Mindent elhomályosít a 205-ös Peugeot sikere, pedig a 104 legalább annyira izgalmas és érdekes kisautó.
Mielőtt színpadra lépett volna a 205-ös, a konzervatívnak tartott Peugeot-nak a sok nagyobb limuzin között volt egy egészen kicsike autója is. A 104-est a 70-es évek közepén mutatták be, és először csak négyajtósként lehetett kapni, nehogy vevőket szippantson el az üveggel együtt nyíló csomagtérajtóval jóval praktikusabb 204 Breaktől. Néhány évvel a bemutató után azonban lejárt a kis csomagtérnyílás mandátuma, és rendes ötajtós, majd háromajtós lett a Peugeot 104-esből.
Legalább annyira szigorú arca van, mint egy 604-esnek, de a 104-es így is végtelenül aranyos.
Határozott egyenesek húznak végig a kisautó lemezein, Paolo Martin tökéletesen zsugorította le a korszak Peugeot formanyelvét a 104-eshez. A fényszórói nem is téglalap alakúak, hanem kicsit befelé ívelnek, mintha komolyan nézne az autó. Most újra leporolták a Peugeot-nál, hogy a típusjelzést a gépháztetőre biggyesztik, ahogyan ezen az autón is van. Egészen picike autó a 104-es, a háromajtós változat hossza 3,3 méter, a tengelytávja pedig csak 2,2 méteres. Ehhez képest egy Peugeot 205 olyan, mint egy számmal nagyobb kabát.
Ezt a 104 Coupénak nevezett háromajtóst az 1973-as Párizsi Autószalonon mutatták be, és ennek erősebbik változata, a ZS tulajdonképpen a 205 GTi őse. A hot hatch-ek mostanra legalább kétszáz lóerősek, de a 70-es években nem a nagy merőkanállal mérték a ménest, a nagyjából 800 kilogrammos 104 ZS 1,1 literes motorja 66 lóerős, és valamivel több mint 80 Nm nyomatéka van. A későbbi ZS 2 már bő 90 lovas volt, de abból csak ezer darabot készítettek.
Zöld fényezése és élénk narancssárga kárpitja igazán kívánatossá teszi ezt a 68 ezer kilométert futott kis Peugeot-t.
1976. január 16-án újonnan szállították a Dél-Franciaországban található Ortelli kereskedésbe, melynek logója ott díszeleg az autó hátulján, a dokumentációi között pedig az eredeti jótállási jegy is megvan. Egészen 2007-ig maradt az első tulajdonosánál az autó, aminek csak a belseje szorult kisebb felújításra, mert az évtizedek megkoptatták a kárpitokat.
Érdekessége, hogy az eredeti Minihez hasonlóan a Peugeot 104-es négyhengeres motorja is a váltóval osztozik az olajrendszeren. A franciák ráadásul 72 fokkal megdöntötték az egész tömböt hátrafelé, így a motor tetején elfért a pótkerék is. Nem volt akkora áttörés, mint a későbbi 205-ös, de így is elég jól fogyott a 104-esből, melyben a legjobb évében (1977) 190 ezer darabot gyártottak.
Ez is érdekelhet: