Raliversenyzőből lett az extrém autós manőverek ikonikus sztárja, akinek látványos Gymkhana-videói a rajongók egész generációját lelkesítették. 55 éves korában hószán-balesetben vesztette életét Ken Block.
Az autóversenyzőkről hajlamosak vagyunk azt gondolni, hogy akkor vesztik életüket, amikor a határon autózva nem jön ki nekik a lépés. Pedig nem feltétlenül a versenypályán, az ezredmásodperceket kergetve éri utol őket a végzet, hiszen a vakmerő vezetési stílusáról ismert Colin McRae helikopter-balesetben hunyt el 39 évesen, a szintén rali-világbajnok Richard Burns életének betegség vetett véget 34 éves korában.
Ken Block egész életében hajszolta a veszélyt, ezért is döbbentett meg mindenkit, hogy nem egy bevállalós attrakciója közben érte baleset. Az újév második napján hószánozni indult a barátaival, és egy meredek lejtőn felborult, a járműve pedig ráesett. A társai azonnal segítséget hívtak, és a mentők a rossz időjárás közepette is megtalálták a csapatot, de már csak azt tudták megállapítani, hogy az 55 éves Kenneth Paul Block a helyszínen életét vesztette.
Mindegy, csak veszélyes legyen
Nem könnyű összegezni Ken Block életét és hatását, hiszen egy kicsit úgy tűnik, mintha az elmúlt évtizedben mindenhol ott lett volna, ahol gumit füstölnek. Gymkhana-videókban mutatott be bámulatos kunsztokat, rajthoz állt a rali-világbajnokságon, rekorddöntésre indult a Pikes Peak hegyi versenyen. Feszegette a határokat, amikor csak tudta, és közben pokolian jól érezte magát. Rajongók milliói követték, akiknek Block megmutatta az autózás szórakoztató oldalát.
1994-ben a DC Shoes társalapítójaként indította karrierjét, mindig érdekelték az extrém sportok, deszkázott, motokrosszozott, majd a kétezres évek közepén a raliban is szerencsét próbált egy Subaruval. Az amerikai bajnokságban már az első szezonjában az év újoncává választották, a második évet pedig a dobogó második fokán zárta, a vezetésével elég pontot szerzett ahhoz, hogy első amerikai pilótaként elinduljon a rali-világbajnokságon.
A Gymkhana királya
Ken Block nagy álmát váltotta valóra azzal, hogy 2010-ben a Monster csapatával elindulhatott a rali-világbajnokságon egy Focus, majd egy Fiesta WRC-vel, és a következő években ralikrosszozott is az X Gamesen, az amerikai és az európai bajnokságban. A nevét addigra már minden autórajongó ismerte a YouTube-ra feltöltött, hihetetlen nézettségű Gymkhana-videóiról, amin látványos manőverek sorát mutatta be, és amit autórajongók milliói bámultak tátott szájjal az interneten.
Az első részek még inkább a technikás vezetésről és az ötletes manőverekről, az újabbak már az ezer lóerős gépekről és a showelemekről szóltak, de az biztos, hogy az egyre profibb képi világú Gymkhana-videók minden idők leglátványosabb autós klipjei közé tartoznak. Sokakat ihletett meg, Jeremy Clarkson is készített egy paródiát, és az évek során Ken Block az egyik legismertebb autós kaszkadőrré vált, tévéműsorokban, videojátékokban is feltűnt.
Nem vette el a gázt
Ötven felett sem lassított Block, bár a Gymkhana stafétáját már átvette tőle a hasonlóan tehetséges Travis Pastrana, mindig új kihívásokat keresett. 2022-ben nekivágott, hogy megdöntse a Pikes Peak rekordját egy malacrózsaszín Porschével, és bár műszaki hiba miatt az utolsó pillanatban kellett feladnia, már az idei visszatérésre készült. Nemrég az Audihoz szerződött, és el is készült az első Electrikhana videója, ahol a direkt neki épített S1 e-tron quattróval vette be az éjszakai Las Vegast.
Just Don't Die
Hoonigan márkája fogta össze azokat az autórajongókat, akik a videóin nőttek fel, miközben a rali- és driftversenyeken szívták magukba a benzingőzt, és a halálhíre után ironikusan hangzik, hogy az egyik terméke egy Just Don’t Die feliratú kapucnis pulcsi. A felesége mondta ezt neki a legutóbbi Pikes Peak előtt, mert tudta, hogy férje nagy álma elindulni a veszélyes futamon. Block azt vallotta, hogy lehet kísérteni a sorsot, de csak ésszel, ezt hirdeti a pulcsi is.
Ken Block a nevéhez fűződő, egyre extrémebb gépekről is emlékezetes marad, a legismertebb az 1400 lóerősre izmosított ’65-ös Mustang, a Hoonicorn volt. Óriási népszerűsége dacára nem szállt el, ugyanaz a laza, közvetlen stílusú volánzsonglőr maradt, mint az elején. Az autózás iránti őszinte lelkesedésével a benzinvérű rajongók egy egész generációjának adott – reméljük, még sokáig kitartó – adrenalinnal teli gázfröccsöt.
Ez is érdekelhet: