Őrületesen népszerű volt a rally csúcsának számító B csoport, és ebből annak ellenére nem szeretett volna kimaradni a Citroën, hogy a versenygép fejlesztésére csak nagyon kevéske pénz volt a malacperselyben. A BX 4TC mégis elkészült, de a siker elmaradt, ez a fekete pedig itt a valaha készült utolsó példány.

Megbízhatóbb, modernebb és kényelmesebb lett a GSA-t váltó Citroën BX, melynek premierjét stílusosan az Eiffel-toronynál tartottak 1982 októberében. Ez az autó már a Peugeot 405-össel osztozik a padlólemezén, de a forma és a hidropneumatikus felfüggesztés különlegessé teszi. Tizenkét év alatt több mint 2,3 milliót gyártottak belőle, ezek között pedig vannak egészen puritán és sportosabb BX-ek is, de egyik sem akkora durranás, mint a raliautónak készült BX 4TC.

Azonnal látszik a 4TC-n, hogy ez nem az a BX, amivel boltba járnak a családok, hanem egy olyan célszerszám, ahol a forma helyett a funkció az elsődleges. Nem nehéz felfedezni benne Marcello Gandini modern és letisztult formatervét, de a hosszú első túlnyúlás, a teljes szélességében lámpákkal kirakott orr és a masszív sárvédők miatt az eltolt arányokkal is baromi dögös kiállása van. A piros matricák, az egykaros ablaktörlő és a hátsó szárny is egyértelmű célzás.

Ideális lett volna egy középmotoros autót fejleszteni a B csoportos homologizációhoz, de a Forddal és a Lanciával ellentétben a Citroënnek nem volt pénze ilyesmire. Az viszont egészen biztos volt, hogy az Audi miatt elengedhetetlen az összkerékhajtás. Guy Verrier, a Citroën Compétitions vezetője azonban kitalálta, hogy az ismert beszállítói körből és a meglévő elemekből simán lehet versenyautó. Motorja a Chrysler-Simcától származik, a váltója pedig az SM-ben használt ötfokozatú kézi, a hátsó differenciálműve a Peugeot 505-ösből érkezett.

Műszaki problémák nehezítették a versenyeket, de a Citroën BX 4TC utcai változata sem volt siker.

Hatvankét darab kelt el belőle, ez a fekete pedig a gyártás beszántása után készült el, a Heuilez karosszériaépítő cég technikusai rakták össze a megmaradt alkatrészekből, hogy aztán a gyár akkori igazgatójának adományozzák nyugdíjba vonulása alkalmából. Ezért van ott a szélvédőn a Heuilez felirat és a kis logó az ajtókon. Amíg a legtöbb BX 4TC-t fehér színűre fényezték, addig ez az autó fekete lett.

Púpos gépházteteje alatt a sima BX-ekkel ellentétben hosszában van a motor. A 2,1 literes, négyhengeres, turbós benzinesen Bosch K-Jetronic befecskendező van. 200 lóerőt ad le 5250-es fordulaton és közel 300 Nm nyomatéka van 2750-től. A Citroën BX 4TC 7,5 másodperc alatt zavarja le a százas sprintet, a végsebessége pedig 200 km/óra.

Ez is érdekelhet:

Fantasztikus sportlimuzin ez az 1989-es BMW M5

Gyönyörű és elképesztően jó autó ez.

Itt egy tökéletes városi kisautó 1984-ből

Ahol pedig nem fér el a Honda City, oda jó lesz a csomagtartóból előhúzott Motocompo.

Támogatott és ajánlott tartalmaink

A futás nem csak a rekortánpályán kezdődik! – Íme az NN Ultrabalaton két magyar ultrafutójának edzéstippjei

A Red Bullnak alig négy hónapja van, hogy megtartsa Verstappent

Öt hatalmas bukás az autóipar történelméből

További cikkeink a témában