Ha megfogott az EV9, akkor a Kia EV3 is tetszeni fog. Aranyos futurisztikus doboz, amibe hunyorítva egy kis sportos él is belelátható. De ami a legfontosabb, kedvező alapárával igazán ütős lehet a magyar elektromosautó-piacon.
Mintha egy kicsinyített EV9 állna előtted. Futurisztikus a dizájn, amiben minden kis apróság a jövőt idézi. Éles vonalaival, markáns orr-részével, hosszúkás LED-es menetfényével egy pillanatra sem próbál belesüllyedni az általános szabadidőautós közéletbe.
A Kia „Opposites United” tervezési elve, vagyis az ellentétek találkozása azt akarja elmesélni, milyen esztétikai harmóniában fér el egymás mellett a természet és a modern életmód. Jövőbe mutató a forma, tele high-tech megoldásokkal, a legmodernebb biztonsági, vezetést támogató rendszerekkel. De közben fél szemük ott van a környezeti terhelés minimalizálásán. Az EV3 belső tere fenntartható anyagokból készült, az ülések, a tető és a kartámasz kárpitjai előző életüket PET palacként élték.
A bájos dobozforma nem garancia az általános tetszésre, lásd Kia Soul. Az EV3 viszont valahogy megfog, pedig nem gondoltam volna a vezetés előtt, hogy az EV3 nekem való.
Aztán azon kaptam magam, hogy az első kilométerektől kezdve az járt a fejemben, mennyire felelne meg nekem, mint mindennapos elektromos autó.
Méretei ideálisak, 4,3 méter hosszú (valamivel rövidebb, mint a Kia Niro), de már a nulladik perctől elektromos autónak tervezték, ezért teljesen sík lehet a padló, a sarkokba kitolt kerekeknek hála tágas az utas- és a csomagtér is. 187 centivel is könnyen elférek elöl-hátul, és különösen tetszik benne, hogy a 460 literes csomagtartó egyszerűen bővíthető. Model 3-as Teslámnak hiába nagy a csomagtere, egy ötödik ajtó csodát tenne vele. De a Kia EV3 nem ilyen, ebben minden centi, minden liter jól ki lett találva. Elöl is van egy mini csomagtartó, amiben a töltőkábel például kényelmesen elfér.
Családi autó ez, nem sportkocsi
Akkuverzióból kettő van, motorból egy. 204 lóerőt és 283 Nm nyomatékot tud az első kerekhez épített elektromos motor, ami nyálkás úton nem viccel, könnyen csavarja ki a kezedből a kereket. Sokkal jobban szeretem a hátsókerék-meghajtású elektromos autókat, de a tervezők szerint a térkihasználást ebben a konstrukcióban jobban tudják megoldani, nem véletlen, hogy az utóbbi idők új elektromos autói szinte mind így készülnek. Nekem nem annyira tetszik, de biztos vagyok benne, hogy a Kia EV3 használóinak többsége úgy fogja leélni az autóval közös életét, hogy sose derül ki számára, hol hajt az autó.
Ők azt fogják értékelni, hogy belül olyan a fíling, mint egy svéd nappaliban, nagy terek, világos kárpitok mindenfele.
Ülni, utazni, létezni az EV3-ban minden ülésen parádés. Komfortos a futómű, kellemes a vezetési élmény. A sportosság nem jellemző rá, de azért a 170 km/órás végsebesség és a 7,5 (nagyobb akkuval 7,7) másodperces gyorsulás teljesen helyén való. Ha már akkuverziók, a kisebbik 58,3, a nagyobb 81,4 kWh kapacitású. A kisebb verzió a mindennapokra tökéletesen elég. Ha békés családi használatban járunk vele, 14-15 kWh-s fogyasztás tökéletesen hozható vele, abból pedig majdnem megvan a 400 km-es hatótáv, ami teljesen vállalható. AC töltőről 11 kW, DC-ről pedig 135 kW a maximális töltési teljesítmény.
Piacilag is nagyon bejöhet
Most még nehéz belelátni a jövőbe az elektromos autók viharos sebességű terjedését. Nem is biztos, hogy minden piaci szegmenst az elektromos autók fognak uralni, de azt jó látni, hogy az EV3 ésszerű és megfizethető elektromos autónak készült. Alapáron itthon most akciósan 14 millió forint, ami már csak leheletnyivel több, mint amit egy hasonló méretű, benzines, automata váltós, jól felszerelt középtermetű szabadidőautóért kérnek. A nagyobb akkumulátor felára tetemes, 1,9 millió forint. Inkább érdemes a plusz pénzt többletfelszereltségre költeni, amiből a hőszivattyú semmiképpen se maradjon ki.
Ez is érdekelhet: