
Harminc éve jelent meg az első Mercedes-Benz Sprinter, mely megmutatta, hogy egy haszongépjárműbe csomagolt munkahely is lehet kényelmes és biztonságos.
1995 első napján Ausztria, Finnország és Svédország csatlakozásával tizenöt tagúra bővül az Európai Unió, a franciák elnöknek választják Jacques Chiracot, abban az évben született a mostanra világhírű Dua Lipa, és átadták a Lágymányosi hidat, melyet azóta Rákóczi hídnak hívnak. Minden másnál népszerűbb volt Cooliótól a Gangsta's Paradise, de Sealtől a Kiss from a Rose is rengeteget szólt a rádióban.
Akkoriban mutatták be minden idők legjobb 5-ös BMW-jét, megjelent a Peugeot 406-os és a Renault Mégane, az olaszok pedig a Ferrari F50-essel készültek azoknak, akiknek rengeteg pénzük volt sportautót venni, a Fiat Barchettával pedig azoknak, akik nem a garázsban szeretnék nézegetni. 1995-ben a Mercedes a W210-es E-osztály mellett a T1 Transportert váltó Sprinter premierjét tartotta.
Nem igásló, hanem munkahely
Ellentétben a személyautóknál megszokott hat év körüli modellciklussal, a haszongépjárművek életpályája sokkal hosszabb, ezért a Mercedes is komoly fejlesztések után mutatta be a Sprintert. Ez a folyamat nem állt meg a bemutatónál, az ilyen munkagépeket mindig csiszolgatják a gyártók, hogy változatlan alapokkal, de frissebb motorokkal vagy korszerűbb kényelmi felszerelésekkel kihúzzák legalább tíz évig.
Ezt remekül mutatja az is, hogy a Sprintert 1995. január 23-án mutatták be, a szögletes formatervű elődmodelljének, tehát a T1 Transporternek a premierjét pedig még 1977-ben tartották. Az alfanumerikus típusnévvel is azért szakított a Mercedes, hogy a Volkswagen Transporter feletti kategóriát meghatározó név legyen a Sprinter.
Ebben az esetben a kiindulási pontot a praktikus szempontok és a kisteherautókra vonatkozó szabályozások adják.
Mindig tökéletesen illeszkedett a Sprinter a Mercedes aktuális arculatához, de a haszongépjárművek esetében sokkal lényegesebb, hogy beleférjen a 3,5 tonnás határba, az alváza különböző felépítményeket fogadhasson, valamint a furgon változatok raktere könnyen pakolható és tágas legyen. Jól mutatja, mennyire sokoldalúnak kell lennie a Sprinternek, hogy 1700 konfigurációban elérhető, készül belőle klasszikus furgon, platós teherautó, busz, lakóautók és rengeteg más célszerszám is.
Mivel sokan a Sprinterben vagy körülötte töltik a teljes munkaidejüket, ezért fontos szempont volt a kényelem és a biztonság. Komfortos ülések és személyautókból átvett opciós tételek teszik kellemesebbé a kabint, a biztonsághoz pedig a légzsákok, a négy tárcsafék és a szériában járó blokkolásgátló (ABS) tesz hozzá. 2002-től már az elektronikus stabilizáló program (ESP) is felkerült az extralistára.
Három évtized után a harmadik generációjánál tart a Mercedes Sprinter, mely mindig mutatott valami újat. Az első generációs Sprinterben ott volt az ABS és az ESP, 2013-ban pedig megjelent az automatikus oldalszélasszisztens, és ez volt az első kisteherautó, ami megfelelt az Euro 6-os normának. Megkönnyíti az egyre sokasodó funkciók kezelését és integrálását, valamint a flottamenedzselést is az MBUX fedélzeti rendszer, mely elsőként a W177-es A-osztályban jelent meg.
Legrövidebb változatában 3 méter tengelytávú és 5 méter hosszú az első generációs Mercedes Sprinter, de az előbbi akár 4 méterre is nyújtózhat, az utóbbi pedig alulról karcolhatja a 6,7 métert. A T1N kódú Sprinter dobozos furgon változatának raktere 7-től 13,4 köbméter között van. Ez a széles skála pedig csak egy kis szelete a lehetőségeknek.
Dolgozni vagy nyaralni is vihet
Akár 7,3 méteren is túlszaladhat a harmadik generációs Sprinter, melyben négy- és hathengeres motorok lehetnek, természetesen javarészt turbódízelek. Lehet hajtott a két első vagy a két hátsó kerék, de összkerekes változat is van belőle. Bőven van mire építeni a hűtős furgonokat, a lakóautókat vagy a mentőautókat.
Rövidebb távú kiszállításokhoz vagy nagyvárosok zéró helyi emissziós zónáihoz ideális a teljesen elektromos eSprinter. Ez alatt a doboz alatt 56, 81 vagy 113 kWh nettó kapacitású akkumulátor lehet, a hátsó tengelyre pedig 136 vagy 204 lóerős villanymotor kerül. Ezeknek kombinációjától függően a hatótáv közel 240 és 400 kilométer közötti, a maximális töltési sebesség 115 kW.
Ezerszer láthatod ezeket az autókat az autópályán vagy a városban, de simán lehet, hogy már észre sem veszed. A boltok rakodóterületein, az építkezéseken, a mentőállomásokon, a kempingekben és még számtalan helyen lehet a Sprinterek különböző generációival és formátumaival találkozni.
Semmi más nem nyert annyi díjat a kategóriában, mint a Mercedes-Benz Sprinter, de ennél sokkal nagyobb érdem, hogy vannak olyan vállalkozások, amelyek már harminc éve rendszeresen visszatérnek hozzá.
Ez is érdekelhet: