Tökéletes állapotú veterán ritkaságnak néz ki az 1988-as Porsche 959-es, mely valójában egy több mint 800 lóerős szupersportautó, olyan minőségben megépítve, hogy a Porsche is áldását adta rá.
1981-ben kezdődött meg a Porsche 959-es fejlesztése, melyet Helmuth Bott főmérnök kezdeményezett a frissen kinevezett ügyvezető igazgatónál. A vállalat élén álló Peter Schutz elismerte, hogy valóban szükség van egy olyan autóra, mely új utat mutat a 911-es alapjainak.
Tapasztalatuk szerint egy versenyprogram mindig felgyorsítja a fejlesztést, ezért a híres B csoport mellett döntöttek.
Két évvel később a Frankfurti Autószalonon bemutatták a Porsche Gruppe B tanulmányautót, mely annyira friss volt, hogy a premier előtti estén még dolgoztak rajta, hogy másnap legyen mit prezentálni a közönségnek. 1985-ben pedig már a Sport és Komfort felszereltségekkel elérhető Porsche 959-est mutatták be, melynek versenyváltozata nem jutott el eredeti céljáig, mert 1986-ban az FIA betiltotta a B csoportos raliversenyzést Henri Toivonen és navigátora, Sergio Cresto balesete miatt.
431 550 német márkás ára egészen döbbenetes volt, mégsem kerestek rajta egy fillért sem, mert nagyjából duplájába került előállítani az autót.
1988-ig kevesebb mint 300 darab készült belőle, mégsem bukott modellként tekintenek rá, hanem az első igazi szupersportautóra a Porschétól, mely egyben nagyon érdekes ellentéte a puritán Ferrari F40-esnek.
Eredetileg a 959-es nem volt elérhető az Egyesült Államok piacán, de Bruce Canepa egyike volt azoknak, akik már nem sokkal a bevezetés előtt megtapasztalták, hogy milyen is a porschézás teteje. A Microsoft társalapítója, Paul Allen is egészen korán vásárolt egy 959-est Canepától, majd megmutatta Bill Gatesnek, aki szintén rendelt egyet.
Bruce Canepa cége azóta is elismert Porsche specialista, akinek még azt is megengedik, hogy az általa átdolgozott autókon hivatalosan is ott díszeleghessen az arany, lovacskás pajzs, mert olyan minőségben alakítja át Porsche 959-eseket.
Bűnnek tűnhet hozzányúlni egy ilyen ritka, már veteránnak minősülő Porschéhoz, de Canepa érti a dolgát.
2,8 literes, szekvenciális turbófeltöltéses, hathengeres bokszermotorja eredetileg 450 lóerős és 500 Nm nyomatéka van. 3,7 másodperc alatt gyorsul 100-ra és csak további 7,7 másodperc kell neki a 20 km/órás sebességig, szóval a 959-es ma is gyors autónak számít. De Bruce Canepa és csapata addig kísérletezett és tesztelt, amíg több teljesítménynövelő csomagot is bemutattak az autóhoz.
959 SC programjuk csúcsában továbbfejlesztett BorgWarner turbókat kap az autó és MoTec motorvezérlőt, valamint kovácsolt dugattyúkat, Pankl titán hajtórudakat és új vezérműtengelyeket szerelnek bele. Áttervezték a szelepeket, a gyújtást és a szívórendszert is, rozsdamentes acélból és titánból készült kipufogórendszert pakoltak alá.
Ezekkel a módosításokkal 825 lóerőt és több mint 810 Nm nyomatékot tud.
Ehhez mérten a futóművét is áthangolták, hogy az eredetinél jobb kezelhetőséget adjon az erősebb 959-es, a nagyobb fékek miatt pedig Canepa új, öntött magnézium 18 colos, üreges küllős kerekeket gyártatott hozzá, melyek formája egyezik az eredetiével. Több mint 4000 munkaórát fordítanak minden egyes átalakításra, aminek során több mint 3000 egyedi alkatrész került az autóba.
1988-ban ezüst színnel és szürke belsővel készült el ez a 959 Komfort, melyet újonnan Monte Carlóba szállítottak, majd egy japán magánmúzeumban álldogált mielőtt Amerikába érkezett. 38 180 kilométerrel az egyik legszebb és legeredetibb 959-es volt, mely smaragdzöld színt és ehhez passzoló sötétzöld bőrkárpitozást kapott. Sokszor az átalakított autók vesztenek értékükből, de a Canepa 959-esek esetében ez máshogy alakul, ezért az autóért akár 3,5 millió dollárt is kicsengethetnek.
Ez is érdekelhet: