Igazi izgágán mozgó, morgósan teperő kis legenda a hot hatch-ek között a Peugeot 205 GTi, ami először sportos kisautóból filléres játékszer lett, mostanra pedig olyan veterán, ami kívánja a hajtást.

Végtelenül egyszerű alapmodelltől a dízel kisautón át egészen a versenyautó homologizációs változatáig terjed a Peugeot 205 skálája, melyek közül az előbbiek keresztmotorosak és elsőkerék-hajtásúak, a T16-os viszont középmotoros, turbóval megfújva és összkerékhajtással. Mind közül azonban a Peugeot 205 GTi a legnépszerűbb, ami egyúttal az autózás történetének legélvezetesebb hot hatch-ei között van.

Tuti recept alapján készült, tehát kis autóba tettek jó nagy motort.

Mielőtt megjelent volna a 205-ös, a három francia márka közül a leginkább konzervatívnak éppen a Peugeot-t tartották. Hiába volt ott a 104-es és a Talbot Samba, valamiért mégsem sikerült igazán berobbanni a kisautók közé, ahol a Renault 5-ös tarolt. 1983 februárjában jelent meg a Peugeot 205-ös, aminek olyan erős riválisai voltak, mint a Ford Fiesta, a Volkswagen Polo vagy az Év Autója díjat elnyerő Fiat Uno, és még sokan mások.

Fekete lökhárítókkal, vékonyka kerekeken tipegve is végtelenül divatos autónak számított a 205-ös, de a Peugeot gondoskodott arról, hogy minden egyes frank látható legyen az autón. Több limitált széria készült belőle, mint a fehér vászontetős Roland Garros kiadás vagy az elegáns Gentry. Ezekhez a stílusos kisautókhoz áll közel a 205 GTi Griffe, melyet Jean Todt (ő volt a Peugeot Tablot Sport vezére akkoriban) autója ihletett.

Háromezer darabot készítettek a Griffe-ből, melynek meghatározó motívuma a mindenhol visszatérő élénk zöld szín.

Zöld fényezésével virít a Peugeot 205 GTi limitált kiadása, melyen a piros csíkokat visszafogottabb ezüstre cserélték, a felnik pedig antracit színűek. Az utasteret fekete bőrrel kárpitozták, de a kormány varrásain és az ötfokozatú kézi váltó gombján is megjelenik a fluoritzöld. Háromküllős sportkormány és határozottabb tartású sportülések vannak a GTi-ben, ebben az autóban pedig nyitható napfénytető tesz hozzá a hangulathoz.

1984-ben jelent meg a 205 GTi 1,6 literes változata, mely valamivel több mint 100 lóerővel viszi a könnyű kisautót. Ez az 1990-es autó azonban egy 1,9 literes GTi közel 130 lóerővel és négy tárcsafékkel, valamint ebben az esetben ABS-szel. Először 1990 decemberében adták át egy saarbrückeni márkakereskedésben ezt az autót, azóta pedig csak 86 500 kilométert tekertek bele.

Ez is érdekelhet:

Igazi méregzsák a fekete Peugeot 205 T16

Kicsi, fekete és erős. Mint a bors.

Őrületes méregzsák a Tolman Peugeot 205 GTi-je

200 lóerő visz 900 kilót. A Tolman Peugeot 205 GTi-je nem lehet rossz.

Ezért lassabb a briteknél a Peugeot 205 Rallye

Tökéletes állapotú, veteránkorba ért francia hot hatch, de van itt egy kis apróság.

Támogatott és ajánlott tartalmaink

A mesterséges intelligenciával az otthoni wifid is megtáltosodik

Elmaradt a São Pauló-i Nagydíj időmérője

A csapatutasítás győzött a São Pauló-i sprintfutamon

További cikkeink a témában
Ezekből a fotelekből még nagyobb élmény filmet vagy meccset nézni
Hirdetés