Egészen eddig elkövettem azt a hibát, hogy csak kedvesen bólogattam, amikor valaki Szlovéniát ajánlotta nagy lelkesen. Fent volt a listámon, de most a legizmosabb BMW X2-esek megmutatták, miért kell jövőre visszatérnem Bohinj völgyébe.

Szlovénia a szomszédban van, a legszebb részei pedig hatórányi autózásra Budapesttől, tehát egy jól időzített reggeli indulással még áprilisban is lehet egyet sétálni a naplemente előtt, közben pedig nézni a fodrozódó víztükröt és a szép hegycsúcsokat.

Ezek most a BMW legszerethetőbb autói – M3 Touring és Z4

Ne temessük az autógyártást, amíg olyan kocsikat hoz el nekünk a BMW, mint az M3 Touring vagy a Z4 M40i. Hagyományos lóerők és benzinszag minden mennyiségben.

Én mindig csak halogattam, de a BMW nagyon jól tudja, hogy Szlovéniában autózni baromi jó, ezért évről évre megmutatják, mit tudnak a legújabb modellek a kanyargós utakon. Most a BMW X2-es legerősebb változatain, az M35i-n és az iX2 xDrive30-on, valamint a MINI Countryman JCW-n volt a sor. Normál esetben siránkoznék az összkerekes kompakt szabadidő-autók miatt, de abban a zuhogó esőben, amiben egymás után fűztem a kanyarokat, nagyon hálás voltam a rendíthetetlen stabilitásért.

Alig látok el a gépháztető végéig a vízfüggönytől, de a BMW X2 M35i úgy szalad az eső áztatta szerpentinen, mintha mi sem volna természetesebb.

Magasba törő hegyek, zöldellő fenyvesek és vadul zúgó patakok adnak fantasztikus hátteret az útnak, pedig alig látok belőle valamit. Eszeveszetten kalimpál a szélvédőn az ablaktörlő, mindig látványosan sok vizet terelnek odébb a lapátok, és a tükörbe nézve is látom, hogy milyen utat tört magának a gumi az ázott aszfalton. Ha ismerném a járást, végtelenül boldog volnék itt egy sperres 330i-vel, de ezeken a szűk és egyelőre ismeretlen utakon biztonságot ad az összkerekes X2 M35i, meg az okos kipörgésgátló. Annyira magabiztos, hogy rajtelektronikával indulva is rendesen elrúgja magát a 300 lóerős BMW X2, közben a kipörgésgátló sárga ikonja fel sem villan a műszerfalon.

Piszkosul erős az X2 M35i, és ezt minden dráma nélkül tálalja. Motorhangja egységes négyhengeres, turbós benzines hang, amit a mindenféle kibocsátási normák fojtogatnak, a kipufogó szintén csendben van, még a váltás utáni durrogások is csak hangszóróból szólnak. Ennek ellenére maradt még öröm az izmos kis BMW-ben, mert a futóműve kellően feszes, a kormányzása pedig éppen annyira precíz, amennyire egy BMW-től minimum elvárnám.

Aki hétvégi pályanapokon feni a kanyarokat, annak biztos nem az X2 M35i lesz a célszerszáma, akinek pedig a hétköznapokra kell egy erős BMW, annak nem elég elsöprő. De belekóstolni a sportosság ízébe és még cudar körülmények között is tét nélkül autózni a Bohinj környéki utakon – tökéletes. Sportmódban mindig nyomatékcsúcson tartja a motort, a hétfokozatú duplakuplungos automata váltó pedig villámgyorsan dobálja a fokozatokat. Ennek ellenére nincs meg benne az a tűz, amit a rengeteg M logó és a 300 lóerő sejtet egy BMW-ben. Kiegyensúlyozott és minőségi autó az X2 M35i, amiben sokkal jobb simán csak abban a tudatban utazni, hogy van benne akarat, mint adrenalinban pácolt élményeket keresni.

Van lendülete, van ereje és van tapadása is bőséggel, de egy BMW-nek ennél többről kell szólnia.

Utastere pontosan olyan, mint a keresztmotoros modellekben, tehát a háromküllős sportkormány mögött két kijelző van, mely a vezető felé ível. A központi érintőképernyő mögött már az OS9-es operációs rendszeren lehet személyre szabni az autó karakterét, a hangulatvilágítást és a klímát. Továbbra sem az igazi a menürendszere, mely a sok egyforma ikonnal menet közben zavaróan sok figyelmet igényelne, ha nem váltaná le pillanatok alatt az Apple CarPlay. Nagyon hiányoznak a fizikai gombok is az X2-esből, valamint egy olyan pohártartó, amiben nem zörögnek a palackok.

Countryman JCW, a maximumra tekert MINI

Pontosan ugyanúgy 300 lóerős és 400 Nm nyomatékú a MINI Countryman JCW, mint a BMW X2 M35i, még a platformjuk is egyforma, a stílusa és a praktikusan tágas, egyszerre nagyon brit és minimalista hangulatú utastere miatt azonban messze jobb érzés volt a MINI-t vezetni.

Közel 3,2 négyzetkilométeres területével Szlovénia legnagyobb természetes tava a Bohinji-tó, mely egy gleccservájta völgyben fekszik. A Triglavi Nemzeti Parkban található tó körül rengeteg lehetőség van az aktív vagy nyugis időtöltésre. Télen síeléshez is ideális hely, de minden évszakban jó kirándulni vagy biciklizni a környéken. Látványosságai között ott a Mostnice szurdok vagy a Száva vízesés.

Magam is hitetlenkedtem néhány kilométeren át, de az iX2 xDrive30 messze harmonikusabb autó, mint az M35i.

Nagyon érezni lehet az X2 M35i-n, hogy nem lehetett belőle kihozni a maximumot, mert kelletlenre fojtogatják zaj- és károsanyag-kibocsátási normák, de az elektromos változatnak, az iX2-esnek ilyen szempontból könnyebb dolga van. Erősebb is a kétmotoros iX2 xDrive30-as a benzines csúcsmodellnél, itt 313 lóerő a rendszerteljesítmény és 494 Nm nyomatéka van. Cserébe viszont több mint kéttonnás súlya és 180 km/órára korlátozott végsebessége van.

Alacsony tömegközéppontja és az azonnal reagáló villanymotorok miatt az iX2 ügyesebben mozog és késedelem nélkül indul meg, ha kanyarcsúcsponttól már rátaposok a gázpedálra. Minden egyes kanyar és egyenes, fékezés és gyorsítás után egyre biztosabb vagyok abban, hogy itt most az elektromos változat sikerült sokkal jobban. Ezért a bűnös gondolatért ígérem, hogy sorhatos motorblokkon mutatok be áldozatot teliholdkor.

Benzines, dízel és elektromos motorral is lehet X2-est kapni, a választás szabadsága pedig nagyszerű.

Lítiumion akkumulátora 64,8 kWh kapacitású, egyenáramú töltőről (DC) akár 130 kW-tal is tölthető. Ideális esetben tízről nyolcvan százalékra kevesebb mint harminc perc alatt töltődik fel, a hatótávja pedig 420 kilométer környékén van. A gyár 17,7 kWh/100 km-es átlagfogyasztást ad meg az iX2 xDrive30-ra, de az örömautózással Szlovéniában ez sokkal közelebb volt a 30-hoz. Hogy mennyit fogyaszt valójában, az a teszthét alkalmával kiderül.

Hajtástól függetlenül minden X2-es csomagtartója 525 literes (bővítés után 1400 liter) és az M35i négy kipufogóját leszámítva a dizájn is nagyrészt azonos. Keresztmotoros platformjával nem egy klasszikus BMW, de aki inkább látja benne a minőségi kompakt szabadidő-autót, mint az élvezeti cikket, az elégedett lesz a csendes és jó erőben lévő iX2-vel vagy a remek fogyasztású X2 sDrive18d-vel is. A benzines mellett legnagyobb bánatomra most nincsenek érveim. Szlovénia mellett viszont annál több.

Ez is érdekelhet:

A kabrió a nyár autós slágere

Megtanít élvezni a nyitott tetős autózást a BMW M4 Competition Cabrio.

Kapudrog az örömautózáshoz – BMW M2

460 lóerő, hátsókerék-hajtás, BMW. Ez így tökéletes.

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Az Asus dobja piacra elsőként az AI-laptopok új generációját

Szaftos húsokért, bomba jó sörökért és lazán elegáns hangulatért ide kell beülnöd

John Cena a legújabbra cserélte Honda Civic Type R-jét

További cikkeink a témában