Dübörögnek a Nordschleife leghíresebb döntött kanyarjának, a Carouselnek lapokból kirakott darabjai a Nismo 400R alatt, de ezt az élményt hozzám hasonlóan a legtöbben csak a Gran Turismóból ismerik, mert a Skyline-ok Szent Grálja nagyon ritka kincs.
1957 áprilisában tartották az első Skyline premierjét, melyet az ötvenes évek amerikai autóinak mintájára rajzoltak, de a legtöbben csak a kék csíkokkal díszített ezüst R34-est ismerik a Halálos iramban második részéből. Aki pedig csak a TikTok videókban látta a GT-R logót, az könnyen hiheti azt, hogy minden R35-ös egy szupersportautókat üvöltve legyorsuló szörnyeteg. Pedig a Nissan ikonná érett sportkupéja minden generációban tartogat valami olyan különlegességet, mint a Nismo 400R.
Ez a legizmosabb, legvadabb és legritkább R33-as Nissan Skyline GT-R, melyet a Nismo fent élesre.
Nem mindenki fogadta jól az R32-es után érkező Nissan Skyline GT-R-t, hiszen az előzőhöz képest minden irányban nagyobb és nehezebb autóval elvesztette azt a filigrán könnyedséget és a szoros kötődést a motorsporthoz, mely annyira vonzó volt benne. A kilencvenes évekhez jobban igazodó, kerekdedebb formaterv és a komfortosabb hangolás miatt egy lépéssel közelebb került a sportos túrakupé műfajához, mint a versenypályákon edzett sportautóéhoz.
Technikailag azonban komoly előrelépés az R33-as, hiszen merevebb a karosszériája, finomítottak az ATTESA (Advanced Total Traction Engineering System for All-Terrain) aktív összkerékhajtási rendszeren, valamint a Skyline GT-R 7 perc 59,887 másodperces idővel az első sorozatgyártású autó volt a Nordschleifén, melynek körideje bement a nyolcperces határ alá. A Nismo 400R-hez pedig ezeket az alapokat egészítették ki a motorsportban használt elemekkel.
Eredetileg 100 darabos limitált szériát terveztek, végül alig több mint 40 készült a Nismo 400R-ből.
Mivel az Ausztrál Túraautó Bajnokság szabálykönyvét kifejezetten azért írták át, hogy az összkerékhajtású Skyline GT-R-ek dominanciáját csírájában fojtsák el, ezért a Nissannál a Le Mans-i 24 órás versenyt nézték ki. A kilencvenes évek közepére azonban olyan autók bukkantak fel a világ leghíresebb hosszútávú futamán, mint a McLaren F1 GTR vagy a Porsche 911 GT1. Ezek mellett már nem tudott olyan ütős lenni a Skyline, de a Nissan felkérte a Nismót, hogy egy alaposan átdolgozott, limitált szériás autóval ünnepelje a franciaországi szereplést.
Ekkoriban még javában igazodtak a japán gyártók a gentleman's agreement-hez, vagyis ahhoz a megállapodáshoz, hogy nem gyártanak 280 lóerőnél erősebb autót, de a Nismónál mégis elkészült a 400R. Miközben még az egyetlen példányban készült Nissan Skyline GT-R LM is csak 305 lovas volt, addig az eleve ritkaságnak készülő Nismo 400R kézzel összeszerelt sorhatosa 95 lóerővel volt erősebb.
Alapját a Nissan Skyline GT-R adta, de a Nismónál az RB26-os motort felfúrták, ezért 2,6 literről 2771 köbcentisre hízott a sorhatos lökettérfogata, a neve pedig RB‑X GT2 lett. Kovácsolt dugattyúk, erősebb hajtókarok, új vezérműtengely, továbbfejlesztett olajzási rendszer, valamint nagyobb nyomáson üzemelő turbófeltöltők kerültek a 400R-be, így 6800-as fordulaton 400 lóerőt ad le, a maximális nyomatéka pedig 4400-nál több mint 470 newtonméter. Ehhez mérten dolgozták át a kipufogót és nagyobb teljesítményű intercooler került bele, továbbá az ötfokozatú manuális váltóhoz kéttárcsás kuplung és karbon kardántengely.
Nismo felirat virít a lökhárító hatalmas nyílása mögött, a gépháztető és a hátsó szárny szénszál erősítésű műanyagból van, a kiszélesített sárvédőkkel pedig egészen bitang a Nismo 400R kiállása. A polír peremes, többrészes, ötküllős fehér felnik mögött Brembo fékek vannak, átdolgozott összkerékhajtás és összkerék-kormányzás, hogy élesebb és kezesebb legyen a 400 lóerős Skyline. Utasterében légzsák nélküli háromküllős sportkormány és kiegészítő műszerek vannak.
Millióan játszhatnak vele a Gran Turismóban, de a 400R-t csak nagyon kevesen kaparinthatják meg a valóságban.
Sokat elmond az autó ritkaságáról, hogy még a PlayStation-ön is csak időnként bukkan fel, akkor pedig rengeteg kreditet kell beáldozni azért, hogy aztán legalább virtuálisan birtokolhass egy Nismo 400R-t. Ez azonban csak hozzátesz az autó legendájához és a rajongók öröméhez is. Amíg a szimulátorban önfeledten lehet hajtani a ritka Skyline-t, addig az életben már olyan gyűjtői kincs lett, melynek értéke minden pillanatban növekszik.
Aukciókon sem gyakori látvány az olyan Nismo 400R, mint ez itt. Az 1997-es autóban alig több mint 7000 kilométer van, tehát a fényezése, a motortere és az utastér is olyan, mintha most gurult volna ki a szalonból. Nem nyúzták a 4 másodperc alatti százas sprinttel, sem a 300 km/óra feletti végsebességgel. Bármennyire is nagyszerű sportkupé, a több mint egymillió dolláros ár statikus műkinccsé változtatja.
Ez is érdekelhet:












