjével és érdekes textúráival a minőségérzet kifogástalan, és a térkínálat is sokat fejlődött,
belül tényleg nagyobbnak tűnik a szűkös elődjéhez képest. A bővülés főleg hátul érezhető, ahol bőséges a lábtér, és a lejtős tető miatt sem sokkal kisebb a fejtér. Az X1-ben látott, sínen csúsztatható ülés itt nincs meg, de a magas padlóval két részre osztott csomagtér hatalmas, 470-ről 560 literesre nőtt, a három részre osztott hátsó támlával hosszabb tárgyak is beférnek.
A választás szabadsága
Nem mondhatod, hogy ne lenne elég széles az új X2 kínálata, hiszen a háromhengeres benzinestől a 300 lóerős, sportos összkerékhajtású M35i-n keresztül a tisztán elektromos hajtású iX2-ig terjed, ami teljesítményben a csúcsot képviseli 313 lóerővel. A BMW azonban hisz a választás szabadságában, ezért amíg csak lehet, nem engedi el a dízeleket, és az X2-ből is van kétféle, amiből a belépőszintet jelentő sDrive18d-vel teszteltük a BMW kupéformájú újdonságát.
Ha nem tudnánk, akkor aligha mondanánk meg, hogy ez a belépőszint, hiszen kilenc másodpercen belül gyorsul százra, és 210 km/órával száguldhat, azaz egy kicsivel gyorsabb az elődjénél, pedig nemcsak nagyobb, de annyival nehezebb is lett nála, mintha mindig lenne egy plusz utasunk. Az elődjéhez még kapható volt manuális váltó, de annyira nem kérte senki, hogy az automata immár alapfelszerelés lett az X2-es teljes kínálatában.
Mondhatnád, hogy egy sportos BMW-nek illik a hátsó kerekeket hajtani, de ez csak egy kategóriával feljebb igaz.
Az X2 hiába lett nagyobb, ugyanarra a platformra épül, mint az X1, ezért ebben a változatban az első kerekeket hajtja, az összkerékhajtás csak a 20d-hez érhető el. Az lehet talán az egyetlen érv mellette, hiszen a 163 lóerős teljesítménye alig nagyobb, és
be kell vallanunk, hogy a 150 lóerős dízel a józanész határain belül minden igényünket teljesíti.
Irány az Adria!
Még inkább ezt mondjuk, miután nem a szokásos hazai utakon tettük próbára az X2-est, hanem a Roadster magazin egyik cikkéhez egészen az Adriáig utazzunk vele, hogy Elan vitorlást és Regal motoros hajót próbáljunk ki, és ez a BMW tökéletesnek bizonyult erre a feladatra. Csak ráálltunk az M7-esre, és szinte meg sem álltunk a tengerig, annyira észrevétlenül eltelt a hat óra, az X2 pedig a nagyobb BMW-k rendületlen magabiztosságával tört előre.
Portorož kikötőjének parkolójában is jól mutatott a BMW, amivel azonban nem csak autópályán mentünk. A másnapi hajózásra Opatija felé izgalmasan kanyargós utat választottunk, és a dízel X2-es itt sem okozott csalódást, 20 colos kerekein biztosan feküdt a kanyarokban, és még a kényelme sem szenvedett a szükségesnél nagyobb csorbát. Persze ne számítsunk egy sportautóra, de
a kategóriában bőven a sportosabban vezethető modellek közé sorolhatjuk ezt a BMW-t.
Sokat dobott a vezetési élményen, hogy az X1-hez képest öt centivel alacsonyabban ülünk az autóban,
és bár az elődje nyolcfokozatú automatáját hétsebességes duplakuplungosra cserélték, elég jól veszi a lapot. A dízelmotor zaját, amennyire lehetséges, az utastéren kívül tartották, nem zavar bele nagyon a Harman Kardon hifin játszott zenehallgatás élményébe. Sok tárolóhelyével praktikus, panorámatetőjével és bőrüléseivel igényes prémiumautó az új X2.
Szabadidő-terepjáróhoz képest áramvonalas formája, és persze a hatékonyra csiszolt, 48 voltos mild hibrid rendszerrel szerelt dízelmotorja is szerepet játszott abban, hogy 5,6 literes fogyasztással jártuk meg az adriai túrát. Csak a hazaúton, nem sokkal Budapest előtt a figyelmeztetés felvillanása juttatta eszünkbe, hogy tankolni is kellene, mert
az elődjéhez képest kisebb, 45 literes tankot felár nélkül növelik 54 literesre, amivel akár ezer kilométeres hatótáv is hozható.
Nem is nagyon tudnánk megindokolni, miért kellene a 600 ezer forinttal drágább 20d-t választanunk, annyira elegendő szinte mindenhol, talán csak az autópályás, nagy sebességű előzéseknél vágytunk volna egy kicsit többre. 16,8 millió forintról induló árával pedig alig százezerrel drágább a belépő benzinesnél, és ahhoz képest mégis egy hengerrel nagyobb, komolyabb motort kapunk, ami a BMW nagyobb típusaiban is magabiztosan teljesít.
Összegzés
Nagyon tetszett az előző X2 koncepciója, a szabadidő-terepjáróknál kompaktabb forma, de be kell látnunk, hogy a BMW vásárlói extravagánsabb megjelenésre vágynak, és az új X2 ezt meg is adja nekik. Hozzám továbbra is az X1-es áll közelebb a családiasabb stílusával, de a végére egészen megkedveltem az X2 új formáját, és azt el kell ismernem, hogy a nagyobb méretével jól használható, praktikus autó lett belőle, ami ezzel a dízellel igazán sokoldalú és bámulatosan takarékos is.
Ez is érdekelhet:
- Karakteres formája lett
- Sokkal tágasab az elődjénél
- Még mindig jó a minőségérzete
- Mindenre jó a dízelmotorja
- Rendkívül kedvező a fogyasztása
- Nem könnyű megfogni a kilincseket
- Hátra kilátni nem az igazi