Szinte meglepetésre egy vadonatúj modellt húzott elő a Renault, ami valahonnan mégis ismerősnek tűnik a számunkra. Pedig a Symbioz nem egy meglévő típus utódjának számít, de az egyik legnépszerűbb kategóriába érkezik, és az első próba során kiderült, hogy sok mindene megvan a sikerhez.

Milyen autót vegyek, ami kényelmes és praktikus, ami modern és takarékos, de még nem elektromos, és amiben elfér a család, de nem kerül egy vagyonba? Sokan ezzel a kérdéssel ugranak neki az újautó-vásárlásnak, és erre a kérdésre jelent választ a Renault új modellje. A francia márka vásárlói ugyanis tanácstalanul állhattak az utóbbi időben, hiszen a Megane és a Scenic is elektromos autó lett, a Kadjar utódjaként bemutatott Austral pedig olyan nagy, hogy maradt hely alatta a kínálatban még egy kompakt modellnek.

Európában ugyanis még mindig a kompakt autók eladásai teszik ki a piac 39 százalékát, és az utóbbi időben a Renault komolyan ráfeküdt erre a szegmensre. Persze már nem a hagyományos ötajtós, szedán és kombi karosszériaformával, hanem a kelendőbb szabadidő-autókkal, amiből egyszerre többet is tartanak a kínálatban. A már említett elektromos Megane, és praktikusabb testvére, a szintén elektromos Scenic mellett ott a hibridként kínált Austral, míg az újonnan érkező Symbioz jelenti majd a belépőt a kompakt Renault-k világába.

Miért épp Symbioz?

Régóta szokása a Renault-nak, hogy egy korábban tanulmányautón látott nevet adnak később egy szériagyártású modellnek. Így születtek meg a mára jól ismert nevek, például a Megane a nyolcvanas évek végén még egy áramvonalas szedán tanulmánya volt, míg a kilencvenes években még egy kétüléses roadster koncepciója viselte a Laguna nevet. A most bemutatott Symbioz is egy futurisztikus tanulmányautó neve volt korábban, és a jelentése is pozitív: a szimbiózis két faj együttélése, ami kölcsönösen előnyös mindkettőjüknek.

Új, mégis ismerős vonalak

Most kezd ismét egységes lenni a Renault dizájnja, amióta Gilles Vidal formatervező a márkához érkezett, és kitalálta az új arculatát. Az előző Megane-ról ismert C-alakú menetfények és lágyabb vonalak helyett élesebbre szabott idomokat alkotott, ebben a stílusban készült már a megújult Captur és a kínálat csúcsára szánt új Rafale dizájnja is, vagy az év autója díjat nyert új Scenic, amitől a Symbioz a legtöbb vonását örökölte. Biztosra mentek a Renault-nál, és megosztó dizájn helyett olyat alkottak, ami a legtöbb vevőnek tetszhet.

Ha nem is különösebben karakteres, de szabadidő-autóhoz mérten tetszetős jelenség a Symbioz,

aminek érdemes közelebbről is megnézni a részleteit. Minden változatához széria a LED-es fényszóró, a lökhárító két szélére állított látványos menetfényekkel, és szép a széles hátsó lámpák fénye is. Kerekei legalább 18 colosak, érdekes mintájuk feldobja az autó kinézetét, és a Renault többi új modelljéhez hasonlóan a Symbioz is elérhető a finoman sportosabb Esprit Alpine változatban.  Alapszíne a lángvörös, de szerintünk a képeken látható higanykékben mutat a legjobban.

Első pillantásra ismerős az új Symbioz, mintha mindig is láttuk volna, pedig még csak most ismerkedünk vele Spanyolországban a bemutatóján. Az arányai rendben vannak, és a méretét is jól kitalálták, hiszen 4,41 méteres hosszával nagyobb, mint a 4,23 méteres Captur, de kisebb, mint a 4,51 méteres Austral, ezzel a legtöbb vevőnek épp megfelelő lesz. Úgy léphet a korábbi Megane helyére, hogy nem is annak az alapjára épül, hanem azt a platformot használja, amit többek közt a Clio, a Captur és az Arkana is.

Tágas, mint egy jó kompakt

Mégsem ezeknek a típusoknak a vásárlóira pályázik az új Symbioz, hanem olyan vevőknek kínál megoldást, akik korábban a Megane vagy Scenic mellett döntöttek, ezért a Renault-nál nem vették félvállról a feladatot, és igazán praktikus belső teret alakítottak ki. A térkínálat a kategóriának megfelelő, a hátsó üléspadot 16 centiméteres sínen lehet tologatni, mint egy egyterűben, és ezzel 434-ről 548 literesre növelhető a csomagtér mérete. A hátsó üléstámlák ledöntésével 1498 literesre növelhető a tér, és akár 1,68 méter hosszú tárgyakat is be lehet pakolni.

Ismerős lehet a vezető környezete, mert éppen ezt a műszerfalat nézik a kisebb Captur vásárlói is,

akik elégedettek lehetnek vele, mert egyre többen vannak az európai piacon. Szinte csak a kormánykeréken lévő Renault-embléma az új, meg a 10,3 colos műszeregységen megjelenő színesebb számlapok, amit eddig még nem láttunk. Szériafelszerelés ez is, ahogyan a középkonzolra állított 10,4 colos érintőképernyő, rajta a Google Maps navigációval és a Google Play áruházából letölthető alkalmazásokkal, mint a Spotify és a YouTube.

Mégsem kell mindent a képernyőről kezelnünk, mert alatta hagyományos gombsort kapott a klímaberendezés, a kormánykerékre és a környezetébe is számtalan klasszikus kapcsoló került, amivel azok is elégedettek lehetnek, akik nem kérnek a menübe rejtett funkciókból és a csak érintéssel kezelhető felületekből. Örültünk az utastérben lévő számtalan tárolóhelynek, és az ajtókat közelítésre nyitó automata kulcskártyának is, ami már vagy húsz éve kényelmes és bevált megoldásnak számít a Renault-nál.

Google-alapú a fedélzeti rendszer, ezért a már megszokottá vált okostelefon-tükrözésen kívül megtaláljuk benne a Google-alkalmazások ikonjait is
A kézre eső irányváltó előtt és alatt praktikus rekeszeket találni, például a telefonnak és a kulcskártyának
Nagyon menő és erős napsütésben hasznos is a szegmensenként opálosítható panorámatető

A legjobban mégsem ez tetszett az autóban, hanem a gombnyomásra vagy akár hangvezérléssel is elsötétíthető panorámatető, amit eddig csak sokkal drágább autókban láttunk. Az elektrokromatikus elven működő Solarbay arra jelent megoldást, amikor nem akarják a fejteret csökkenteni az elhúzható árnyékolóval, de nem is hagyják az üveg alatt megfőni az utasokat. A nagyméretű panorámatető ezért szegmensenként elhomályosítható, ami hővisszaverő felületével nemcsak árnyékolja az utasteret, de rendkívül látványos is.

@player.hu Az elsők közt próbáltuk ki a Renault új modelljét, a Symbiozt, ami az eddig ismert Megane helyére léphet. Olvass róla a Playeren! #playerhu #renaultsymbioz #renault #symbioz #renaulthungary @Renault ♬ eredeti hang - player.hu

Furcsa, de működőképes hibrid

Nem meglepő, ha ismerjük a Renault újkori kínálatát, hogy a Symbioz is megkapta a francia gyártó saját fejlesztésű hibrid rendszerét, sőt, a bevezetésekor csak azzal érhető el. A recept nem változott, az 1,6 literes, 98 lóerős négyhengeres szívómotorral, a tengelykapcsoló nélküli robotizált váltóval és a 49 lóerős elektromotorral a Renault sajátos utat választott a hibridek egyre bővülő piacán, és a Symbioz is igazolta, hogy ez a recept működik. Valencia környékén remek kanyargós utak és kiváló időjárás várta, hogy kipróbáljuk az autót.

