Az autógyártás nem olyan irányba megy, amivel feltétlenül ki vagyunk békülve. Ezért is jó, hogy évente egyszer Comóban megemlékeznek az autózás hőskoráról, és felvonulnak a világ talán legszebb autócsodái.

Az északolasz Comói-tó sokak szerint Olaszország legszebb tava. Persze, hiszen gyönyörűek a természeti adottságai, ahogy a folyamatos felhőmozgások között mindig más arcát mutatják a kék víz, háta mögött a csodás hegyvonulatokkal. Itt valahogy lassabban telik az idő, mindig jut alkalom egy pohár könnyű proseccóra, meg a vele járó teljes nyugalomra. Nem véletlen, hogy kezdetben az olasz arisztokráciának, majd az idők múlásával a világ tehetősebb felének ez lett a kedvenc nyaralási célpontja.

Az elit mindig is szerette megmutatni, mije van, hogy egymáshoz képest meghatározzák magukat, amihez megfelelő segítséget ad egy tökéletes állapotú, lehetőség szerint különleges kocsi. Már 1929 óta a Comói-tó partján fekvő Villa d’Este ad otthon a Concorso d’Eleganza autós szépségversenynek. Illene elnézést kérnem, amiért ezt az eseményt egyszerű szépségversenynek nevezem. Hiszen közel száz különleges autó és a hozzá tartozó sztori vonul fel egy hétvége alatt, hogy megemlékezzen arról az időszakról,

amikor az autókészítést még nem táblafelismerő rendszerek és emissziós normák határozták meg, hanem mérnöki zsenialitások és csodás formatervek.

De hogy ne legyünk igazságtalanok a mai autógyártással, rögtön egy ellenpélda: a BMW, mint az esemény főtámogatója, már jó ideje igyekszik mindig valami nagy dobással előrukkolni erre az autós népünnepélyre. Egyfelől elhozták a Rolls-Royce legújabb autóját, a Cullinan Series II-t. Ez ugye ma a top luxusautók között vitathatatlanul a legkifinomultabb SUV. Ami persze nem túl szívderítő bizonyíték arra, hogy milyen irányba is halad az autógyártás.

Másfelől itt lehetett élőben látni a Concept Skytopot, ami a BMW legszebb túraautós hagyományait eleveníti fel. Ez a koncepció ebben a formában talán sosem valósul meg (bár híre kelt, hogy néhány példányban mégis gyártásba küldhetik), de

eleven bizonyítékként szolgál arra, hogy van még remény, az autógyártás szépsége nem veszett el.

A Concept Skytop egyébként a BMW Z8-nak állít emléket, ami szintén felvonult a kiállításon, és hatalmas közönségsikert aratott. Egy másik korábbi koncepcióval együtt, a Z8 kupéval, amiből csak egyetlen egy példány készült.

A közel száz kiállított jármű az 1920-as évektől egészen a legutóbbi évek koncepcióautóiig ért.

Idén gondoltak arra a generációra is, amelyik már videójátékokból ismerte meg az autózást, és talán csak most először hallotta élőben, milyen, amikor egy Lamborghini Diablo GT motorja felhördül, és összeszalad mindenki.

Nálam továbbra is favorit az olasz autógyártás a 60-as évekből, a 250 GT és a 330 GTC sportos eleganciájához nem érhet fel semmi. De persze azokat is megértem, akik egy Aston Martin DB4 Zagatóban, egy Mercedes-Benz 300 SL-ben, vagy egy BMW 507-ben látják meg az autózás szépségét.

De ez ugye mégis csak egy szépségverseny, ahol lennie kell győztesnek. Ez most egy 1930-ban gyártott Alfa Romeo 8C 2300 lett.

A nyolchengeres Alfa a 30-as évek elején igazán népszerű autónak számított versenyző körökben, ennek a kocsinak mégsem a versenyzői lét a legérdekesebb tényező a múltjában. Egy francia fiatalember a 21. születésnapjára kapta meg 1937-ben apjától, aki csak úgy juthatott hozzá, hogy azt állította, a Le Mans-ban akar rajthoz állni vele. Az ijfút azonban a II. világháborúban berendelték a frontra, az autó pedig egy istállóba került. Ahol szerencsére átvészelte a háborút, majd a hetvenes évekig kímélő üzemben, de továbbra is használatban maradt, majd újra hosszú évekre garázsba került. Végül 2014-ben, amikor az egykori ifjú tulaj már 98 éves lett, újra elővették az autót, hogy hozzálássanak a restaurálásához. És úgy tűnik, a felújítási munka és az autó mögötti sztori magával ragadta a szakmai zsűrit. A szakma a különleges sztorijú Alfát választotta, a közönség pedig a McLaren F1-et.

Ez is érdekelhet:

A BMW legszebb hagyományait idézi fel a Concept Skytop

A Comói-tónál tartott Concorso d’Eleganzára ezzel a stílusos túrakocsival készült a BMW.

Csodálatos veteránok pózoltak a Balaton partján

Ilyen volt a 2024-es Concours d'Elegance a különleges autókkal tömött balatonfüredi Tagore sétányon.

Az autózás legmagasabb csúcsa a Concorso d’Eleganza

Képes riport az autós élet legmagasabb pontjáról.

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Tetszik ez a kis rönkház? Egy UAZ-ra építették

Csodás szupersportautó az Aston Martin Valhalla

Majdnem kész volt, de elkaszálták a BMW dögös sportautóját

További cikkeink a témában