Már a neve is rég eltűnt a Ford kínálatából, az Escort első generációja pedig régóta keresett veterán, ami annak idején a raliban szerzett nevet magának. Most pedig minden eddiginél izmosabb formában, modernizált klasszikusként tér vissza.

1968-ban indult az Escort története, és a Harry Potterből ismerős Anglia utódja az első olyan Ford volt, amit a márka európai részlege fejlesztett. Hat generációja évtizedeken keresztül szolgált, mégsem csak családi igáslóként ismertük meg, hiszen az elejétől fogva a raliban is sikereket aratott. Az első két generációja hátsókerék-hajtásával régóta kívánatos veterán autó.

Jellegzetes formájú hűtőmaszkja után kutyacsontnak és piskótának is hívják az első Escortot, ami most az angliai Boreham Motorworks műhelyében született újjá. Nem alaposan felújított régi példányokról van szó, hanem a Ford hozzájárulásával újonnan épített autókról, amelyeknek még az alvázszáma is az eredeti széria folytatásának számít.

Ikonikus formáját éppen csak annyira gondolták újra, amennyire szükséges volt ahhoz, hogy modern klasszikus legyen a Ford Escortból.

A jellegzetes alakja megmaradt, de a LED-es fényszórók eszünkbe juttatják, melyik évet írjuk, szexin domborított sárvédői alá ugyanakkor megelégedtek a 15 colos kerekekkel, amelyek nem sokkal nagyobbak az eredetinél.

Motorja is egy eredetin alapszik, a Lotus által fejlesztett 1,8 literes négyhengeresen, amit a Boreham Motorworks dolgozott át. 1845 köbcentis hengerűrtartalma és 185 lóerős teljesítménye is nagyobb a korabelinél, és akinek ez nem elég, annak

egy versenytechnikát felvonultató, élesre fent 2,1 literes változat is rendelkezésre áll, több mint 300 lóerővel.

Szénszálas anyagból készült a motorháztető és a csomagtérfedél, míg a karosszéria többi eleme acél, de az építése során alumíniumot és titániumot is felhasználtak. Alcantarával és bőrrel borított belső tere múltidéző, nézd csak meg a klasszikus számlapokat, de elég kényelmesnek tűnik ahhoz, hogy ne csak a garázsban nézegessük.

Mivel a modernizált Escort csak 800 kilogrammot nyom, ezért képzelheted, hogyan megy. Hátsókerék-hajtásával és a vezetéstámogató elektronikák teljes hiányával megadja a vezetés szűretlen élményét, de hogy egy kicsit könnyebb dolgod legyen, a négysebességes manuális váltó fokozatait ezúttal szinkronizálták.

Ne találkozz a hőseiddel!

Az első autóm egy Escort volt, ezért mindig is szerettem ezt a mások által csak szürke igáslónak ismert Fordot. Pályafutásom elején, az öthengeres Focus ST bemutatóján, a franciaországi Paul Ricard pályán pedig lehetőségem adódott a korai sportos Fordokat egymás után kipróbálni.

Bár a nagy szárnyas Escort Cosworth akkor is elképesztő élménygépnek tűnt, az első Escort Mexico egy kicsit csalódást okozott a billegős lassúságával – ez a Ford inkább csak a maga korában számított ásznak.

Tízezerig forgatható motorjának olyan hangja lesz, hogy könnybe lábad tőle a szemed, de ehhez az Escort RS-hez nem lehet elérzékenyülni, mert nemcsak a kormányához, de a fékjéhez sincs szervó. Csak 150 példányt építenek belőle, és finoman szólva is tehetősnek kell lenni hozzá, ugyanis 295 ezer fontba kerül, ami több mint 145 millió forintnak felel meg.

Ez is érdekelhet:

Két legendás Fordnak már készül a modernizált változata

Melyiket választanád a két ikon közül?

Gyönyörű ez a Ford Escort RS Turbo, ami Lady Dianáé volt

Csak fehérben lehetett rendelni ezt a modellt, de Diana számára gyártottak egy feketét.

A legutolsó Ford Escort RS Cosworth az első tulajdonosától eladó

Az utolsó Escort RS Cosworth nem akárkié volt, aki 80 évesen úgy döntött, hogy ideje eladni.

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Spórolj időt és pénzt a wigo-val, Budapesten belül vagy kívül!

Gyönyörű és különleges ez a Lamborghini Murciélago

Wartburgból is volt vadászautó, csak nem kellett senkinek

További cikkeink a témában