A Scala és a Kamiq nem tartozik a Škoda legismertebb modelljei közé, de eltalált méretével és praktikus berendezésével mind a két autónak jó helye van a cseh márka kínálatában. Most még jobbak lettek, mi pedig kipróbáltuk a megújult változatukat.

Szinte biztos, hogy a Škoda nevéről a Fabia, az Octavia és a Superb jut eszedbe, de az elmúlt években a Kodiaq is a cseh márka legnépszerűbb típusai közé lépett elő, ráadásul ott van még a Karoq és az Enyaq is, amiből egyre többet látsz az utakon. A Scala és a Kamiq talán nem a legismertebb, legnépszerűbb Škodák, pedig az egyik legpraktikusabb modellnek számítanak a saját kategóriájukban. A megújult változatuk még inkább megérdemli, hogy megismerkedj velük.

Azt már korábban felismerték a Škodánál, hogy a Fabia és az Octavia között elég nagy űr maradt egy kompakt modellnek, de az ide szánt Rapid az egyszerűségével inkább a kisautókhoz állt közel. 2019-ben érkezett utódja nemcsak nevet váltott, hanem minden téren komolyabb autó lett, hogy felérjen a kategória legjobbjaihoz. A Škoda pedig egyúttal egy kompakt méretű szabadidő-autót is bemutatott, és a Kamiq most a testvérének tekinthető Scalával egyszerre újult meg.

Nem kell mindig Octavia

A magyar piacon az Octavia messze a legnépszerűbb Škoda, de nem mindenkinek van szüksége középkategóriás méretű autóra. A Scala bejött a vevőknek, amiről sokat elmond, hogy mostanra többet adnak el belőle nálunk, mint az Astrából vagy a Focusból. A Kamiq pedig a kisebb szabadidő-autók egyre népesebb mezőnyében állja a sarat, nagyobb számban kelt el 2023-ban, mint a Captur vagy a Juke, amit nem csodálunk, hiszen azoknál jóval praktikusabb.

A bemutatásuk óta összesen 670 ezer példányban kelt el a Scala és a Kamiq, és most jött el az ideje, hogy megújuljanak.

A Škoda ennél a két modellnél még nem váltott az új stílusára, a jellegzetes hűtőmaszkot és a szárnyas nyílvesszős emblémát is megtartották, de a csomagtérfedélre már az új betűtípussal írták rá a márka nevét. A dizájnerek ezúttal kerülték a megosztó újításokat, mint amilyen az előző Octavia fényszórója volt, és csak finoman igazítottak a két autón.

Megtartotta az osztott fényszórós megoldást a Kamiq, de a nappali menetfénye karcsúbb, a fényszórója pedig nagyobb lett, a függőlegesebb hűtőmaszkot és a lökhárítókat is átszabták. Hasonló recept szerint újult meg a Scala, ahol új formában vágták a fényszórókat, alájuk pedig sportosabb stílusú lökhárítót terveztek.

Büszkék a Škodánál az opciós mátrixfényszóróra, ami képes dinamikusan kitakarni a szembejövőket a távfény kévéjéből.

Praktikus és naprakész

Nem kellett sokat változtatni a belső téren sem, de a Scala és a Kamiq digitális téren naprakészebb lett. Nincsenek már hagyományos számlapok, szériafelszerelés a 8 colos műszeregység, ami helyett 10,25 colos méretűt lehet választani, míg a középkonzol tetején, jól elérhető helyen lévő érintőképernyő alapból is 8 colos, a navigációval is ellátott változata pedig 9,2 colos képátlójú, az oldalán a könnyebb használatát elősegítő gyorsgombokkal.

Más téren is halad a korral a Scala és a Kamiq, például gyorsabban tölthetjük benne a telefonunkat. A négy USB-C csatlakozóról már 45 wattal mehet a töltés, míg a vezeték nélküli töltés teljesítményét 15 wattra növelték, és hogy ne melegedjen közben a készülék, aktív hűtéssel is ellátták a tálcát, amiben még egy Samsung Galaxy S24 Ultra is elfért. Ötletes, hogy a visszapillantó tükör mellé is került egy USB-aljzat, ha fedélzeti kamerát akarunk róla tölteni, akkor ne legyen útban a kábel.

Két gomb különbség

Fontos apróság is bekerült a két autóba, amikben továbbra is a hagyományos módon állíthatjuk a kétzónás automata klímaberendezést. Sokan kritizálták eddig, hogy a ventilátor fokozatát eddig csak az érintőképernyő menüjéből lehetett állítani, mostantól ez a két gomb is visszaköltözött a hőmérséklet állítására szolgáló tekerők közé. Igaz, a levegő eloszlását még mindig csak a menüből szabályozhatjuk, de nem lehet minden tökéletes.

A Scala és a Kamiq utastere egyébként tele van praktikus részletekkel, mint például a hátsó ülések előtt lévő, kivehető tárolódoboz, vagy az első ülések hátuljára varrt telefontartó zsebek. Gyerekek szórakoztatására jó a táblagéptartó, amit már a sportülések hátuljára is lehet tenni, és a Škoda kompakt autói közt most először láblendítésre is nyitható az elektromosan mozgatott csomagtérajtó, ami hasznos, ha táskákkal tele kézzel érsz az autóhoz.

Ha egy rendes autót keresel

A műszaki tartalomban is apró, de lényeges változtatásokról számolt be a Škoda. A Scala és a Kamiq kínálata két benzinmotor háromféle változatából áll, és ezeken is tovább igazítottak a mérnökök. A háromhengeres 1.0 TSI változó geometriájú turbótöltőt, tízpontos befecskendezést és változó szelepvezérlést kapott, 95 és 115 lóerős változata közül az utóbbi teljesítménye öt lóerővel nőtt, míg a 150 lóerős 1.5 TSI-nél a hengerlekapcsolás működését finomították tovább.

A változtatásokkal elsősorban a fogyasztást kívánták csökkenteni, a Škoda ugyanis továbbra sem kínál mild hibrid rendszert ezekhez a modellekhez, ami nem is olyan nagy baj.

A vásárlók aligha bánják, mert nem kell kifizetni a hibrid rendszer felárát, vagy aggódni a jövőbeli fenntartási költségei miatt, és a hatékonyan dolgozó motorokkal 6-7 liter közti fogyasztással így is el lehet járni. A két kompakt modell azoknak tökéletes, akik egyszerűen csak egy hagyományos, autószerű autót keresnek.

A megújult Scala és a Kamiq első vezetése is alátámasztotta ezt az érzésünket. Németországba utaztunk, hogy Frankfurt közelében próbáljuk ki a Škodákat, és a Rajna-völgy várai és kastélyai között kanyargó utakon jót autóztunk a két kompakt modellel. A Scalában tetszett az alacsony üléspozíció, az eltalált hangolású futómű,

a 150 lóerős turbómotor a hétfokozatú DSG váltóval kellemesen dinamikussá tette a nem túl nehéz autót.
A Kamiqban pedig éppen az tetszett, hogy szabadidő-autóhoz mérten nem kell túl magasan ülni benne,

éppen jó helyen ahhoz, hogy élvezzük a vezetését. Aki szeret saját maga kapcsolgatni, annak a Škoda minden motorváltozathoz kínál manuális váltót. A 115 lóerős Kamiqot vezettük, amiben hat fokozatot lehet beosztani, és a vezetés végére be kellett látnunk, hogy igazából ez a háromhengeres motor is teljesen elegendő ehhez a kompakt méretű autóhoz.

Monte Carlo

A hajdani rali-világbajnoki sikerek emlékére Monte Carlo a neve a sportos stílusú változatoknak, amiket a krómozott helyett fekete hűtőmaszk-keretükről lehet felismerni. A fekete tükörházakkal és küszöbökkel, és a 17 colos kerekekkel tényleg jobban mutat a Scala és a Kamiq, nem véletlen, hogy ezekről a változatokról több kép is készült. Piros betéttel dobták fel a műszerfalat, formásak a sportülések, de a karbonmintás betétjük már túlzás az ízlésemnek.

Már rendelhető a két megújult Škoda, és a konfigurátorban rendesen el lehet tölteni az időt, mert az Essence és Selection változatokhoz ötféle belső hangulat közül lehet választani, az extrákat pedig egyenként és csomagokban is össze lehet válogatni hozzá. A Scala ára 7 750 000 forintról, a Kamiq ára pedig 8 377 000 forinttól indul, amiből még kedvezményt is adnak, így 7,2 és 7,8 milliós alapárakkal számolhatsz, ami ebben a kategóriában éppen elég jó ajánlatnak számít.

Ez is érdekelhet:

Még jobb elektromos autó lett a megújult Škoda Enyaq

Az osztrák télben vezettük a piac egyik legjobb elektromos családi autóját.

Škodák, a legkisebbtől a legnagyobbig

Kisautó sok ötlettel, nagy szabadidő-autó rengeteg térrel.

Még nagyobb és most először hibrid lett az új Škoda Kodiaq

Minden téren jobb lett a Škoda legnagyobb szabadidő-autója.

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Tetszik ez a kis rönkház? Egy UAZ-ra építették

Csodás szupersportautó az Aston Martin Valhalla

Majdnem kész volt, de elkaszálták a BMW dögös sportautóját

További cikkeink a témában