Mostanában még az autókkal nem foglalkozó ismerőseim is kérdezték tőlem, hogy milyen autó a Jaecoo, ezek szerint elég jól sikerült a bevezetése. Nem elég, hogy tele van vele plakátozva a város, és jól is mutat, még egy kedvező alapárat is tudtak szabni hozzá. A Jaecoo 7 lenne az a kínai autó, aminek mindene megvan ahhoz, hogy sikeres legyen az európai piacon?
Régóta hallani, hogy most már tényleg mindjárt itt vannak azok a kínai autók, amelyek felveszik a versenyt az európai, japán és koreai konkurenciával, és majd jól meghódítják az európai piacot. A korábbi próbálkozásokat látva inkább csak elnézően mosolyogtunk ezen, de amióta a csak nevében angol, valójában inkább kínai MG betette a lábát a kontinensünkre, majd nemrég a BYD szinte letarolta az elektromos autók piacát, azóta más szemmel nézünk a kínai autókra.
Sikeres belépő
Most két újabb kínai márka iratkozott fel azok közé, amiknek a nevét érdemes lesz megjegyezni: ez az Omoda és a Jaecoo. Kína negyedik legnagyobb autógyártója, a Chery gyártja, amely 2024-ben több mint 2,6 millió autót adott el, és egyre láthatóbb módon van jelen Európában is. Magyarországra az elsők között érkeztek meg, az importőrük mögött pedig olyan nevek állnak, mint a magyar autókereskedelemben jól ismert Hovány és Petrányi.
Sikeresnek mondható a belépőjük, ugyanis az Omoda az előző év utolsó három hónapjában 188 autót adott el nálunk, ezzel olyan neves márkák közé küzdötte fel magát, mint a Citroën és a Honda, és a lendületük nem hagyott alább, az idei első három hónapban 235 eladott autóval már a Fiat és a Seat nyomában járnak. Nem mondható rossznak a Jaecoo bevezetése sem, amiből máris eladtak 56 darabot, ezzel pedig beérték az Alfa Romeót és a Subarut.
Karaktere van
Míg a két modell közül az Omoda 5 a kompaktabb, városiasabb stílusú, addig a Jaecoo 7 a belevalóbb, terepjárósabb hangulatra ment rá, és új márkához képest máris elég erős karaktere van. Lehet, hogy egy kicsit a Land Roverre emlékeztet a formája, de valójában jól kitalált dizájnt és egészen jó arányú karosszériát alkottak hozzá, aminek tényleg utána fordulnak az utcán, annak ellenére is, hogy ez már az igencsak telített újautó-piac sokadik szabadidő-terepjárója.
Büszkén hirdeti a nevét a gigantikus méretű hűtőmaszkján, amitől olyan magabiztosnak tűnik, mintha nem egy újonnan bevezetett kínai márka modellje lenne
a híresen magas elvárásokkal nehezített európai piacon. A Jaecoo – ejtsd dzsékó – tényleg foglalkoztatja azokat, akik új autót vennének, hiszen feltűnően divatos formát és gazdag felszereltséget ígér olyan áron, amiért a tradicionális márkáknál csak kisebb vagy szerényebben felszerelt autót tudnak adni.
Felejtsük is el, amit eddig a kínai autókról gondoltunk, mert a Jaecoo mintha egy másik világból jött volna. Nem rossz ránézni, szinte már menő, érdemes is elidőzni olyan részletein, mint a kockás nappali menetfény, vagy a márkafelirattal együtt átlátszó bura alá tett hátsó fénycsíkok. 19 colosak, ennek ellenére szinte kicsinek tűnnek alatta a felnik, olyan vállasnak láttatja magát a karosszéria, a sötétített ablakokhoz pedig remekül illenek a fekete oszlopok és a fekete tető.
Meglepő színvonal
Motorosan emelkednek ki a karosszériából a süllyesztett kilincsek, amelyek helyett el tudtunk volna képzelni jobb fogású, hagyományosabb darabokat, mindenesetre illenek ahhoz a modern hangulathoz, amit a Jaecoo 7 belső tere áraszt. Az első meglepetés akkor ér, amikor megállapítjuk, hogy a helyenként puha anyagokkal borított műszerfalon és a tisztességesen összeszerelt utastérben sem találunk semmi kivetnivalót, még a részleteket nézve sem.
Persze valódi bőrt már jóval drágább autókhoz sem kapunk, de a Jaecoo 7-ben
a felhasznált anyagok színvonala is megfelel annak, amit ebben a kategóriában elvárunk,
a benyomás leginkább a koreai autókéhoz hasonlítható. Sajnos a rosszat is sikerült eltanulni a bejáratott márkáktól, legalábbis a kormánykerék félig érintőgombjai nem mindig azt csinálják, amit szeretnénk, és a klímát is jobban szeretjük külön kezelőfelületről, nem pedig az érintőképernyőről irányítani.
Eltalált méretek
4,5 méteres hosszával a Jaecoo 7 méretét nagyon eltalálták, és csak hogy el tudjuk helyezni a piacon, ez az autó pár centi híján akkora, mint a Hyundai Tucson, a Kia Sportage vagy a Volkswagen Tiguan. A térkínálata is azokhoz mérhető, még a tesztelt összkerekes változatnak is 500 literes a csomagtere, a padlója alatt pótkerékkel, ami manapság egyáltalán nem magától értetődő. Az elsőkerekes alapmodellnek pedig még ennél is nagyobb, 590 literes a raktere.
Hátsó üléssora két főnek kényelmes, de a nem túl magas padló nem nehezíti meg egy harmadik utas elhelyezkedését sem. A hatalmas, kétrészes, nyitható panorámatetővel még sötét kárpit mellett is elég világos tud lenni a belső tér, és nem felejtkeztek el a hátsó utasok szellőzőnyílásáról sem. Mivel az első ülések közt magasra került a középkonzol, jó helye van ott a telefonoknak, amit szupergyorsan lehet tölteni az 50 wattos vezetéknélküli töltővel.