143 lóerős kombinált teljesítményével nem nevezhető erősnek, de nem is tűnik gyengének a Symbioz,

ami ezzel éppen megfelel a hétköznapi, családi autót kereső vevőknek. A teljesítményét úgysem papíron kell nézni, hiszen az esetek nagy részében, városban akár 80 százalékban az elektromotor hozza lendületbe és tartja mozgásban az autót, ami 205 Nm azonnal hadra fogható nyomatékot garantál. A furcsa váltómű pedig később sem hagyja feleslegesen bőgetni a benzinmotort.

Nem állítjuk, hogy életünk autózása volt, de a Symbioz hibrid létére meglepően agilis,

és ha nem várunk tőle többet, mint ami a kategóriájában elvárható, akkor kellemes útitársnak bizonyul. A hajtáslánc viselkedését többféle beállítás, eco vagy sport közül választhatjuk ki, és bár egyáltalán nem terepjáró, a külön rendelhető Extended Grip csomaggal laza talajra optimalizált módja is van, ami a tizenhét centis hasmagasságával együtt rendkívül sokoldalúvá teszi. A Symbioz persze jobban érzi magát aszfalton, főleg a feláras 19 colos kerekein.

A kormánykeréktől balra fontos gombokat találunk. Az egyik az E-Save, amely 40 százalék felett tartja a hibrid akkumulátor töltöttségét, ezzel nemcsak többet mehetünk egyhuzamban tisztán elektromosan, hanem szükség esetén, például hegymenetben nagyobb teljesítmény is áll a rendelkezésünkre. A My Safety gombbal pedig a vezetéstámogató rendszereket kapcsolhatjuk az általunk korábban beállított egyéni konfigurációra, egy mozdulattal kikapcsolva a ma már kötelező, de még inkább idegesítő figyelmeztetést a sebességhatárra.

Még a hibrid rendszerrel is bőven másfél tonna alatt marad a Symbioz tömege, ami a hatékony hajtáslánccal együtt mérsékelten tartja a költségeket. A 4,7 literes gyári fogyasztás ígéretesen hangzik, és a Renault az első menetpróbán tartotta is ezt az ígéretét,

nem esett nehezünkre öt liter körül tartani a fogyasztást a változatosan kanyargó országúti szakaszon.

Nem hangzik soknak a Symbioz ára sem, gazdag alapfelszereltséggel 11 849 000 forintról indul, azaz nem kerül sokkal többe, mint a szintén hibrid, de gyengébb és kisebb Suzuki S-Cross.

Megakadt a szemünk azon a gyönyörű zöld színű, barna plüssüléses Renault 16-on, amit a Symbioz bemutatóján állítottak ki. A hatvanas évek derekán ez a modell tette népszerűvé a ferdehátú kompakt családi autókat, és bár vele ellentétben a Symbioz nem nevezhető korszakalkotónak, mégis látjuk a helyét a Renault kínálatában, sokan boldogok lehetnek majd vele. Még csak hibridet sem kell akarniuk hozzá, mert jövőre hagyományos benzines változatban is kapható lesz az új Symbioz, még ennél is kedvezőbb áron.

Ez is érdekelhet:

Mindegy, hogy mit tesz, sláger lesz – Renault Captur E-Tech Full Hybrid

Madridban próbáltuk ki a megújult Renault Capturt.

Praktikus villanyautóként tér vissza a Renault Scenic

Két év szünet után újjászületik a Renault Scenic: sokoldalú családi autó énjét megőrizve elektromos hajtással jön 2024-től.

Rafale néven itt a Renault új csúcsmodellje

300 lóerős hibrid kupéformájú crossoverrel koronázza meg a kínálatát a Renault.

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Négy gamer eszköz, amivel igazán teljes lehet a játékélmény

Milyen borospoharak léteznek, és melyikből mit igyunk? Mutatjuk, hogy miért nem mindegy!

Mutatunk egy őszi fesztivált, ami az újbort és a libás ételeket ünnepli

További cikkeink a témában
Megfogni a jövő építőit – Bálint Attila-interjú
Hirdetés