Igazi izgágán mozgó, morgósan teperő kis legenda a hot hatch-ek között a Peugeot 205 GTi, ami először sportos kisautóból filléres játékszer lett, mostanra pedig olyan veterán, ami kívánja a hajtást.

Végtelenül egyszerű alapmodelltől a dízel kisautón át egészen a versenyautó homologizációs változatáig terjed a Peugeot 205 skálája, melyek közül az előbbiek keresztmotorosak és elsőkerék-hajtásúak, a T16-os viszont középmotoros, turbóval megfújva és összkerékhajtással. Mind közül azonban a Peugeot 205 GTi a legnépszerűbb, ami egyúttal az autózás történetének legélvezetesebb hot hatch-ei között van.

Tuti recept alapján készült, tehát kis autóba tettek jó nagy motort.

Mielőtt megjelent volna a 205-ös, a három francia márka közül a leginkább konzervatívnak éppen a Peugeot-t tartották. Hiába volt ott a 104-es és a Talbot Samba, valamiért mégsem sikerült igazán berobbanni a kisautók közé, ahol a Renault 5-ös tarolt. 1983 februárjában jelent meg a Peugeot 205-ös, aminek olyan erős riválisai voltak, mint a Ford Fiesta, a Volkswagen Polo vagy az Év Autója díjat elnyerő Fiat Uno, és még sokan mások.

Fekete lökhárítókkal, vékonyka kerekeken tipegve is végtelenül divatos autónak számított a 205-ös, de a Peugeot gondoskodott arról, hogy minden egyes frank látható legyen az autón. Több limitált széria készült belőle, mint a fehér vászontetős Roland Garros kiadás vagy az elegáns Gentry. Ezekhez a stílusos kisautókhoz áll közel a 205 GTi Griffe, melyet Jean Todt (ő volt a Peugeot Tablot Sport vezére akkoriban) autója ihletett.

Háromezer darabot készítettek a Griffe-ből, melynek meghatározó motívuma a mindenhol visszatérő élénk zöld szín.

Zöld fényezésével virít a Peugeot 205 GTi limitált kiadása, melyen a piros csíkokat visszafogottabb ezüstre cserélték, a felnik pedig antracit színűek. Az utasteret fekete bőrrel kárpitozták, de a kormány varrásain és az ötfokozatú kézi váltó gombján is megjelenik a fluoritzöld. Háromküllős sportkormány és határozottabb tartású sportülések vannak a GTi-ben, ebben az autóban pedig nyitható napfénytető tesz hozzá a hangulathoz.

1984-ben jelent meg a 205 GTi 1,6 literes változata, mely valamivel több mint 100 lóerővel viszi a könnyű kisautót. Ez az 1990-es autó azonban egy 1,9 literes GTi közel 130 lóerővel és négy tárcsafékkel, valamint ebben az esetben ABS-szel. Először 1990 decemberében adták át egy saarbrückeni márkakereskedésben ezt az autót, azóta pedig csak 86 500 kilométert tekertek bele.

Ez is érdekelhet:

Igazi méregzsák a fekete Peugeot 205 T16

Kicsi, fekete és erős. Mint a bors.

Őrületes méregzsák a Tolman Peugeot 205 GTi-je

200 lóerő visz 900 kilót. A Tolman Peugeot 205 GTi-je nem lehet rossz.

Ezért lassabb a briteknél a Peugeot 205 Rallye

Tökéletes állapotú, veteránkorba ért francia hot hatch, de van itt egy kis apróság.

Player Adventi Kalendárium Player Adventi Kalendárium
Támogatott és ajánlott tartalmaink

Így lehetsz te is részvényes az MBH Bankban!

Basszust a népnek! – Ezek a magyar partyhangszórók rendesen átrendezhetik a piacot

Többször is előfordult már, hogy hárman harcolnak a vb-címért az utolsó futamon

A Player kérdése: Elkezdted beszerezni a karácsonyi ajándékokat?
36% Naná, idén nem bízok semmit a véletlenre!
25% Fejben már igen, gyakorlatban még nem.
39% Van még idő, majd decemberben!
Advertisement
Hirdetés