Oxford egy igazi időkapu. Átjárás a múltból a jövőbe. Az itteni híres kollégiumok árnyékában Tolkien és Hawking gondolatait visszhangozzák a falak, a jövő nagy koponyái itt pallérozódnak, itt még Harry Potter is igazán otthonra lelt. Ebben a különleges városban mutatta be nekünk, a régió újságíróinak a Honda a legújabb kétkerekű járművét, a tisztán elektromos, CUV e: névre keresztelt motorját.
A sajtótájékoztatón megtudtuk, hogy még csak a forradalom elején járunk, a Honda 2040-re a teljes motoros palettát elektromosra cseréli, vagy ahogy ők mondják, karbonsemlegessé teszik. 28 éve ülök motoron, egy-, két- vagy négyhengeres, kettő vagy négyütemű gépeken, számomra a robbanómotor hangja, füstje, rezgései egyet jelentenek a motorozással. De vajon egy városi robogó esetében kell-e a durrogás, kell-e a füst, kell-e a benzinmotor? Motorozást, vagy közlekedési segítséget várunk-e egy robogótól? Élményt vagy szolgálatot? Ezeken gondolkodtam, miután a villanycsikó nyergébe pattanva, kellemes 24 fokban átsuhantunk a vidéki Anglia középkori utcáin.
CUV – azaz Clean Urban Vehicle
Az egyetemi szünet ideje alatt, a nyár kellős közepén Oxford meglehetősen csendes arcát mutatta. Kellemes forgalmi viszonyok között tehettünk meg 40 kilométert ezzel a kifejezetten aranyos formavilágban megálmodott, teljesen elektromos robogóval. Már pár kilométer után könnyen megértettük egymást a gyöngyházfehér színű „Nimbusz 2000”-rel. Gyorsan ráéreztem, mit akarok tőle, mit akar tőlem.
Ez a (technikai információ szerint) nagyjából 125 cm³-es benzines motornak megfelelő teljesítménnyel felérő, 6 kW-os elektromotor városi használatra, vagy közeli ingázásra megálmodott jószág. Korrekt agilitással és feszes futóművel áll a rendelkezésünkre, mind a gyárilag 76 kilométer körül ígért hatótávjával, 83 km/h-s végsebességével. Három mód közül választhatjuk ki, mennyire akarunk takarékoskodni az energiával, vagy másképp mondva, mennyire szeretnénk dinamikusan közlekedni vele: Econ(omical), Standard és Sport módokban tudjuk élvezni a gyorsulást. Ha lemerülünk, az akksikat az ülés alól kipattintva már vihetjük is tölteni. 6 órát kér a 0-100% körért, de ha beérjük 75%-ra töltéssel, akkor már 3 óra mellőzéssel megvagyunk.
A motort két darab, 50,3 voltos, 1,3 kW-os Honda Mobile Power Pack e: akkumulátorral szerelték fel, ennek darabja 10 kilót tesz ki, és nagyjából három másodperc alatt kiránthatjuk a motor gyomrából, ennek viszont az is az ára, hogy gyakorlatilag semmi hely nincs az ülés alatt. Érdemes tehát tárolódobozt vásárolni hozzá, ha összekötjük az életünket, ezt 35 és 45 literes méretekben is megtehetjük.
Okos, elektromos, nyomatékos
A kor követelményeinek megfelelően digitális kijelző várja a boldog tulajdonosokat, és ahogy kell, össze lehet párosítani a telefonunkkal, így könnyen kipakolhatjuk a kijelzőre a navigációt, indíthatunk telefonhívást, vagy beállíthatjuk, milyen zenét akarunk hallgatni (ha van természetesen kihangosítónk/fülesünk hozzá a sisakban).
Induláskor 76 km-es hatótáv jelenik meg a 100%-os töltöttség mellett, és elég klassz fícsör, hogy a motor megjósolja nekünk, miután beállítunk egy desztinációt, hogy mire odaérünk, ez hány kilométert fog jelenteni, és az akkumulátor várható töltöttsége hány százalékos lesz. Hasznos funkció. Előre is rohanok, csak hogy össze tudjuk hasonlítani a gyári ígérvényeket a valósággal: a nap során 40 kilométert tettünk meg a motorral, abszolút vegyes felhasználással. Volt benne lassú cirkálás, és főúton való, maximális sebességgel történő életkísértés is.
A végén úgy értünk célba, hogy 22% maradt az akksiban, és ez 16 további boldog kilométer megtételét teszi lehetővé ebben az esetben, ahogy a mellékelt ábra is mutatja. Én ezt józan paraszti ésszel úgy fordítom, hogy reálisan 50 kilométert lehet vegyes körülmények között tervezni ezzel a vassal, később kitérek majd arra, milyen felhasználását látom ennek megfelelően reálisnak, de foglalkozzunk még a vezetési élmény részével.
Az elektromotor miatt egy egészen klassz kis nyomatékos gépünk van, ami azt jelenti, hogy jól meg lehet indulni vele, és azonnal fel tudjuk venni a városban kényelmes 40-70 km/h közötti tempót, így szépen kilőhetünk a piros lámpánál, vagy egy-egy előzésnél is van tartalékunk. Megvan az ereje a városi élethez, talán gyorsulásban érzetre inkább egy 150-250 cm³-s benzines robogóval ér fel a megindulása.
A futóműve kicsit feszes, ez jó minőségű utakon nem lesz izgalmas kérdés, sőt, de rögösebb úton a 11-es kerekek miatt azért sportosabb élményre készüljünk. A kezelőszervek a szokásosak, egyetlen számomra zavaró dolgot találtam, az pedig a bal oldalon a kürt és az index felcserélt helye. De ez nem csak nekem tűnt fel, a csapat az egész napot megdudálta a kereszteződésekben (indexeléskor). Meg lehet szokni, de elsőre lesz pár elnézéskérés az utakon érte. Valószínű a második megtett száz kilométeren már átállnék rá, szóval ez csak elsőre zavaró talán.
Sport mód és a wattfröccsök
Econ módban meglehetősen felhasználóbarát a motor, szerintem egy hatéves kislány is megbirkózna vele. Standard módban hiányzott bizonyos helyzetekben az erő, előzéskor, meglépéskor kell nagyon, amit a Sport mód tud. Gyorsan Sport módba rögzítettem is a motort, amit egyébként felülbírál, amikor már fogy a szufla a rendszerből, és nem tudom pontosan, mikor, de valahol 20-30% alatti töltöttség között egyszercsak visszaváltott Standard módba, és onnantól már nem tudtam a halál arcába kacagni óriási vakmerő gázfröccsökkel, vagy nem is tudom... Wattfröccsökkel? Mindenesetre fontos tudni, hogy helyettünk is gondolkodik a gép, nehogy túl hamar kifogyjunk a kilométerekből.
Szóval mondjuk, hogy ha főúton vagánykodunk, Sport módban, maximális sebességgel, akkor valószínű, hogy 40 km alatti hatótávval számolhatunk, de ha Econ módban andalgunk a városban, kellemes forgalomban, akkor valószínűleg 60-70 km közötti értékkel tudunk tervezni. Az akkumulátorok töltési ciklusszáma 2500. Ez nem kevés.
Örök élet plusz egy nap
Ha civil használat mellett valaki mondjuk heti hétszer kimaxolná az 50 km-es távot, akkor amellett, hogy 125 ezer km-t tud megtenni ezekkel az akksikkal, majdnem hét éven keresztül tudná használni. Ha minden nap. Ha télen is. Ha sosem megy szabadságra. Ha sosem beteg. Ha sosem szakad nyáron az eső... szóval inkább azt mondanám, hogy
civil felhasználás mellett, ez a motor ezekkel az akksikkal inkább fogja tudni a 20+ évet,
de mi van akkor, ha üzleti céllal vásárolnánk ilyet?
Mondjuk a Wolt vagy a Foodora, esetleg az összes városi futárcég lehetne is egyből annyira elkötelezett a városi jó levegő irányába, hogy bevásárolnak egy flottát, akkor ahhoz, hogy ezzel a géppel normálisan lehessen dolgozni, akkor motoronként legalább még egy akksipakk (két darab) kellene, hogy 50 km után lehessen ki-be pakolgatni, és addig sem kell állni a futárnak, aki mondjuk napi szinten simán beleteker egy robogóba 100+ kilométert. De lehet, hogy inkább még két csomag kell majd.
Azt gondolom, fontos megjegyezni hogy kisrobogók esetében általában mindig lényegesebb szempont volt a logisztika, a praktikum, mint a motorozás élményének keresése, ezek ugyanis azért nem különösebben hidegrázós vezetési élményt jelentő járművek, ellenben ha összeadjuk, mennyi dugóban szenvedéstől mentenek meg minket költséghatékonyan, akkor rájövünk, hogy
itt a motorozás nem cél, hanem eszköz.
A cél más lesz, majd a hatékonyság, a könnyedség, és persze, azért kapunk egy kis szabadságfröccsöt, hiszen mégiscsak éri a szél az arcunkat, két keréken utazunk, más szabályok vonatkoznak ránk, de nem esünk neki a Mátrának szombat délelőtt vele.
Előre megy, és hátra
Érdekes fejlesztés még a motorban, hogy van benne hátramenet mód is, ami jó lesz parkolási manővereknél. Ezt a nap során nem próbáltam ki, de a bemutató videóban láthattuk, hogy egy kis kényelmi extraként ez is bekerült. Sok értelme szerintem nincs, de az sosem nagy baj, ha van valami, amit nem használ az ember, mintha valami nagyon kéne, de nincs. Ilyen hiányossága viszont nincs a CUV e:-nek, boldogan megmászhatjuk utassal és 30 kg poggyásszal is a 13 fokos emelkedőt vele.
Kinek lehet célpontja tehát ez a motor?
A Honda CUV e: jogosítvány tekintetében A1-es kategóriába esik, vagyis B kategóriás jogsival nem lehet vezetni, ami fontos információ!
Szerintem az alábbi embereknek, vállalkozásoknak lehet izgalmas választás:
- Akiknek van (legalább) A1-es jogsijuk, és csak szimplán tetszik nekik ez a motor
- Akiknek a roller túl veszélyes, bringázni nem tudnak/akarnak, a tömegközlekedés pedig valamiért nem opció
- Ingázók, akik 15-20 km-re laknak a munkahelyüktől
- Városi futárcégek (plusz esetleg konkrétan a Magyar Posta)
- Turisztikai vállalkozások
- Rövid vagy hosszú távú járműbérbeadással foglalkozó cégek
- Közösségi közlekedéssel foglalkozó vállalkozások
Summa
Összességében a CUV e: egy jövőbemutató, klassz kis jármű, elsősorban az ázsiai és európai piacokon lesz majd igazán keletje az elképzelések szerint. Bizonyos ázsiai országokban már működik az akksicsere-programos megközelítés is (vagyis számos cseretelep létezik, és két perc alatt pikkpakk kicseréljük a lemerült akksikat töltöttekre), de ehhez elég sok eladás lenne szükséges Európában, bár amilyen irányba a világ robog, nem elképzelhetetlen. Ehhez egyelőre nagyjából 4500 euró közötti összeget kell majd leszurkolni (hazai hivatalos ára még nincs, Spanyolországban 4550 euró a számla vége, Angliában 3800 font az ára). Ez alapján valahol 1,7-1,9 millió forint közötti összegre kell számítani, mire beárazza a hazai importőr.
Ha pedig még nem voltál Oxfordban, nézz körül, milyennek láttam:
Ez is érdekelhet:
- Könnyű, nyomatékos, nagyon felhasználóbarát
- Okos kapcsolódás a telefonnal
- Nagyon hosszú akkumulátor-élettartam
- Csomagtartó hiánya
- Index és kürt felcserélt pozíciója

















