Elegáns limuzin, praktikus kombi, elefántcsont színű igásló, kényelmes luxusautó és vad sportszedán. Ez mind lehet a Mercedes-Benz E-osztály. Itt az egyszerre imádott és gyűlölt W210-es története.
Nagyon nehéz olyan elődökhöz felérni, mint az állólámpás vagy éppen az örökkévalóságnak készült százhuszonnégyes, de a kilencvenes évek elején új irányt vett a Mercedes, aminek hírhedt autója lett az 1995-ben bemutatott W210-es kódú E-osztály. Fejlesztéssel töltött évek és némi innováció van ebben az autóban, a pápaszemes viszont sokak szerint a valaha volt legrosszabb Mercedesnek.
Három évvel a W124-es bemutatása után a mérnökök elkezdtek dolgozni a következő generáció fejlesztésén, mely nagyobb és biztonságosabb volt, közben pedig olcsóbb volt gyártani, mint az előzőt. Ennek ott van az árnyoldala, hogy néhány éven belül kiderült, hogy ez az E-osztály már messze nem olyan örökkévalóságnak készült autó, mint az elődje. Nem véletlen, hogy sok W210-es bontószökevénynek néz ki, a jóval idősebb W124-esek pedig még cudar körülmények között is tartják magukat.
Különösen látványos, hogy a harminc évre adott átrozsdásodási garancia ellenére ez az E-osztály úgy rozsdásodik, hogyha percekig nézegeted, akkor magad is láthatod, hogyan emészti fel a lemezeket az oxidáció. Már egészen korán látható volt, hogy a sárvédők, a küszöbök, az ajtók áldozatul esnek az olcsóbb gyártás oltárán. Mivel az ilyesmi nem igazán passzolt az egészen eddig rendíthetetlennek tartott Mercedeshez, ezért hamar teret nyert magának az E39-es 5-ös BMW és a Lexus GS.
Amikor az E-osztályt már régen megette a rozsda, a motorjára még akkor is vár egy új élet.
Noha a W210-esnek nagyjából nincs olyan pontja, amit ne enne meg az idő néhány év alatt, de van tartós eleme is, méghozzá a motor. Gondos karbantartással a benzinmotorok is hosszú életűek lehetnek, de igazán a dízelek képesek arra, hogy akár 1,5 millió kilométert is beletekerjenek. Választék pedig akadt bőven a szerény négyhengeres dízeltől egészen a V8-as benzinmotorig, akár összkerékhajtással. Közel 18 másodperces százas sprinttel és 177 km/órás végsebességgel a 88 lóerős E 200 Diesel volt a kezdet. Mindennek a teteje pedig a temérdek V8-as változat a 279 lovas E 420-tól a 405 lóerős E 60 AMG-ig.
Szakított a szögletes formákkal a Mercedes, és a W210-es lemezei már nem élére vasaltak, hanem gömbölydedek (0,27-es légellenállási együttható) és ettől csak jobban látszik rajta, hogy mennyivel nagyobb és tágasabb lett. Ezen az autón jelent meg a dupla kerek fényszóró, mely azóta is visszatérő elem az E-osztályokon. Hangsúlyos hűtőmaszkjától határozott vonalak vezetnek az első tetőoszlopokig, ezért van benne egy csipetnyi a harmincas évek sárvédős autónak esztétikájából.
Karosszériájánál valamivel jobban bírja az évek múlását az utastér, de így sem ér fel a legendás Mercedesek tartósságához. Egyértelműen a kilencvenes éveket jelzik a színes szövetkárpitok, a fényesre lakkozott fabetétek. Bőrrel és sok gombbal a műszerfalán az E-osztályon is nagyon látszik, ha nem sajnálták a pénzt extrákra. Kombi változatának csomagtartójába opciósan a menetiránnyal hátat fordító üléseket is lehetett rendelni, így akár heten is utazhattak az autóban. Mivel a T-modell hátsó futóműve szintszabályzós, ezért megpakolva is tisztességes kiállása van.
Steve Mattin brit formatervező Bruno Sacco irányítása alatt rajzolta a W210-es E-osztályt.
Ahogyan a évtizedek óta a legtöbb elődjéből, úgy a W210-es E-osztályból is készült kifejezetten taxinak szánt változat. Az ilyen autókat általában erősebb futóművel és tartósabb beltéri anyagokkal szerelte a Mercedes, valamint karbantartási csomagokkal tették tervezhetővé az üzemeltetés költségeit. Ezzel együtt még az E 300 Turbodiesel sem győzte meg a taxisokat, akik a rozsdásodási és elektronikai problémák miatt visszasírták a W124-eseket.
2025-ben ért veterán korba ez az autó, melyből nagyon nehéz olyat találni, ami ma is újnak hat. Hatalmas varázslat azonban egy olyan W210-es, ami valamiért elbújt a sorsa elől, de időnként felbukkannak féltve őrzött autók. Rossz híre miatt pedig kis szerencsével akár olcsón megúszható a veterán birtoklásának és a Mercedes birtoklásának édes élménye.
1995-től nyolc éven át maradt gyártásban (a szedán 2002-ig, a kombi pedig egy évvel tovább húzta) a W210-es E-osztály, melynek négyajtós változatából közel 1,4 millió készült, a T-modellnek hívott kombiból (S210) pedig 279 ezer darab. Hiába volt tágasabb és modernebb megjelenésű, ez az E-osztály egyszerűen úgy vonult be az autózás történetébe, mint a valaha gyártott legrosszabb Mercedes.
Ez is érdekelhet: