Őrületesen népszerű volt a rally csúcsának számító B csoport, és ebből annak ellenére nem szeretett volna kimaradni a Citroën, hogy a versenygép fejlesztésére csak nagyon kevéske pénz volt a malacperselyben. A BX 4TC mégis elkészült, de a siker elmaradt, ez a fekete pedig itt a valaha készült utolsó példány.

Megbízhatóbb, modernebb és kényelmesebb lett a GSA-t váltó Citroën BX, melynek premierjét stílusosan az Eiffel-toronynál tartottak 1982 októberében. Ez az autó már a Peugeot 405-össel osztozik a padlólemezén, de a forma és a hidropneumatikus felfüggesztés különlegessé teszi. Tizenkét év alatt több mint 2,3 milliót gyártottak belőle, ezek között pedig vannak egészen puritán és sportosabb BX-ek is, de egyik sem akkora durranás, mint a raliautónak készült BX 4TC.

Azonnal látszik a 4TC-n, hogy ez nem az a BX, amivel boltba járnak a családok, hanem egy olyan célszerszám, ahol a forma helyett a funkció az elsődleges. Nem nehéz felfedezni benne Marcello Gandini modern és letisztult formatervét, de a hosszú első túlnyúlás, a teljes szélességében lámpákkal kirakott orr és a masszív sárvédők miatt az eltolt arányokkal is baromi dögös kiállása van. A piros matricák, az egykaros ablaktörlő és a hátsó szárny is egyértelmű célzás.

Ideális lett volna egy középmotoros autót fejleszteni a B csoportos homologizációhoz, de a Forddal és a Lanciával ellentétben a Citroënnek nem volt pénze ilyesmire. Az viszont egészen biztos volt, hogy az Audi miatt elengedhetetlen az összkerékhajtás. Guy Verrier, a Citroën Compétitions vezetője azonban kitalálta, hogy az ismert beszállítói körből és a meglévő elemekből simán lehet versenyautó. Motorja a Chrysler-Simcától származik, a váltója pedig az SM-ben használt ötfokozatú kézi, a hátsó differenciálműve a Peugeot 505-ösből érkezett.

Műszaki problémák nehezítették a versenyeket, de a Citroën BX 4TC utcai változata sem volt siker.

Hatvankét darab kelt el belőle, ez a fekete pedig a gyártás beszántása után készült el, a Heuilez karosszériaépítő cég technikusai rakták össze a megmaradt alkatrészekből, hogy aztán a gyár akkori igazgatójának adományozzák nyugdíjba vonulása alkalmából. Ezért van ott a szélvédőn a Heuilez felirat és a kis logó az ajtókon. Amíg a legtöbb BX 4TC-t fehér színűre fényezték, addig ez az autó fekete lett.

Púpos gépházteteje alatt a sima BX-ekkel ellentétben hosszában van a motor. A 2,1 literes, négyhengeres, turbós benzinesen Bosch K-Jetronic befecskendező van. 200 lóerőt ad le 5250-es fordulaton és közel 300 Nm nyomatéka van 2750-től. A Citroën BX 4TC 7,5 másodperc alatt zavarja le a százas sprintet, a végsebessége pedig 200 km/óra.

Ez is érdekelhet:

Fantasztikus sportlimuzin ez az 1989-es BMW M5

Gyönyörű és elképesztően jó autó ez.

Itt egy tökéletes városi kisautó 1984-ből

Ahol pedig nem fér el a Honda City, oda jó lesz a csomagtartóból előhúzott Motocompo.

Player Adventi Kalendárium Player Adventi Kalendárium
Támogatott és ajánlott tartalmaink

Láttad már Palvin Barbit szexi mikulásruhában?

Így lehetsz te is részvényes az MBH Bankban!

Vonzó karácsonyi képekkel hangolunk az ünnepre

A Player kérdése: Befejeződött az F1 idei szezonja. Nálad ki az év versenyzője?
29% Norris
51% Verstappen
9% Piastri
2% Russell
9% Egy másik versenyző
A private jet nem luxust, hanem minőségi időt ad – felszálltunk a VistaJet zászlóshajó gépére
Hirdetés