Elegáns limuzin, praktikus kombi, elefántcsont színű igásló, kényelmes luxusautó és vad sportszedán. Ez mind lehet a Mercedes-Benz E-osztály. Itt az egyszerre imádott és gyűlölt W210-es története.

Nagyon nehéz olyan elődökhöz felérni, mint az állólámpás vagy éppen az örökkévalóságnak készült százhuszonnégyes, de a kilencvenes évek elején új irányt vett a Mercedes, aminek hírhedt autója lett az 1995-ben bemutatott W210-es kódú E-osztály. Fejlesztéssel töltött évek és némi innováció van ebben az autóban, a pápaszemes viszont sokak szerint a valaha volt legrosszabb Mercedesnek.

Három évvel a W124-es bemutatása után a mérnökök elkezdtek dolgozni a következő generáció fejlesztésén, mely nagyobb és biztonságosabb volt, közben pedig olcsóbb volt gyártani, mint az előzőt. Ennek ott van az árnyoldala, hogy néhány éven belül kiderült, hogy ez az E-osztály már messze nem olyan örökkévalóságnak készült autó, mint az elődje. Nem véletlen, hogy sok W210-es bontószökevénynek néz ki, a jóval idősebb W124-esek pedig még cudar körülmények között is tartják magukat.

Különösen látványos, hogy a harminc évre adott átrozsdásodási garancia ellenére ez az E-osztály úgy rozsdásodik, hogyha percekig nézegeted, akkor magad is láthatod, hogyan emészti fel a lemezeket az oxidáció. Már egészen korán látható volt, hogy a sárvédők, a küszöbök, az ajtók áldozatul esnek az olcsóbb gyártás oltárán. Mivel az ilyesmi nem igazán passzolt az egészen eddig rendíthetetlennek tartott Mercedeshez, ezért hamar teret nyert magának az E39-es 5-ös BMW és a Lexus GS.

Amikor az E-osztályt már régen megette a rozsda, a motorjára még akkor is vár egy új élet.

Noha a W210-esnek nagyjából nincs olyan pontja, amit ne enne meg az idő néhány év alatt, de van tartós eleme is, méghozzá a motor. Gondos karbantartással a benzinmotorok is hosszú életűek lehetnek, de igazán a dízelek képesek arra, hogy akár 1,5 millió kilométert is beletekerjenek. Választék pedig akadt bőven a szerény négyhengeres dízeltől egészen a V8-as benzinmotorig, akár összkerékhajtással. Közel 18 másodperces százas sprinttel és 177 km/órás végsebességgel a 88 lóerős E 200 Diesel volt a kezdet. Mindennek a teteje pedig a temérdek V8-as változat a 279 lovas E 420-tól a 405 lóerős E 60 AMG-ig.

Szakított a szögletes formákkal a Mercedes, és a W210-es lemezei már nem élére vasaltak, hanem gömbölydedek (0,27-es légellenállási együttható) és ettől csak jobban látszik rajta, hogy mennyivel nagyobb és tágasabb lett. Ezen az autón jelent meg a dupla kerek fényszóró, mely azóta is visszatérő elem az E-osztályokon. Hangsúlyos hűtőmaszkjától határozott vonalak vezetnek az első tetőoszlopokig, ezért van benne egy csipetnyi a harmincas évek sárvédős autónak esztétikájából.

Karosszériájánál valamivel jobban bírja az évek múlását az utastér, de így sem ér fel a legendás Mercedesek tartósságához. Egyértelműen a kilencvenes éveket jelzik a színes szövetkárpitok, a fényesre lakkozott fabetétek. Bőrrel és sok gombbal a műszerfalán az E-osztályon is nagyon látszik, ha nem sajnálták a pénzt extrákra. Kombi változatának csomagtartójába opciósan a menetiránnyal hátat fordító üléseket is lehetett rendelni, így akár heten is utazhattak az autóban. Mivel a T-modell hátsó futóműve szintszabályzós, ezért megpakolva is tisztességes kiállása van.

Steve Mattin brit formatervező Bruno Sacco irányítása alatt rajzolta a W210-es E-osztályt.

Ahogyan a évtizedek óta a legtöbb elődjéből, úgy a W210-es E-osztályból is készült kifejezetten taxinak szánt változat. Az ilyen autókat általában erősebb futóművel és tartósabb beltéri anyagokkal szerelte a Mercedes, valamint karbantartási csomagokkal tették tervezhetővé az üzemeltetés költségeit. Ezzel együtt még az E 300 Turbodiesel sem győzte meg a taxisokat, akik a rozsdásodási és elektronikai problémák miatt visszasírták a W124-eseket.

2025-ben ért veterán korba ez az autó, melyből nagyon nehéz olyat találni, ami ma is újnak hat. Hatalmas varázslat azonban egy olyan W210-es, ami valamiért elbújt a sorsa elől, de időnként felbukkannak féltve őrzött autók. Rossz híre miatt pedig kis szerencsével akár olcsón megúszható a veterán birtoklásának és a Mercedes birtoklásának édes élménye.

1995-től nyolc éven át maradt gyártásban (a szedán 2002-ig, a kombi pedig egy évvel tovább húzta) a W210-es E-osztály, melynek négyajtós változatából közel 1,4 millió készült, a T-modellnek hívott kombiból (S210) pedig 279 ezer darab. Hiába volt tágasabb és modernebb megjelenésű, ez az E-osztály egyszerűen úgy vonult be az autózás történetébe, mint a valaha gyártott legrosszabb Mercedes.

Ez is érdekelhet:

30 éve jelent meg az első Mercedes C-osztály

Újabb modern autó ért veteránkorba: az első Mercedes C-osztály.

Az autó, ami megmentette a Renault-t

Ez a modern, biztonságos, megbízható és legfőképpen sikeres Renault 19-es története.

Olasz sportautó mindenkinek – Fiat Barchetta

Annyira nyári, mint a fagyi vagy a tengerpart, a kis Fiat Barchetta ma is tartogat örömöket.

Player Adventi Kalendárium Player Adventi Kalendárium
Támogatott és ajánlott tartalmaink

Így lehetsz te is részvényes az MBH Bankban!

Vonzó karácsonyi képekkel hangolunk az ünnepre

Mondunk öt tuti tippet, hogy a sapkaszezonban is kifogástalan legyen a frizurád

A Player kérdése: Te szoktál magadnak ajándékot venni karácsonykor?
31% Igen, persze, szerintem teljesen normális.
69% Nekem ez fura, nem, nem szoktam.