Dübörögnek a Nordschleife leghíresebb döntött kanyarjának, a Carouselnek lapokból kirakott darabjai a Nismo 400R alatt, de ezt az élményt hozzám hasonlóan a legtöbben csak a Gran Turismóból ismerik, mert a Skyline-ok Szent Grálja nagyon ritka kincs.

1957 áprilisában tartották az első Skyline premierjét, melyet az ötvenes évek amerikai autóinak mintájára rajzoltak, de a legtöbben csak a kék csíkokkal díszített ezüst R34-est ismerik a Halálos iramban második részéből. Aki pedig csak a TikTok videókban látta a GT-R logót, az könnyen hiheti azt, hogy minden R35-ös egy szupersportautókat üvöltve legyorsuló szörnyeteg. Pedig a Nissan ikonná érett sportkupéja minden generációban tartogat valami olyan különlegességet, mint a Nismo 400R.

Ez a legizmosabb, legvadabb és legritkább R33-as Nissan Skyline GT-R, melyet a Nismo fent élesre.

Nem mindenki fogadta jól az R32-es után érkező Nissan Skyline GT-R-t, hiszen az előzőhöz képest minden irányban nagyobb és nehezebb autóval elvesztette azt a filigrán könnyedséget és a szoros kötődést a motorsporthoz, mely annyira vonzó volt benne. A kilencvenes évekhez jobban igazodó, kerekdedebb formaterv és a komfortosabb hangolás miatt egy lépéssel közelebb került a sportos túrakupé műfajához, mint a versenypályákon edzett sportautóéhoz.

Technikailag azonban komoly előrelépés az R33-as, hiszen merevebb a karosszériája, finomítottak az ATTESA (Advanced Total Traction Engineering System for All-Terrain) aktív összkerékhajtási rendszeren, valamint a Skyline GT-R 7 perc 59,887 másodperces idővel az első sorozatgyártású autó volt a Nordschleifén, melynek körideje bement a nyolcperces határ alá. A Nismo 400R-hez pedig ezeket az alapokat egészítették ki a motorsportban használt elemekkel.

Eredetileg 100 darabos limitált szériát terveztek, végül alig több mint 40 készült a Nismo 400R-ből.

Mivel az Ausztrál Túraautó Bajnokság szabálykönyvét kifejezetten azért írták át, hogy az összkerékhajtású Skyline GT-R-ek dominanciáját csírájában fojtsák el, ezért a Nissannál a Le Mans-i 24 órás versenyt nézték ki. A kilencvenes évek közepére azonban olyan autók bukkantak fel a világ leghíresebb hosszútávú futamán, mint a McLaren F1 GTR vagy a Porsche 911 GT1. Ezek mellett már nem tudott olyan ütős lenni a Skyline, de a Nissan felkérte a Nismót, hogy egy alaposan átdolgozott, limitált szériás autóval ünnepelje a franciaországi szereplést.

Ekkoriban még javában igazodtak a japán gyártók a gentleman's agreement-hez, vagyis ahhoz a megállapodáshoz, hogy nem gyártanak 280 lóerőnél erősebb autót, de a Nismónál mégis elkészült a 400R. Miközben még az egyetlen példányban készült Nissan Skyline GT-R LM is csak 305 lovas volt, addig az eleve ritkaságnak készülő Nismo 400R kézzel összeszerelt sorhatosa 95 lóerővel volt erősebb.

Alapját a Nissan Skyline GT-R adta, de a Nismónál az RB26-os motort felfúrták, ezért 2,6 literről 2771 köbcentisre hízott a sorhatos lökettérfogata, a neve pedig RB‑X GT2 lett. Kovácsolt dugattyúk, erősebb hajtókarok, új vezérműtengely, továbbfejlesztett olajzási rendszer, valamint nagyobb nyomáson üzemelő turbófeltöltők kerültek a 400R-be, így 6800-as fordulaton 400 lóerőt ad le, a maximális nyomatéka pedig 4400-nál több mint 470 newtonméter. Ehhez mérten dolgozták át a kipufogót és nagyobb teljesítményű intercooler került bele, továbbá az ötfokozatú manuális váltóhoz kéttárcsás kuplung és karbon kardántengely.

Nismo felirat virít a lökhárító hatalmas nyílása mögött, a gépháztető és a hátsó szárny szénszál erősítésű műanyagból van, a kiszélesített sárvédőkkel pedig egészen bitang a Nismo 400R kiállása. A polír peremes, többrészes, ötküllős fehér felnik mögött Brembo fékek vannak, átdolgozott összkerékhajtás és összkerék-kormányzás, hogy élesebb és kezesebb legyen a 400 lóerős Skyline. Utasterében légzsák nélküli háromküllős sportkormány és kiegészítő műszerek vannak.

Millióan játszhatnak vele a Gran Turismóban, de a 400R-t csak nagyon kevesen kaparinthatják meg a valóságban.

Sokat elmond az autó ritkaságáról, hogy még a PlayStation-ön is csak időnként bukkan fel, akkor pedig rengeteg kreditet kell beáldozni azért, hogy aztán legalább virtuálisan birtokolhass egy Nismo 400R-t. Ez azonban csak hozzátesz az autó legendájához és a rajongók öröméhez is. Amíg a szimulátorban önfeledten lehet hajtani a ritka Skyline-t, addig az életben már olyan gyűjtői kincs lett, melynek értéke minden pillanatban növekszik.

Aukciókon sem gyakori látvány az olyan Nismo 400R, mint ez itt. Az 1997-es autóban alig több mint 7000 kilométer van, tehát a fényezése, a motortere és az utastér is olyan, mintha most gurult volna ki a szalonból. Nem nyúzták a 4 másodperc alatti százas sprinttel, sem a 300 km/óra feletti végsebességgel. Bármennyire is nagyszerű sportkupé, a több mint egymillió dolláros ár statikus műkinccsé változtatja.

Ez is érdekelhet:

Ez a Porsche 959-es megmutatja, milyen volt egy vérbeli szupersportautó 1988-ban

Nincs rádió, nincsenek bőrülések, nincs klíma. Van bukócső, szövetkárpitok, bitang hajtás.

Csodálatos ajándék volt ez a Mercedes 500 SEL egyenesen az AMG-től

Ez csak nagyon nagy karácsonyfa alatt fért volna el.

Csodálatos japán kincs ez a Nissan Skyline GT-R

Talán még a fehér hollónál is ritkább a Skyline GT-R M-spec Nür.

Player Adventi Kalendárium Player Adventi Kalendárium
Támogatott és ajánlott tartalmaink

Vonzó karácsonyi képekkel hangolunk az ünnepre

Láttad már Palvin Barbit szexi mikulásruhában?

Ünnepi útmutató férfiaknak, akik olyan ajándékot akarnak adni, ami valóban megérinti a szívet

A Player kérdése: Befejeződött az F1 idei szezonja. Nálad ki az év versenyzője?
29% Norris
51% Verstappen
9% Piastri
2% Russell
9% Egy másik versenyző
Advertisement
Hirdetés