Családi használatra is alkalmas, a Long Range nem csak ígéret, emellett nagyon karakteres, kellően tágas, dinamikus, és jó vezetni.
Teszteltük már a Kia EV3-at, Csepreghy kollégának alapvetően tetszett az autó. „Végtelenül magabiztos kiállása van; erős és lendületes; jó vezetni; nagyszerű mindennapi villanyautó” – írta róla, még a „rettenetes pittyegések” sem vették el a kedvét tőle.
Pedig ő a Standard Range-et próbálta, vagyis a kétféle közül a kisebb, 58,3 kilowattórás akkuval szerelt változatot, ami persze könnyebb és olcsóbb is, mint a 81,4 kilowattórás Long Range, és az elméleti hatótávja annak is több mint 400 kilométer, de ha lehet még több, biztosan sokan mondják rá, hogy legyen. Az 1,85 millió forint különbség ugyan nem kevés pénz, az EV3 árához képest viszont csak tizenpár százalék, és lehet, hogy pont ezen múlik, hogy a család eljut-e egy töltéssel a nyaralóba és vissza, vagy vesződni kell a töltéssel.
Mert bizony az EV3 akár családi autónak is alkalmas, ha a családi autót nem úgy definiáljuk, hogy sok családtagot és rengeteg cuccot is képes befogadni, hanem úgy, hogy akár négy felnőtt is normálisan elfér benne, szükség esetén öt is, van majdnem fél köbméter raktere, a mindennapokban pedig nem kell azért egy nagyobb karosszéria hátrányait elviselni, hogy néha komfortosabb legyen az utazás.
Ehhez a Kia egy nagyon jó dizájnt is ad, sikeresen oldották meg a remek forma kicsinyítésének feladatát, ami például a Mercedesnek nem jött össze a CLS-CLA transzformációnál, igaz, az EV9 hatalmas tömbjét könnyebb átméretezni, mint egy amúgy is lapos autót, amelynek arányosan kicsinyített másába csak gyerekek vagy gyerekméretű felnőttek tudnának beülni. Szükséges persze, hogy a szeressük a szögletességet, ha viszont szeretjük, az EV3 minden elemén percekig merenghetünk, a látszólag egyszerű karosszéria mestermű a műfajában, rengeteg finom részlettel.
Ugyanez a koncepció az utastérben is, ahol minden szürke vagy szürkés, a műszerfal egy monitorcsík meg néhány gomb, az árnyalatok és különböző anyagok mégis kellemes környezetet teremtenek, és hiányzik nincs a rettenetes Multimode panel, amelyet legutóbb a Sportage-tesztben szidtam, egyfunkciós hangerőállító van, a klíma pedig a monitorcsík közepéről vezérelhető, az ülés- és kormányfűtés pedig valódi gombokat kapott.
Villanyautókban a töltés miatt akkor is időzhet a vezető, ha nem kell a forgalomra figyelnie, olyankor jön jól a könyöklő alól kihúzható, stabil asztalka, amelyen a gombokat is besüllyesztették, így teljesen sík, és elfér rajta egy laptop. Nem a legkényelmesebb pozíció jobbra kifordulva gépelni, de jobb, mint ölben szorongatott laptopon, és valószínűleg úgyis csak a gyorstöltés idejét üti majd el így a vezető, nem azt a 32 órát és 10 percet, ameddig tart normál konnektorról teletölteni a tíz százalékra merült aksit. 150 kilowattos villámtöltővel ugyanez 31 perc.
A Standard Range és a Long Range változat azonos motorizáltságú, egy 204 lóerős állandó mágneses szinkronmotor hajtja az első kerekeket (érkezik majd egy összkerekes változat is). A nyolc másodpercen belüli nulla–száz sejteti, hogy ez bőven elegendő a vezetővel együtt legalább 1,8 tonnás autó mozgatásához, és tényleg: az EV3-mal könnyedén, dinamikusan lehet autózni, és még vezetési élményt is ad. Az utasok sem panaszkodhatnak, jó a zajkomfort, és a futómű is csak a rosszabb utakon teljesít alul – nagy pech, hogy Magyarországon ez majdnem a teljes úthálózatra jellemző.
Talán kijelenthető, hogy aki a nagyobb hatótávolságú Ev3-at választja, az a nagyobb hatótávolság miatt teszi, ezért ideje rátérni a lényegre, a hatótávra. Ez a gyári adat szerint „vegyes” üzemben 563–605 kilométer, tehát városban, az autó igazi közegében ennél akár több is lehet. Igazán kellemetlen élmény, amikor autópályán, nagy terhelésnél a kiírt hatótáv sokkal gyorsabban apad, mint ahány kilométert ténylegesen megteszünk, a Kia viszont egy egyszerű módszerrel zárja ki ezt a sokkot: nemcsak az addigi fogyasztás alapján kalkulált hatótávot jelzi ki, hanem a minimum és maximum értéket is. Nálam a gyári 14,9–16,2 kWh/100 km helyett – normál vezetési stílusban, bármiféle villanyautós önkontroll nélkül – 19 körül fogyasztott, így nem jön ki az ígért hatótáv, de a maximumnál jelzett hasonló értéket, városi forgalomban simán megvan az 500+ kilométer. Ennyit az emberek nagyon nagy része egy hét alatt sem autózik, úgyhogy lassan a villanyautó-elleneseknek a kis hatótáv érvet le kell venniük a miért szar listáról.
A legolcsóbb, Standard Range EV3 ára 14 799 000 forint, az alap Long Range 16 649 000 forintba kerül. A tesztautó a négylépcsős felszereltségi opciók közül a harmadikat, az Earth Plust kapta, ez többek között hőszivattyút, elektromos vezetőülés-állítást, műbőr üléseket tartalmaz az amúgy sem szerény extralistájú Air és Earth szinthez képest, és 17 749 000 forint a listaára. Sok pénz? Persze, ez viszont egy menő, jól használható és vezethető, családi használatra is alkalmas, nagy hatótávolságú, várhatóan tartós kompakt elektromos autó, az ilyesmi pedig nem olcsó.
(Fotó: Csordás Gábor)
- karakteres, arányos forma, jól sikerült EV9-kicsinyítés
- kellően tágas, kellemes beltér
- funkcionális műszerfal
- jól felszerelt
- kevés zaj jut az utastérbe
- jó vezetni, elegendő a teljesítménye
- tényleg nagy a hatótávja, 150 kW-tal is tölthető
- idegesítőek a vezetéstámogatási rendszerek
- a futóműve nem szereti a magyar utakat
- nem épp takarékos

























