A gánti bauxitbánya tökéletes célpont egy kiránduláshoz: közel van Pesthez, lenyűgöző, tanulságos és megunhatatlan. Megtaláltuk a triphez az idilli autót.
Nagy úton már teszteltük a Ford Kuga full hibridjét, oda-vissza megjártuk vele Krakkót egy tankolással, a részleteket is elmondtuk róla. Ezek után egy kevésbé agyalós élménytúrát is bevállaltuk, méghozzá a híres gánti bauxitbányába, pontosabban Balás Jenő Bauxitbányászati Múzeum és Földtani Park látogatóközpontjába kirándultunk, ahol tárt karokkal vártak bennünket – a parkolón túl is.
Adott az 1,1 kilowattórás kapacitású akkumulátor és egy 2,5 literes benzinmotor, azaz a 190 lóerő összesített rendszerteljesítményű Kuga, másfelől meg a durván 28 méter magas bányafal, és a dolomit alapkőzet sárgás-vöröses, olykor lilás árnyalatai. Marsbéli táj a Vértes-fennsík bércei közt,
Magyarország legkisebb területű, csupán egyetlen településnek helyet adó tája, a Gánti-medence.
Ahol vár egy 3,5 kilométeres, tizenhárom állomásos tanösvény, aminek a stációit nem árt sorrendben végigjárni, miután tematikus sorrendben, a tanulás logikája szerint alakították ki azt. Nos, mi nem egészen így jártunk el, lévén autóval mentünk, bolyongtunk picit a lehetőségek útvesztőjében. A képeket látva talán megbocsátható módon.
Itt a 230 Nm-es csúcsnyomaték, 9,1 másodperces gyorsulás százra, és a sokat méltatott jól hangolt futómű, dizájnoldalról pedig a hátsó légterelő, akár 20 colos kerekek, dupla kipufogóvég nem annyira érvényesült, sokkal inkább az, hogy az 1701 kilós autót az amilyen-szép-olyan-csúszós talajon is nagyon finoman lehetett terelgetni.
Akadt pillanat és hely, amikor és ahol azt mondtam, nem kellene tovább mennünk, de aztán a győzött a kíváncsiság és a hidegvér: mentünk. És nem is bántuk meg, Kuga pajtással elboldogultunk a taknyon is, álló helyzetből, felfelé menet. Megmutatkoztak a hibridség előnyei, lévén a bányában zömmel elektromosan közlekedtünk, nem szennyeztük a helyi levegőt, ugyanakkor az 54 literes tankkal a hátunk mögött nem igazán aggódtunk azon, hogyan jutunk haza.
Még az idővel is szerencsénk volt, ragyogó tavaszi napot fogtunk ki, innentől pedig a kirándulás kikövetelte magának a tökéletes jelzőt.
Gánt egy kellemes autóútnyira van Budapesttől, a helyszín különleges és megunhatatlan (ha esetleg a társaságból valaki már járt volna ott), az autó pedig derekasan állja a sarat. Bauxitot.
Láthatod is, hogy a kerekek futófelületére súlyos, két-három centi vastag réteg került a vöröses talajból, nos – bár ez a csak a parkolóig közlekedőket nem annyira érinti – ezt is szépen ledolgoztuk. Óvatos taktikát választottunk: a telepről kihajtva (egy méltán érzelmes búcsú után) csak lassú, egyenletes tempóban haladtunk a kanyargós országúton. Ez olyan 40 km/órát jelent: sem megcsúszni nem akartunk, sem egy, a visszapillantók mögött totál vörös járművet. Közben erősen bíztunk abban, hogy aki a ritkás forgalomban mögénk téved, megérti a viselkedésünket, vagy egyszerűen csak megelőz.
A futófelület szép lassan megtisztult, mi pedig felvettük a tempót, és otthon már egy teljesen normális állapotú autót parkoltunk le a ház elé. Egy ennyire rövid, kompakt túrán nem derült ki, de azért más kirándulásokra gondolva rögzítsük csak: elöl-hátul nagyon nagy hely van a kocsiban, a csomagtartó alaphelyzetben 411 literes, a hátsó üléseket noszogatva kicsit ez felmegy 500 liter fölé, ha pedig egy határozott mozdulattal lehajtjuk azokat, akkor egy sík padlós, másfél köbméteres kubust kapunk.
Nehéz helyzetet elképzelni, amikor kevés lenne, hacsak nem direkt fuvarozónak képzeljük magunkat.
És a csomagtartónál is érvényesül az általános tétel az autó könnyű kezelhetőségéről, lévén elektromosan is tud nyílni, illetve gombnyomással csukódni. Tele az összes kezed hátizsákkal, kulaccsal, félig elmajszolt szendviccsel? Hát itt igazán nincs probléma.
A full hibrid Kugát többször is teszteltük már, a fogyasztásáról, a vezethetőségéről, illetve a hibrid hajtás működéséről a lenti cikkeket olvashatod, itt pedig elmélyülhetsz a szintén nyúzott konnektoros Kuga világában.
(Fotók: Bodor Tamás/ Player.hu)
Ez is érdekelhet: