Mindenki megőrült a 911 Dakarért, azért a megemelt, terepjárósított Porschéért, amit egy igazi versenyautó ihletett. Negyvenegy évvel ezelőtt egy alaposan átépített sportautóval arattak sikert a terepjárók közt a Párizs–Dakar-ralin.

Ha mondanunk kellene egy olyan versenyt, ami a végletekig próbára teszi az autók, és persze a csapatok korlátait, akkor bizonyára a Dakar-rali lenne az. Két héten keresztül tartó szüntelen harc a pokoli hőséggel és a folyton változó tereppel, ahol az autók felkészítése és szervizelése is számos nehézséget rejt magában. Az elsőt a hetvenes évek végén rendezték meg, még Párizs és Dakar közt, és persze olyan terepjárók remekeltek rajta, mint a Mercedes-Benz GE, a Mitsubishi Pajero és a Range Rover. 1984-ben aztán jött egy Porsche 911, amivel mindenkit megelőztek, és ennek a sportautónak a sikere a mai napig inspirálja a márka rajongóit.

Porschéval Dakarba?

1984-ben újév napján több mint négyszáz autó gyűlt össze a párizsi Concorde téren a Párizs–Dakar-ralira, amit akkor már hatodik alkalommal rendeztek meg. A rajthoz álló terepjárók közt volt néhány egészen meglepő jármű is, például az a három Porsche 911 Carrera, amelyek egyikében Jacky Ickx ült a volánnál. A belga pilóta, aki hat Le Mans-i győzelméből négyet Porschéval szerzett, abszolút favoritnak ígérkezett a Párizs–Dakar-ralin, hiszen az előző évben egy Mercedes-Benz 280 GE-vel nyerte meg a sivatagi futamot.

A projektet, és egyben az egyik Porschét is Roland Kussmaul vezette, aki arra készült, hogy a világ legjobb pilótáival és terepjáróival vegyék fel a versenyt. A 11 ezer kilométer hosszúságú futamon három autót indítottak. Az egyikben Ickx és navigátora, Claude Brasseur ült, a másikat a francia René Metge vezette Dominique Lemoyne-nal, míg a harmadikban Kussmaul és mitfárere, Erich Lerner foglalt helyet. Amikor húsz nappal később, a szenegáli Le Lac Rose mellett kijelölt célban lengették a kockás zászlót, az még Ickx és Kussmaul legmerészebb álmait is felülmúlta.

Porschéval raliban!

Nem volt teljesen újdonság, hogy ralin állnak rajthoz egy Porschéval. A 911-essel már a bemutatója után hónapokkal elindultak a Monte-Carlo-ralin, majd a kenyai Szafari-ralin is remekeltek vele. 1981-ben Walter Röhrl vezette a Porsche akkori versenyautóját, a 924 GTS-t a német bajnokságban, és egy 911 SC-vel állt rajhoz a San Remo-ralin. A Porsche pedig közben az 1982-ben bemutatott B csoport számára fejlesztett versenyautót: ide szánták a 959-est, amelynek prototípusát a frankfurti autószalonon állították ki 1983-ban, a sokat mondó Gruppe B néven.

A 959-est szánták az első sorozatgyártású Porschénak, amit összkerékmeghajtással szerelnek fel, de a hajtáslánc fejlesztése már jóval korábban, a nyolcvanas évek elején elkezdődött. 1981-ben a Porsche egy összkerekes, kabrió 911 Turbót állított ki a frankfurti szalonon, majd a következő hónapokban ezzel az autóval tesztelte az új hajtásláncot a márka pilótája, Walter Röhrl. Amikor pedig Jacky Ickx meglátta ezt a prototípust a weissachi tesztpályán, kitalálta, hogy összkerekes 911-essel akar rajthoz állni a Párizs–Dakar-ralin.

Szériakész technika

A Type 953 névre keresztelt versenyautó nem sokban tért el a szériamodelltől. 3,2 literes, hathengeres bokszermotorja abból került át, a legnagyobb különbséget az újonnan fejlesztett összkerékmeghajtás jelentette, az első és hátsó kerekek közti 32:69 arányú nyomatékelosztással és a manuálisan zárható középső differenciálművel. A legzordabb körülményekre készülve a hasmagasságot 270 milliméterre növelték, és elöl dupla lengéscsillapítós, hátul további tekercsrugóval ellátott felfüggesztést is megerősítették.

Ismerős formájú karosszériája a 911-es aktuális generációjából származott, de hegesztett acél bukókerettel erősítették meg. Az ajtók, a tető, az első lökhárító és a szélvédő kivételével az összes ablak is polikarbonát műanyagból készült, hogy minél könnyebb lehessen a Porsche. A súlymegtakarításra pedig szükség is volt, hiszen a Párizs–Dakar-rali elképesztő távjainak megtételére 120 literes üzemanyagtartályt szereltek az első csomagtérbe, míg a vezetőülés mögé egy további 150 literes tartály került.

Úton a siker felé

A terepjárókat indító csapatok eleinte nem vették komolyan a Porschét, de aztán meglátták, mire képesek a 911-esek a sivatagban. Jacky Ickx autója ugyan már az első nap meghibásodott egy sziklába csapódva, és a javítás órákig tartott, René Metge bámulatos tempóban, 150 km/óra feletti sebességgel száguldott a homokos, kavicsos talajon. A 911-es több száz kilogrammal könnyebb volt a riválisoknál, miközben a motorja 225 lóerőt teljesített, a farmotor súlya és a kapcsolható differenciálzár pedig kiemelkedő tapadást nyújtott az autónak.

Csaknem három hét száguldás után Metge és Lemoyne abszolút elsőként értek célba a 911-es első futamán, ezzel elsőként nyerte meg egy sportautó a Párizs–Dakar-ralit,

Metge ugyanis korábban, 1981-ben egy Range Roverrel győzött itt. Ickx és Brasseur a szerelés miatt a 139. helyre esett vissza, de végül visszaküzdték magukat a hatodik helyre, elsősorban az összkerékmeghajtású 911 Carrera kivételes képességeinek köszönhetően. Kussmaul és Lerner a 26. helyen futottak be, ők nem a helyezésre, inkább az újszerű hajtáslánc tesztelésére koncentráltak.

„A Ténéré-sivatagnak és az algériai Assekrem fennsíkjának nekivágni egy 911-essel a terepjárók ellen teljesen őrültségnek tűnt”

– mondta később Jacky Ickx, amikor felidézte a versenyt. A következő évben a Porsche már a B csoportos 959-esekkel tervezett rajthoz állni, de mivel a 400 lóerős biturbó motorok nem készültek el időben, a 911-esek motorját kapta a három autó, amelyek közül egyiknek sem sikerült célba érnie. A sikerre egy évet kellett várni, 1986-ban Metge és Ickx kettős győzelmet aratott a 959-esekkel, Kussmaul a hatodik helyen ért be.

A csúcson hagyta abba a Párizs–Dakar-ralit a Porsche, és a 959-es végül sosem állt rajthoz a rali-világbajnokságon, mert abban az évben betiltották a B csoportos autókat, csak a ralikrosszban indulhattak, ami azonban a Porschét nem érdekelte. A 959-esnek viszont megjelent a sorozatgyártású változata, ami 450 lóerővel a 911 Turbót is megelőzte, és bár csak 292 példánya készült el, a szupersportautó mérföldkőnek számít abban is, hogy

végül tényleg ez lett az első sorozatgyártású Porsche összkerékmeghajtással.

A 911-esnek az a generációja, amiből a Dakar-győztes versenyautó készült, 1988-ig maradt a kínálatban, de furcsa módon sosem kapta meg az összkerékmeghajtást. A következő, 964-es széria megjelenésével azonban eljött az idő, hogy a Porsche is felvegye az állandó kínálatába az összkerekes sportautókat: öt évvel a sivatagi diadal után, 1989-ben jelent meg az első 911 Carrera 4. A Dakar-győztes versenyautó pedig számtalan egyedi építést ihletett, és nemrég végre a Porsche is engedett a rajongóknak, és gyártásba adta a 911 Dakart.

Ez is érdekelhet:

Ahová a Porsche 911 Dakar megy, ott nincs szükség utakra

Emelt hasmagassággal, ralis beállításokkal és terepgumival ront rá a járatlan utakra a Porsche 911 Dakar.

Legendás versenyautókat idéznek ezek a 911-esek

Visszaköszönnek a 70-es évek tereprali versenyei.

Vége, elfogyott, ez itt az utolsó Porsche 911 Dakar!

2500 darab Porsche 911 Dakar készült.

Player Adventi Kalendárium Player Adventi Kalendárium
Támogatott és ajánlott tartalmaink

Így lehetsz te is részvényes az MBH Bankban!

Basszust a népnek! – Ezek a magyar partyhangszórók rendesen átrendezhetik a piacot

Még mindig hidegrázós Hamilton és Verstappen utolsó köre arról a bizonyos Abu-dzabi Nagydíjról

A Player kérdése: Elkezdted beszerezni a karácsonyi ajándékokat?
36% Naná, idén nem bízok semmit a véletlenre!
25% Fejben már igen, gyakorlatban még nem.
39% Van még idő, majd decemberben!
Advertisement
Hirdetés