De hiszen még egy csomó háromajtós autót kapni újonnan, nem? Hát nem, mostanra már csak egy pár képviselője maradt az európai piacon ennek a kategóriának, amit szinte teljesen elsodort a kényelem, és persze a szabadidő-terepjárók.

Még csak egy pár éve is teljesen természetes volt, hogy egy ferdehátú modell kínálatában három- és ötajtós változatot is találunk. Sőt, a hetvenes-nyolcvanas években nemcsak a kisautók és a kompakt modellek közt, de még a középkategóriában is voltak háromajtós típusok. A fiatalabb olvasók talán nem is gondolták, hogy egykor a Honda Accord, a Volkswagen Passat és a Mondeo elődjének számító Ford Sierra is kapható volt három ajtóval.

A Passatnak még a második generációja is kapható volt háromajtósként
Az Accordból régen volt ferdehátú is, az Aerodeck pedig inkább a kombikat idézi
A háromajtós Sierrára mindenki emlékszik, mert ebből épült az RS Coworth is

Két vagy három ajtó?

Jó tudni, hogy mi alapján számolják az ajtókat az autókon. A csomagtérajtó akkor számít ajtónak, ha nem csak a fedél nyílik fel, hanem a hátsó szélvédővel együtt az egész ajtó. A lépcsőshátú autók ennek megfelelően lehetnek két- és négyajtósak, a ferdehátúak és kombik pedig három- és ötajtósak. Persze akadnak kivételek, mint az aszimmetrikus ajtómegoldású Hyundai Veloster, vagy az első MINI Clubman.

A képen a lényeg: a piros Kadett kétajtós, mert a csomagtartónak csak a fedele nyílik fel
1998-ban a háromajtós Corsa ötvenezer forinttal volt olcsóbb az ötajtósnál, 1 775 000 forintba került
Azért a háromajtós Tipo elég jól nézett ki a hosszú hátsó ablakával

A háromajtós változat régen az olcsóbb megoldást jelentette. A két oldalajtó hiába volt hosszabb, és az első ülések előrehajthatók, a hátsó ülésekre beszállni ezzel együtt is nehezebb volt. A hátsó ablakot pedig nem lehetett lehúzni, később is legfeljebb csak kibillenteni, ami a klímaberendezések előtti korban nehezítette a hátul utazók életét. A kényelmetlenségért cserébe a háromajtós változatok egy kicsit olcsóbbak voltak.

Kedvencem, a háromajtós kombi

A sportautókból épített shooting brake modelleket nem számítva régen még a kombikból is voltak háromajtósok. Ma már nehezen elképzelhető, de a hetvenes-nyolcvanas években a Fiat 128, a Ford Escort és az Opel Kadett, de még az egy kategóriával nagyobb Opel Rekord is készült háromajtós kombiként. Ha kombinak nem is nevezhető, hiszen saját kategóriát teremtett, de ne feledkezzünk meg a Renault Avantime-ról sem, ami szintén háromajtós volt.

Az első Fiestából még csak háromajtós volt, és a Polóból is csak azt gyártottak a kilencvenes évekig

Régen ez a fajta karosszéria annyira természetesnek tűnt, hogy sok modellt eleve háromajtósnak terveztek, nem is lehetett kapni másként. A legelső Ford Fiesta és Volkswagen Polo csak három ajtóval készült, és ahogyan a generációváltással nőttek, komolyodtak a kisautók, úgy érkeztek meg a praktikusabb ötajtós modellek is. Idővel pedig a vásárlók és az autógyártók is rájöttek, hogy tulajdonképpen nincs is szükség a háromajtósokra.

Sportos karakterek

Készült egy pár olyan karakteres modell az évtizedek során, amit el sem tudnál képzelni háromnál több ajtóval: ilyen a Ford Ka, a Volkswagen Beetle vagy az Alfa Romeo Mito. Az autógyártók felismerték a lehetőségét, hogy a háromajtós nem csak az ajtók számában különbözhetne az ötajtóstól, így kapott különböző formát az Alfa 145 és 146, a Fiat Bravo és Brava, és így lett egyedi formájú a háromajtós Fiat Stilo, Honda Civic, Renault Megane és Toyota Corolla is.

A Tipo utódjaként bemutatott Bravo és Brava külön karaktert, és saját nevet is kapott
A Stilo háromajtós változatát jóval sportosabbra szabták, mint a magas tetős ötajtóst
Innen már csak egy lépés volt, hogy a háromajtós kompaktokat ne csak sportosabbra rajzolják, hanem egyenesen sportkupénak nevezzék a gyártók.

A Kia ezzel választotta le a cee’d ötajtósáról a pro_cee’det, a Citroën kétféle C4-et tervezett, az Opel sokkal izgalmasabb formát rajzolt a háromajtós Astra GTC-nek, és a Renault is karakteres külsőt alkotott a Megane Coupéhoz. A Seatnál egy időben az Ibiza és a Leon háromajtós változatának is SC, azaz Sportcoupé volt a neve.

Az első C4 két önálló karakterű modellt jelentett, a háromajtóst Coupénak hívták
A GTC szélesebb és laposabb volt a többi Astránál, az érdekessége a panorámaszélvédő
A vevők azonban ekkor már jobban akarták a szabadidő-terepjárókat, mint a háromajtósokat,

ezért ezek a modellek szépen lassan eltűntek a kínálatból. A kompaktok közt elsőként a Mazda, majd a Ford adta fel a három ajtót, a Volkswagen utoljára a hetes Golfból gyártott ilyet, a vége felé már csak a GTI-hez, majd a kisautók közül is eltünedeztek a háromajtósok. Például a 208, a Clio, a Corsa és a Polo is már csak öt ajtóval kapható, a Fiesta pedig már úgy sem.

Nemrég még készült háromajtós Fiesta, most pedig már egyáltalán semmilyen Fiestát nem gyártanak
A MINI az európai piac utolsó háromajtósainak egyike, az utódja is hasonló lesz
A GR Yaris karosszériája szélesebb, laposabb és sokkal dögösebb a többi Yarisénál

Nem gondoltuk volna, de jelenleg már csak egy maroknyi háromajtós modell maradt az európai újautó-piacon. A legismertebbeket éppen a retró formájuk tartja fenn: a Fiat 500-ból most készült el az új generáció, és a MINI-ből is érkezik a következő széria, továbbra is három ajtóval. Üdítő kivételt jelent a Toyota, ahol a szintén csak ötajtós Yaristól teljesen különböző, ráadásul háromajtós karosszériát terveztek a szórakoztató GR Yarishoz.

Már a terepjárók közt sincsenek?

Megszoktuk, hogy egy időben a terepjáróknak, és még a szabadidő-autóknak is volt rövidebb tengelytávú, háromajtós változata, többek közt a Nissan Terrano, a Mitsubishi Pajero és a Suzuki Grand Vitara, de még a Toyota RAV4 is készült három ajtóval. Mostanra már ebből is csak hárman maradtak: a kifutó Toyota Land Cruiser mellett a haszonjárműként kapható Suzuki Jimny és a modernizált Land Rover Defender tartja a frontot.

A hagyományok folytatásaként továbbra is készül háromajtós Defender

Mindezek ellenére sem mondanánk, hogy az embereknek már nem tetszenek a háromajtós autók, egy szép sportkompakt ma is megdobogtathatja az autórajongók szívét. A mai autópiacon azonban már nincs értelme spórolni az ajtók számán, mindent felülírt a hátsó ülésekre könnyebb beszállást nyújtó hátsó ajtók kényelme. A háromajtósoknak legfeljebb a látszata marad fenn: a rejtett hátsó kilincsekkel háromajtósnak látszani akaró autók formájában.

Ez is érdekelhet:

Mindig is az egyik kedvenc kisautónk marad – a Ford Fiesta-sztori

47 év után véget ér a Fiesta pályafutása – elmeséljük a Ford kisautójának történetét.

Minden kerek – 30 éves az Opel Corsa B

Kedves, biztonságos, takarékos, vagy akár sportos is lehet a most harmincéves, második generációs Opel Corsa.

Szélről nevezték el, fogalom lett – a Volkswagen Passat-sztori

Ötven éve jelent meg a Passat, ami rövidesen mérce lett a középkategóriában.

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Helly Hansen ismét a legjobbakkal állt össze a maximális teljesítményért

Így lettem villanyborotva-hívő – Braun S9 Pro+-teszt

Itt az a Xiaomi, ami szembeszáll a csúcstelefonokkal

További cikkeink a témában
Így élheted meg az ünnepi hangolódást egy csodás kastély birtokán itt, a szomszédunkban
Hirdetés