A Grandland második generációja joggal nevezhető a márka csúcsmodelljének. A villanyos változatot próbáltuk ki.
Nagy Opelek régen is voltak, pontosabban régen voltak igazán, a háború után például egy egész modellsorozatot készített a márka azoknak, akik erre vágynak – a hatvanas évek közepén bemutatott KAD (Kapitän, Admiral, Diplomat) sorozat piaci szereplése azt mutatta, akkor már nem voltak ilyen tömegek.
Utána is készültek nagy Opelek – ha egy márkának több típusa van, akkor értelemszerűen mindig van egy nagy –, de az Omegát, vagy főleg az Insigniát nem csak évtizedek választották el az őseiktől, az Opelről jó ideje kevéssé jut eszünkbe nemhogy a luxus-, de a felsőkategória sem. Az aktuális nagy Opel, a második generációs Grandland immár nem kizárólag a nevében méretes, a 4,5 méternél rövidebb karosszériája 4,6 méter fölé nyúlt.
A 2020-as évek közepén járunk, vagyis a Grandland is szabadidő-autó, mintha korunk átlagembere a rengeteg szabadidejét állandó helyváltoztatással ütné el, de több figyelmet érdemel – és többet is von magára –, mint az elődje. Ennek a tesztautó esetében elsősorban a fényezés az oka, amit nem rosegoldnak, hanem impakt réznek hívnak, és a típushoz ez az alapáras szín, még a legolcsóbb szürke is 150 ezer forinttal többe kerül. A Stellantis dicséretes célja, hogy színesebb legyen az utcakép – ugyanezzel a módszerrel élnek más márkáiknál is, az Alfa Tonale alapszíne piros és a fekete, a Peugeot 308-asé a kék stb. –, a városban körülnézve látszik, hogy vagy nem működik kellően jól a módszer, vagy nem elég nagy a piaci részesedésük.
Természetesen ez az Opel is megkapta a márka új, Vizor nevű, alapvetően fekete egybemaszkját, ami annyira jól áll az Astrának – és nem annyira a Grandlandnak. Érdekesnek viszont nyugodtan nevezhetjük, mert a plexi alatt világít az embléma is, és természetesen van vízszintes LED-csík, amivel ma már csak annyira lehet kitűnni a többi új autó közül, mint a Fradi-szektorban zöld-fehér ruhában. A magasabb, egymillióval drágább GS felszereltségi szinthez IntelliLux nevű LED fényszórók járnak, 50 ezer diódával, amely nemcsak a szembejövő autó kitakarására alkalmas, hanem üdvözlőanimáció megjelenítésére is.
Vagányabban mutatnak az autón a hátsó fényszórók, ahol a vízszintes piros csíkot szintén világító OPEL felirat szakítja meg, ezzel is jelezve, hogy a márka büszke a Grandlandra, amelynek a típusnevét is belenyomták a csomagtérajtóba. Lehetnek is azok, a nagy Opel jó megjelenésű és arányú, komoly autó, ügyes karosszériarészletekkel.
A Kia Sorento-teszt írásakor is drámai élmény volt visszanézni a modellfrissítés előtti műszerfalra, a Grandlandnál pedig ugye generációváltás is történt, az új az aktuális opeles trendnek megfelelően egyenes vonalakkal rajzolt, egyszerűbb egységet kapott – érdemes összehasonlítani az elődjével, mennyire igaz néha, hogy a kevesebb több.
A műszerfaldizájnernek a kollégáiktól eltérő módon láthatóan nem az ironikusan zongoralakknak nevezett, karcolódó, ujjlenyomatgyűjtő, fényes fekete műanyag a kedvenc anyaga, hanem a szövet, ami így az ülések és az ajtókárpit mellett a műszerfalon és a középkonzolon is megjelenik, és annak ellenére rengeteget emel a hangulaton és a minőségérzeten, hogy minden szürke.
Egyedi az indukciós telefontöltőt rejtő, elhúzható fedeles rekesz, amolyan jó ötletnek tűnt megoldás. Az elv: a telefon nincs elöl, mégis látszódik az áttetsző plexin keresztül, ha felvillan, közben pedig töltődik. A gyakorlat: alig látszik a telefon, nehéz kivenni, a töltő vagy tölti, vagy nem, a ferde plexi pedig pont a vezető szemébe tükrözi a nyitott tetőn beáramló napfényt.
Lényegesen felhasználóbarátabb, hogy az egyszerűsítés ellenére is megmaradt a külön klímavezérlő-panel és tekerővel lehet állítani a hangerőt, és bár a kormány mögötti kijelző is jól leolvasható, a 680 ezer forintos GS technológiai csomaghoz egy hatalmas head-up display is jár.
A Grandland kapható benzinmotorral hibridként is, ez viszont az elektromos változat. Ahogy a villanyos Astránál és a villanyos Mokkánál, a villanyos Grandlandnál is egyféle motorból választhatunk motor van, igaz, a GS-nél akkuból kétféle létezik, 73, illetve 82 kilowattórás. A teljesítmény 210 lóerő – jó tudni, mert érezni nem lehet. Egyáltalán nem szenvedés tartani a közlekedés a Grandlanddal, de még egy több mint kéttonnás autótól is több dinamikát várnánk, főleg, ha az egy villanyautó, amelynek 345 Nm maximális nyomatéka azonnal rendelkezésre áll az első kerekek meghajtásához.
Ha jóindulatúak vagyunk – lehetünk azok, a Grandland szimpatikus jármű –, mondhatjuk hatótávnövelő megoldásnak, hogy ez az Opel egyáltalán nem csábít amperfaló gyorsítgatásokra és felesleges vadulásra, a nyugodt vezetés illik a karakteréhez, ami nem külső sávban gurulást jelent, hanem normális tempót. Kényelmes a futóműve, a villanymotoros csendet nem zavarja meg szélzaj, és a GS szint felszereltségi listája elég hosszú, bár például az automata csomagtérnyitás és a tíz hangszórós prémium Focal hifi további 480 ezer forintba kerül, a bőrkárpit hűthető és masszírozós első AGR ülésekkel 950 ezer forintos tétel.
Nagy az autó és viszonylag nagy a tömege, a 17,8–18,5 kWh/100 km WLTP szerinti fogyasztás ehhez képest baráti, kár, hogy a mindennapi élet valahogy másképp adja ki, mint a WLTP mérések, de nem autópályán közlekedve 20 körüli értékkel számolhatunk, a gyári 564–582 kilométer hatótáv helyett bő négyszázzal, ami messze nem rendkívüli, de az esetek nagy százalékában bőven elegendő. Ha tölteni kell, és van egy 100 kilowattos a közelben, 20-ról 80 százalékra 29 perc alatt telik meg az aksi.
2025 nagy Opelje tényleg nagy, mindkét üléssorban van elég hely, karakteres, a prémiumkategóriától innen igényes a kidolgozás, jár vagy rendelhető hozzá rengeteg modern extra, néhány részlet azonban jelzi, hogy ez a drága nagyautós világ nem annyira az Opel sajátja.
Ha a modellfrissítésnél lecserélik egy korszerű darabra a tolatókamerát, ha frissítik a szoftvert, hogy alacsony ablakmosó-folyadékszintnél az ablakmosási kísérlet után ne dobjon karbantartási figyelmeztetést és ne szervizt ajánljon, hanem azt, hogy töltsünk bele mosófolyadékot, ha az egyedi telefontartó-töltőt egy nem feltétlenül egyedi, de használhatóbb megoldásra cserélik, akkor nem kell majd azt mondani, hogy alapvetően rendben van a Grandland, de néhány apróság zavarhat. Ami viszont még egy nagy előnye: a nagyobb szabadidő-autók gyakran keltenek ellenérzéseket az emberekben, ez az Opel viszont inkább pozitív érzéseket vált ki belőlük, mint utálatot.
(Fotó: Csordás Gábor)
- karakteres, arányos, jó forma
- érdekes részletek
- tágas utastér
- igényes belső tér, sok szövet a műszerfalon
- nemcsak a többi típushoz képest nagy Opel, hanem büszkén lehet csúcsmodell
- kellemes vele közlekedni
- sok elérhető extrafelszerelés
- zavaró részletek
- teljesítményéhez képest gyengének érződik


































