Hát ez az idő is eljött, hibrid lett a Porsche 911-ből. De még mielőtt egy fogyasztásra optimalizált, elektromotorral suhanó változatra gondolnál, olvasd el, milyen hibridet faragtak a 911-esből a Porschénál. Mi nemcsak olvastunk róla, hanem ki is próbáltuk, és nem csalódtunk.

Nem mondhatnánk, hogy a Porsche későn vágott volna bele az elektromos autózásba, hiszen régóta kínálnak konnektorról tölthető hibridet a Cayenne-ből és a Panamerából, hibrid volt már a 918 Spyder is, és tisztán elektromos hajtású autójukból is több van, a Taycan után ugyanis ott az új Macan, ami csakis elektromos változatban készül. Az ikonikus 911-est azonban eddig megkímélték a villamosítástól, pedig ha már a 24 órás Le Mans-i futamon is használják, miért ne építhetnék be a hibrid hajtást a Porsche utcai sportautójába is?

A rajongók biztosan tiltakoztak ellene, hiszen a 911-es generációk óta hűséges a hátra beépített boxermotorjához, amivel a minden szériájával egyre fejlettebb, erősebb és gyorsabb lett. Azt azonban a Porsche sem kerülhette el, hogy a 911-esbe jövőállóbb hajtást szereljen, de ezt csak úgy tehette, hogy közben megőrzi azt, amiért világszerte rajonganak érte, a kompromisszummentes vezetési élményt. Mindebből, és persze a Porsche mérnökeinek közismert elszántságából sejthető, hogy nem spórolóbajnok hibrid lett a 911 Carrera GTS-ből.

Gran Turismo Sport

Érdekes belegondolni, hogy a GTS típusjelzés 1963-ban, az első 911-es bemutatásának évében jelent meg a Porschénál, de a 911-es csak 2010-ben, a 997-es generációjával kapta meg. Az új modellváltozat célja az volt, hogy sportosabb legyen a hagyományos Carrera modelleknél, de a mindennapokban használhatóbb legyen, mint a 911 GT3. Az első generációja 3,8 literes, 408 lóerős motort kapott, fekete karosszériaelemekkel és alcantara kárpittal, 19 colos, központi kerékcsavaros RS Spyder kerekekkel, a tudásához képest kedvező áron.

Sikere egyértelművé tette, hogy a Carrera GTS állandó modellváltozat lesz a 911-es kínálatában. A 991-es generációjával a teljesítménye 430-ról 450 lóerőre nőtt, míg a 992-es szériában a hathengeres motorja már 480 lóerőt adott le, és ez a modell 25 kilogrammal könnyebb változatban is rendelhető lett. Mostanra pedig a GTS-nek új, úttörő szerepet szánt a Porsche, hiszen ez a kivitel kapta meg elsőként a teljesítményre hangolt T-Hybrid hajtást, amivel gyorsabb és agilisabb, mint valaha, és csak egy kicsit nehezebb.

Motorsportból érkezett technika

A T-Hybrid rendszer lelke egy újonnan fejlesztett 3,6 literes, hathengeres boxermotor, amihez elektromos turbófeltöltő és egy 40 kilowattos elektromotor kapcsolódik. Mivel az akkumulátor csak 1,9 kilowattórás, ezért sejthető, hogy nem az elektromosan megtehető távolság, hanem inkább a teljesítmény növelése és a reakcióidő javítása volt a cél. A benzinmotor ugyanis már önmagában is 485 lóerőre képes, a kombinált teljesítmény pedig 541 lóerő, a maximum nyomaték 610 Nm. A GTS ezzel három másodperc alatt rajtol százra, és 312 km/órával száguldhat.

Azt már az első kanyar után tudtuk, hogy szeretni fogjuk az új 911 Carrera GTS-t, a hibrid rendszerét ugyanis úgy hangolták, hogy még agilisabb legyen vele az autó. Az elektromos turbófeltöltőre egy szempillantást sem kell várni, de addig is ott az elektromotor, ami egészen az indulástól rásegít a gyorsulásra. Gázelvételkor és fékezéskor visszatölt, mint minden hibrid autó, de a rendszer működését szinte észre sem lehet venni, csak azt, hogy minden egy kicsit közvetlenebb, és minden egy kicsit még gyorsabban történik körülöttünk.

Gyorsabb, még közvetlenebb

Mert a hibrid 911-es pokoli gyors tud lenni, főleg az összkerékhajtású Carrera 4 GTS változatban. A hátsókerék-kormányzással sokkal agilisabb, időnként már túlságosan is gyorsan fordul rá a kanyarokra, az aktív felfüggesztés pedig még a rossz minőségű burkolaton is úton tartja az autót anélkül, hogy kirázná belőlünk a lelket. A kormányzás pengeéles, mint a Porschétől megszoktuk, a gázreakció pedig annyira közvetlen, hogy mintha a gondolatainkban olvasna az autó. Hibrid vagy sem, a 911 Carrera 4 GTS félelmetes tempóra képes.

Persze nincs előny minden hátrány nélkül, ezért el kell fogadni, hogy a hibrid 911-es egy kicsivel nehezebb lett az elődjénél, de autóversenyzőnek kell lenni, hogy határon táncoltatva az autót megérezzük a pluszkilókat. A 27 kilogrammos akkumulátort az orrába építették be, és mivel alig nagyobb egy 12 voltos akkunál, nem vesz el helyet az ott lévő csomagtértől. Még a hangja sem lett rosszabb, megvan benne az a jellegzetes morajlás, amiért a 911-eseket szeretni lehet.

Az utastere olyan, mint egy méretre szabott zakó, és legalább olyan szívesen vesszük magunkra.
Nem először mondom ezt 911-esre, de a Carrera GTS az új kedvenc Porschém lett
A rajongók megnyugodhatnak, hiszen a jövőnek szánt hibrid rendszer nem elvesz a 911-es élményéből, hanem hozzáad.

Nem tompítja a karakterét, hanem inkább modernizálja, miközben megőrizte annak minden lényeges elemét. A neve sem véletlen, Carrera GTS-ként éppen olyan kompromisszummentes sportautó, mint az előző szériák, a Porsche mérnökei pedig ezzel a modellel végképp bebizonyították, hogy a hibrid hajtás nem leküzdendő akadály, hanem olyan eszköz, amivel még jobb vezetési élményt lehet elérni.

A 911 Carrera GTS-ről olvashatsz a Porsche magyar nyelvű márkamagazinjában is

Ez is érdekelhet:

Hibrid lett, de igazi Porsche a megújult 911

Kevesebb hagyomány és több technológia van a megújult Porsche 911-ben.

Élesebb sportautó lett a megújult Porsche 911 GT3

Ezt nem szabad városban sanyargatni, a 911 GT3 otthona a versenypálya.

Nem kérdés, hogy a 911 GT3 Touring a tökéletes Porsche

510 lóerő, szívómotor, kézi váltó. Így az igazi a 911-es Porsche!

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Milyen autóvezető vagy? Bírod a modern technológiákat? Tudd meg ebből a kvízből!

Akár 310 km/órával is száguldhat a 650 lovas Bentley Bentayga Speed

Fél percig tartott az F1 egyik legkellemetlenebb jelenete

További cikkeink a témában
A sportesemény, ami egyszerre fáj, felemel és függővé tesz
Hirdetés