Hagyományos technika
Magasan ülünk, mint egy terepjáróban, és jól látjuk magunk előtt a motorházfedelet, ami meghatározza a vezető hangulatát a Jaecoo 7-ben. A kormánykerék mögött már minden digitális, széria a 10,2 colos műszeregység, aminek hagyományos számlapos nézete is van, a középső érintőképernyő pedig alapból 13,2 colos, vagy mint a jobban felszerelt tesztautóban is, 14,8 colos, szinte zavarba ejtően sokféle állítási lehetőséggel.
Hagyományosnak mondható technikát találunk a lemezek alatt, a Jaecoo 7-ben ugyanis egy 1,6 literes, turbós négyhengeres, közvetlen befecskendezéses benzinmotor dolgozik, amihez széria a hétfokozatú duplakuplungos automatizált váltó, és felárért automatikusan kapcsolódó összkerék-meghajtás is elérhető, ami nem minden konkurensről mondható el, főleg ebben az árkategóriában. A Jaecoo 7 ezzel messze többet tud, mint amit kinézünk belőle.
Marsi tájakon
A mai szabadidő-autóktól senki nem várja el a terepjáró-képességeket, ennek ellenére a Jaecoo importőre meglepő helyszínen bizonyította, hogy ezzel az autóval nyugodtan letérhetünk az épített útról. A gánti bauxitbánya egy felhagyott részén építettek nekünk olyan offroad-pályát, ahol a kategóriában elvártakat jócskán meghaladó képességeket villanthatott az autó, és a vörös, salakos talajon egy kicsit olyan érzésünk volt, mintha a Marsot vettük volna be vele.
Csak a gyári abroncsokat kellett a jobb mintájú All-Terrain típusúra cserélni, hogy a Jaecoo 7 megmutassa, mire képes a városi terepjárók mezőnyében. 20 centis hasmagasságával és egészen jó terepszögeivel nem jött zavarba akkor sem, amikor levegőbe emelkedett az egyik kereke, a kerekek egyenkénti fékezésével mindig jutott nyomaték a tapadó kerekekre, a kipörgésgátlót pedig az üzemmódok választásával tudtuk a talaj típusához igazítani.
Amiben még fejlődhetne
Persze a legtöbben aszfalton fogják használni, ahol az extra tapadás adta biztonság miatt jöhet jól az összkerék-meghajtás, és a Jaecoo 7 az épített úton sem vallott szégyent. 145 lóerős teljesítményével és 275 Nm nyomatékával nem egy sportautó, de a mindennapi igényeknek megfelelő tempót lehet vele autózni. Kormányzása könnyű, lehetne pontosabb, ahogyan a futóműhöz is elfért volna határozottabb hangolás, de a Jaecoo 7 így is egy masszív, jól felépített autónak érződik.
Nem a vezetési élményt hajszolók autója, és nem is a fogyasztási bajnokoké. Hatékonyságban még van mit fejlődnie, legalábbis az összkerekes benzinesnek, aminek csak start-stop rendszer segít takarékoskodni, kevés sikerrel. A városi forgalomban 10 liter felett fogyaszt, és országúton sem sikerült levinni az értéket 8 liter alá. Akinek ez fontos, annak ott a plug-in hibrid változat, 341 lóerős kombinált teljesítménnyel és 90 kilométeres elektromos hatótávval.
Gazdag felszereltség
Már az alapmodellje is olyan jól felszereltnek tűnik, hogy teljesen jogos a Premium elnevezés. 19 colos könnyűfém kerekek, kulcs nélküli rendszer süllyesztett kilincsekkel, elektromosan nyitható csomagtérajtó és még panorámatető is jár hozzá 12,5 millió forintért, ami az újautó-árakat ismerve egészen hihetetlenül hangzik. Más márkáknál ennyi pénzért csak szerényebb felszereltséget adnak, vagy ilyen jól extrázott autót sokkal drágábban kapunk.
Ráadásul nemcsak a plakátokra írható alapára hangzik jól a Jaecoo 7-nek, hiszen a tesztelt Exclusive szinten mindezen felül széria az összkerék-meghajtás, a szellőztethető első és fűthető hátsó ülések, a memóriás vezetőülés, a kormánykerékfűtés és a head-up display, és még mindig csak 14 millió forintba kerül. Mindent megkapunk egyben, a felszereltségét ezért személyre szabni nem nagyon lehet, de az extra színek is felár nélkül választhatók hozzá.
Összegzés
Jókor lépett be a magyarországi piacra a Jaecoo, hiszen mostanra már tudjuk, hogy a kínai autók is lehetnek jók. A dizájnt az erősségei közé lehet sorolni, a motorja tudja, amit ígér, terepen egy kicsit többet is, de a vezetési élménye és a fogyasztása lehetne jobb. A felszereltsége viszont meglepően teljes, és ehhez olyan árat mondanak, amire még az autózásban kevésbé járatosak is felfigyeltek, minket legalábbis rendszeresen kérdezgetnek róla. Hallani fogunk még erről a márkáról.
Ez is érdekelhet:
- menő formája lett
- eltalálták a méretét
- teljesen jól használható
- nincs gond a minőségérzetével
- minden benne van, ami kellhet
- hihetetlenül jó áron adják
- a süllyesztett kilincsek kevésbé kényelmesek
- szinte mindent az érintőképernyőn kell kezelni
- lehetne erősebb és takarékosabb is













































