A Fabia, az Octavia és a Kodiaq is nagy dobásnak számított a maga idejében, az utóbbiak ma is rendkívül népszerűek, de a Škoda már az elektromos autók korára készül. A következő években hat új modellt mutatnak be, és ezek közül az első az Elroq lesz, amelynek álcázott prototípusát hónapokkal a leleplezése előtt vezethettük.
Nem kérdés, hogy az elektromos autók fontos szerepet játszanak az autózás jövőjében, de hogy mikortól és mennyire, az még nem tisztázott. Mindenesetre nem árt készülni erre a jövőre, de nem szabad elengedni a jelent, az eddig kivívott pozíciókat sem, és erre törekedhet a Škoda a legújabb elektromos autójával. Az idén érkező Elroq a kategória sikermodellje lehet, legalábbis ezt sejtjük, miután a bemutatója előtt megismerkedhettünk vele.
Az Enyaq nyomdokain
Szerintem elég jól sikerült a Škoda belépője az elektromos autók közé, hiszen ha 2020-ban nem is voltak vele az elsők közt, az Enyaqot nagyon eltalálták, az európai piac negyedik legnépszerűbb elektromos autójának számít, eddig több mint 200 ezer példány kelt el belőle. A konszern technikáját használja, mégis több szempontból kiforrottabbnak és autószerűbbnek tűnik az Audi és Volkswagen testvéreknél, de hiszen a Škodától ezt szoktuk meg.
Nevének hasonló hangzásával is azt sejteti a Škoda, hogy az Elroq nem más, mint a Karoq elektromos alternatívája. A méretei hasonlók, de az alapjai és a műszaki tartalma nagyon eltérő, hiszen ezt nem egy belsőégésű motoros modellből alakították át, hanem eleve elektromos autónak készült. Ugyanazt az MEB platformot hasznosítja, mint az Enyaq is, ezért nemcsak a kínálatban számít a kisebb testvérének, hanem a lemezek alatti technikájával is.
Nézed, mégsem látod
Amszterdamba utaztunk, hogy egy zártkörű eseményen hónapokkal a bemutatója előtt megismerjük az Elroqot, és bár a leplezetlen autóról csak ősszel mesélhetek, egy pár prototípust alapos álcázás alatt nemcsak szemügyre vettünk, de mehettünk is velük egy kört a város környékén. Sok részletet még nem árultak el róla, de amit igen, abból kiderül, hogy az Elroq kompakt méretben kínálja majd mindazt, amiért az Enyaqot szeretni lehet.
Nagyon okos a digitális technikával készült álcázás, hiszen bár az autó ott volt előttünk, ebből legfeljebb a méreteit érzékelhettük, a részleteket ügyesen rejtette a sűrű mintázat.
Azt talán elárulhatom, hogy ha eddig tetszettek a Škodák, akkor jó eséllyel az Elroq formáját is szeretni fogod.
Bár a dizájn elvileg új fejezetet kezd a márka történetében, mégis ismerősnek tűnik az osztott fényszórójával és az álcázás alól is felsejlő C-alakú hátsó lámpájával.
Noha ez lesz az első Škoda, ami már az új Modern Solid dizájnirányzat szerint készült, de ez nem jelenti azt, hogy teljesen szakítanának az ismerős formákkal. A korábbi Vision 7S tanulmányautón látható módon a hagyományos hűtőmaszk helyét egy fekete sáv veszi át, ahová a vezetéstámogató rendszerek radarját és kameráját rejtették, és az Elroq lesz a márka első autója, ami a szárnyas fejdíszes embléma helyett a Škoda feliratot viseli az orrán is.
Otthonosnak éreztük
Nem takartak el semmit a prototípusok belsejében, egyelőre mégsem mutathatjuk meg, de az Elroqban azonnal otthon éreztem magam. A berendezése az Enyaq mintájára készült, a kormánykerék mögötti 5 colos kijelző csak a legfontosabb menetadatokat mutatja, minden mást a head-up display vetít a szélvédőre, középen pedig jól elérhető helyen ott az érintőképernyő, ami alapáron 13 colos lesz, és egyszerűen használható menürendszert kap.
Azért is szimpatikus az Elroq, mert nem akarta vele a Škoda újra feltalálni az autót csak azért, mert elektromos.
Nem akar futurisztikus lenni, nincsenek rajta süllyesztett kilincsek vagy kamerás visszapillantók, de hogy még egy példát mondjak, mind a négy elektromos ablakemelőnek saját gombja van. Megtalálod benne az összes Simply Clever okosságot az ajtóba rejtett esernyőtől a csomagrendezőkig, és még a mindig kallódó töltőkábelnek is találtak egy ötletes helyet.
Annyira az Enyaq alapjára épül, hogy a tengelytávjuk azonos, de az Elroq más kategóriába kerül azzal, hogy a hossza 17 centiméterrel rövidebb, 4,45 méter. Mindez nem jelenti azt, hogy szűkös lenne, sőt, még hátul is marad hely magasra nőtt felnőtteknek, akik a háromzónás klímával a szellőzést is állíthatják. A csomagtartó alapesetben 470 literes, ami átlagos érték, a padlója alatt egy rekeszes rendezővel, az ülések ledöntésével pedig 1560 literesre növelhető a kapacitása.
Az új Škoda Elroq választéka
A hajtásláncok választéka szinte megegyezik azzal, amit az Enyaq is kínál. Az alapmodell az Elroq 50, ami nettó 52 kilowattórás akkumulátort kap, a hátsó kerekeit 170 lóerős elektromotor hajtja, ezt követi az Elroq 60, nettó 59 kilowattórás akkuval és 204 lóerős motorral. A csúcsmodell az Elroq 85, amibe 77 kilowattórás akku és 286 lóerős motor került, illetve ennek összkerékhajtású változata 299 lóerővel, ami a teljesítményét nézve már egy RS-nek is beillene.
Ismerős érzések
Az amszterdami vezetésre a legjobbnak ígérkező, hátsókerék-hajtású Elroq 85-ből hoztak egy párat, ami rendkívül kezesnek bizonyult. Mivel az autókat még hét lakat alatt őrzik, a menetpróba is szigorúan ellenőrzött keretek közt zajlott, de az egyórás vezetésen így is kiderült, hogy az Elroq vezetése kísértetiesen hasonlít ahhoz, amit az Enyaq volánja mögött tapasztaltunk, és már azt az autót is nagyon szerettük, még egy finnországi túrát is bevállaltunk vele.
Az elektromos autók közt egyáltalán nem megszokott igényesség, hogy az Elroq adaptív lengéscsillapítást is kaphat,
ahol a komfortos és a sportosan feszes rugózás közt több fokozatot választhatunk. Szintén a felszereltséget gazdagítja a már említett head-up displayen kívül a mátrixfényszóró és az okos parkolóasszisztens, amit az autótól akár négy méterre állva telefonról is irányíthatunk, de képes 50 méteres manővereket is memorizálni.
Kellemesen teltek a kilométerek az Elroq prototípusában, bár a külső-amszterdami kertvárosi utak, a teljesen sík terep nem tartogattak sok kihívást. Az elővárosi ingázásra mindenesetre tökéletesnek tűnik az új Škoda, amiben 16 kWh/100 km-es átlagfogyasztással gurultunk, ez bőven 450 kilométer feletti hatótávot jelent, a gyári érték egyébként 560 kilométer a nagyobb akkuval. A töltés ebben a változatban 175 kilowattal is mehet, fél órán belül megvan a 80 százalék.
Szerény kezdetek
Nem ma kezdte az elektromos autózást a Škoda, a kilencvenes évek elején több száz Eltra készült a Favorit alapján, már akkor is szerénynek számító 21 lóerős teljesítménnyel, 80 km/órás végsebességgel és 80 kilométeres hatótávval. Szintén mérföldkő volt 2011-ben az Octavia Green E Line tíz prototípusa, amit 116 lóerős elektromotor hajtott, 26,5 kilowattórás akkujával 150 kilométer volt a hatótávja, és ne feledjük az elektromos Citigót sem.
Ismerős, mégis teljesen új lesz az Elroq, amit senki nem fog összekeverni a Karoqkal. Lehet, hogy a méreteik hasonlók, de a nagyobb kerekeivel, a 0,30-ról 0,26-ra csökkentett légellenállási együtthatójával és a Škoda új arcával az Elroq tényleg egy új korszak képviselője lesz. A gyáriak a Kia EV3-at, a Renault Scenicet és a Volvo EX30-at tartják a legnagyobb riválisának, már csak egy jó ár kell hozzá, hogy legyűrje azokat.
Ez is érdekelhet: