Megane még nem volt ilyen jó – nem egy nagy mondás, még szép, hogy minden generáció jobb az elődjeinél. Esetünkben viszont ez többet jelent annál, hogy a korhoz igazították a típust.

A Renault 19-est követő Mégane nagy dobás volt. Korszerű forma, mindenféle karosszériaváltozat szedántól a kabrióig – közte az akkor különlegességnek számító egyterű, a Scénic –, fejlett biztonsági szint…

A Mégane hamar el is foglalta a helyét a lista élén.

Nagy kár, hogy ez a lista a meghibásodási volt.

Aztán a második generációnál a konfliktusmentes dizájn helyett bevállalták a kacsaseggűként elhíresült bátrabb vonalakat, hogy legyen miből visszavenni a harmadiknál. Kellett húsz év, de mintha most talált volna magára a típus, pontosabban most találtak rá a helyes útra a fejlesztéséért felelős renault-sok.

A saját magukat is unó, és az extravaganciától szétfeszülő formatervezőket sem hagyták rajzasztalhoz ülni, ez pedig remek döntésnek bizonyult. A forma épp annyira lett vagány, hogy kitűnjön az átlagból, amire a legtöbb autógyártó törekszik, csak nem mindig jön össze jól. A leginkább véleményes rész az első fényszórók alá kúszó LED-csík, az ötajtós fara viszont tökéletes, este pedig úgy vonzzák a tekintetet a majdnem összeérő piros vonalak, hogy az már szinte balesetveszélyes.

Fontos, hogy egy autó érzéseket váltson ki.

A régebbi Mégane-okban ez az volt, hogy a beltéri anyagoknak rövidebb életet szánt a sors gyár, mint az autó egészének. Ehhez képest ma már nem csak jó tapintásúak a felületek, a minőségük is azt sugározza, bírni fogják az életciklust (és nem azért, mert ez az egész autónál néhány évet jelentene).

A prémiumautók felett repkedő Astrát szereti úgy emlegetni az Opel (ami ma már szintén francia tulajdon), mint az alsó-középkategória extráin túl is felöltöztethető különlegességet. Ez a Megane-ban, a változtatható stílusú digitális műszerek mögött, a masszírozós ülésben ülve, a tabletnyi kijelzőt nyomkodva vagy a műanyag lapkás head-up displayt nézve, a kormányrásegítést és a hangulatvilágítás színét állítgatva, a holltérfigyelővel, táblafelismerővel, adaptív tempomattal, 360 fokos radarral és tolatókamerával segítve nehezen értelmezhető.

Azért gondoskodtak róla, hogy a kategória legjobbjaival együtt emlegethető minőség és szolgáltatások ellenére, emblémák és feliratok nélkül is biztosak lehessünk benne, ez bizony egy Renault. A felszereltségi szint nevét is adó Bose hifit ugyanolyan ügyetlenke, a kormányoszlopra szerelt távirányítóval vezérelhetjük, mint évtizedekkel ezelőtt, ha pedig ezt utáljuk, akkor a tablet érintőgombjait kell pötyögtetnünk. Szép elv a szabadság, de legalább egy autóipari salátatörvénybe rejtse már el valaki egy bikkfanyelvű félmondatban, hogy „sorozatgyártásba kerülő gépkocsik audiorendszer-hangerejének állítására csak kör alakú, fizikai, ún. tekerőgomb használható”, közvetlenül a „légkondicionáló berendezés alapfunkcióinak menürendszeren kívül, fizikai gombokkal is vezérelhetőnek kell lenniük” mellé. És biztos, ami biztos, legyen hozzájuk rendelve valamilyen súlyos szankció is a törvényszegőknek.

A tesztautó már ránézésre – és felszereltségre – sem volt egy alapdarab, a sötét fényezéshez remekül passzoló, ízléses mennyiségű krómból sem jut ennyi a kevesebbet költő vásárlóknak, és a motorkínálatnak is középtájáról származik a csak 1,2 literes, de 131 lóerős, négyhengeres benzines. A tíz másodperc körüli gyorsulás nem kevés, mégis dinamikusabbnak érződik a kocsi, és még ezt kihasználva, jórészt városi használatban sem égetett nyolc liternél több benzint, ez derék dolog.

Karosszériaváltozatok számában is szakít a korábbiakkal a Megane: háromajtós, kupé, kabrió vagy kupé-kabrió nem lesz, kombi viszont már van, ha valakinek nem elég a 384 literes csomagtartó, és ezért a gyönyörű ferdehátat hajlandó feláldozni, vehet Grandtourt.

Renault Megane Grandtour, a franciásan kifinomult kombi

Mert a Megane-univerzumban először tudjuk azt mondani: franciaautó-imádat vagy családi Renault-fetisizmus nélkül,

racionálisan is jó választás lehet a típus.

Nagyon úgy érződik, hogy évek múlva, használtan is az lesz.

Player Adventi Kalendárium Player Adventi Kalendárium
Támogatott és ajánlott tartalmaink

Vonzó karácsonyi képekkel hangolunk az ünnepre

Így lehetsz te is részvényes az MBH Bankban!

A Xiaomival könnyebb az ünnepi készülődés

A Player kérdése: Te szoktál magadnak ajándékot venni karácsonykor?
32% Igen, persze, szerintem teljesen normális.
68% Nekem ez fura, nem, nem szoktam.
Bonjour, Budapest! Francia pikniket tartottunk a Renault 4 E-Tech electric-ben
Hirdetés