Három futam ment le és még húsz van hátra az idei szezonból, vagyis nagyon merész dolog lenne messzemenő következtetéseket levonni az idény ilyen korai szakaszában, de azért már így is van némi rálátásunk arra, hogyan tudtak vagy éppen nem tudtak alkalmazkodni a csapatok a Forma–1 új korszakhoz – a konstruktőri pontversenyben elfoglalt helyük sorrendjében haladunk.

Idén ugye egy átfogó technikai szabályváltozás lépett életbe, amelyekkel azt szerették volna elérni a szabályalkotók, hogy közelebb hozzák egymáshoz a csapatokat, ezzel még izgalmasabbá téve a sportágat – ez pedig részben sikerült is, elég csak Charles Leclerc és Max Verstappen csatáira gondolni.

1. A Ferrari erős, Leclerc magabiztos, Sainz a másodhegedűs

A Ferrari iszonyat mélységből kapaszkodott vissza, hiszen emlékezzünk csak rá, hogy a 2020-as idényt csak a hatodik helyen zárta a csapat. Ahhoz képest a tavalyi harmadik hely is határozottan előrelépés volt, ám most úgy tűnik, sikerült visszatérni a csúcsra a 16 konstruktőri világbajnoki címével abszolút rekordernek számító istállónak.

Persze nem elég egy jó és megbízható autót összerakni, hiszen elvégre mégiscsak pilóták vezetik a gépeket. Charles Leclerc és Carlos Sainz Jr. pedig pazar párost alkot – előbbi vezérletével –, ez pedig az eredményekben is meglátszik: a monacói pontosan olyan magabiztosan vezeti az F1-75-ös modellt, mint a világbajnoki tabellát, a keze nem remeg meg, határozottan érződik rajta, hogy megvan az összhang a gép és a csapata között.

Leclerc eddigi mérlege 2022-ben: 3 futam, 2 győzelem, 1 második hely, 2 pole pozíció, 3 leggyorsabb kör (ez utóbbiért ugye plusz egy pont jár)

Igazából Sainzra sem lehet panasz, bár a legutóbbi versenyhétvégén megingott a spanyol – az Ausztrál Nagydíj időmérőjén kizökkent a piros zászló fázistól, ami csak egy kilencedik rajtpozíciót ért, a másnapi futamon pedig már a harmadik körben kiesett –, mindettől függetlenül ő is nagyon kellett ahhoz, hogy a Ferrari most az élen álljon. Egyébként a harmadik helyével ő maga is elég előkelő helyen áll a pilóták versenyében, viszont esélyes, hogy idén csak másodhegedűs szerep jut neki az olasz istállónál.

Ha most kellene kijelentenünk valamit, akkor azt mondanánk, amennyiben az autó továbbra is így bírja, az idény végén a Ferrari 2008 után ismét bajnok lesz, a csapat pedig 2007 után ismét világbajnokot ad a sportágnak Leclerc személyében – ez nem rajta fog múlni

– de ismétlem, csak három futam ment le a huszonháromból.

Úgy tűnik, húsz futammal a vége előtt máris kikiáltották az F1 új világbajnokait

Az biztos, hogy három futamon után markáns különbség látszik, de az is tény, hogy nagyon sok van még hátra a szezonból.

2. A Mercedes magához mérten lassú, de...

A Mercedesnek nem igazán sikerült alkalmazkodnia az F1 új korszakát hozó technikai szabályváltozásokhoz és nagyon úgy tűnik, hogy a szezon végeztével megszakad a zsinórban nyolc éve tartó uralma a konstruktőrök között, idén ugyanis a Ferrari és a Red Bull mögött csak a harmadik erőnek számít, olykor még annak sem.

Lewis Hamilton és George Russell folyamatosan küszködik az autóval, ami nemcsak nehezen vezethető, de versenytempóban is jelentős hátrányban van a már említett két topcsapattal szemben – sőt, néha még a Haasszal szemben is:

Két mondat, ami elképzelhetetlen volt, hogy Hamilton szájából valaha el fog hangozni

Maradjunk annyiban, hogy nem ehhez szokott a hétszeres világbajnok Lewis Hamilton.

Ennek ellenére a Toto Wolff vezette istálló három futam után – kisebb meglepetésre – a második helyen áll a csapatok versenyében, köszönhetően annak, hogy az autó megbízható, a pilóták pedig hibátlan vezetéssel hozzák ki belőle a maximumot – mindez pedig többet ér, mintha lenne egy gyors, de nem megbízható autójuk.

George Russell rendesen megforgatta a kést a Red Bullban

Kétségtelenül helytálló a Mercedes pilótájának meglátása.

Szerintem a Mercedes ennyi idő alatt is bebizonyította, hogy egy magához mérten gyenge autóval is meg lehet csinálni, csak megbízhatóság és két jó pilóta kell hozzá. Persze a konstruktőri címvédéshez és Hamilton nyolcadik világbajnoki címéhez ez is kevésnek tűnik, de szemmel láthatóan erőn felül teljesít a csapat és a pilótái is

– de ismétlem, csak három futam ment le a huszonháromból.

3. A Red Bull a legjobb, vagyis csak lenne, ha...

A szezont megelőző teszthetek után a szakértők a Red Bull autóját tartották a mezőny legerősebb autójának, ami részben be is bizonyosodott az eddigi versenyhétvégéken. Ám hiába az RB18 versenytempója a legjobb, ha megbízhatóságban elvérzik az autó: három futamból kétszer Max Verstappen alatt – aki mindkétszer a második helyről esett ki –, egyszer pedig csapattársa, Sergio Pérez alatt adta meg magát a gép technikai okok miatt – ez minden csak, nem megbízhatóság.

Verstappen kiborult az újabb kiesése után

Érthető Verstappen frusztráltsága, az eddig lement három futamból kettőn lenullázta magát, önhibáján kívül.

Mindez pedig súlyos pontokba került a Red Bullnak, ami azt jelenti, hogy az osztrák istálló csak a harmadik az istállók versenyében, Verstappen és Pérez pedig a hatodik, illetve a negyedik helyen áll – de ugye ezért kevésbé okolhatók a pilóták:

Megkockáztatom, hogy a Red Bull idén végre világbajnok lehetne és Verstappennek is – szűkösen, de – összejöhetne a címvédés, ha a technika ördöge nem babrálna ki a csapattal és a hollanddal. A hátrányuk viszont már most is tetemes, helyzetük főleg a konstruktőri oldalon tűnik rosszabbnak

– de ismétlem, csak három futam ment le a huszonháromból.

Gyors összegzés a többi csapatról

4. McLaren: A szezon előtt úgy tartották, hogy nem csak a dobogó utolsó foka jöhet össze nekik, de eddig inkább csak rácáfolni tudtak erre a wokingiak – hozzátennénk, hogy nem Lando Norrison múlnak a dolgok.

5. Alpine: Komoly potenciál van a csapatban, de egyelőre nem tudják ezt kiaknázni. Fix pontszerzők, de Esteban Ocon és Fernando Alonso sem érezett még rá az autóra, egyelőre hiányzik az átütőerő.

6. Alfa Romeo: Szereplése egyértelműen meglepetés az előző szezonhoz képest, Valtteri Bottas határozottan jó vásárnak bizonyult eddig, ahogy újonc csapattársa, a kínai Csou Kuan-jü is a vártnál jobban teljesít első F1-es szezonjában – rögtön a szezonnyitón megszerezte az első pontját.

7. Haas: Magához mérten a Haas fejlődött a legtöbbet, a tavalyi idény után erre a hetedik helyre nem sokan számítottak volna, persze az új szabályok bevezetése miatt esetükben is benne volt az előrelépés lehetősége, és nekik sikerült is szintet ugraniuk. Kevin Magnussen (utolsó pillanatban történt) leigazolása pedig hatalmas fogásnak bizonyult – mi lesz, ha még rá is érez az új F1-es autóra? –, és le merném fogadni, hogy Mick Schumachernek is összejön a pontszerzés idén.

8. AlphaTauri: Csalódás, egyértelműen sokkal előrébb kellene lenniük, de ez az autó még nem állt össze.

9. Williams: Igazából idén is csak az elmúlt években látott teljesítményt látjuk tőlük, persze erre Alexander Albon rácáfolt az Ausztrál Nagydíjon elért 10., már pontszerző helyével. Szuper lenne ismét az élen látni a sokkal szebb napokat is látott legendás istállót.

10. Aston Martin: Az egyetlen csapat a mezőnyből, amely még nem szerzett pontot, nehéz évük lesz. Bár Vettel a háromból csak egy futamon indult, de már tavaly is rossz volt nézni a négyszeres világbajnok szenvedését, ez pedig idén sem változott.

De ismétlem, csak három futam ment le a huszonháromból.

(Fotó: Getty Images)

Ez is érdekelhet:

Verstappen kiborult az újabb kiesése után

Érthető Verstappen frusztráltsága, az eddig lement három futamból kettőn lenullázta magát, önhibáján kívül.

Úgy tűnik, a Red Bull jobban akarja korábbi pilótáját, mint Sergio Pérezt

Egyszer már próbálkoztak a felállással, annak csúfos kudarc lett a vége.

Vitatják, hogy Verstappen a legjobb-e az F1 mezőnyében

Verstappen kivételes tehetségét viszont nem vonják kétségbe.

Támogatott és ajánlott tartalmaink

A mesterséges intelligenciával az otthoni wifid is megtáltosodik

A csapatutasítás győzött a São Pauló-i sprintfutamon

Láttad minden idők F1-es eltévedését?

További cikkeink a témában
Magyar lakásba magyar bútort – és ne is akármilyet, minőségit!
Hirdetés