Vastag köddel úszott be Budapestre az ősz, de nincs az a szürkeség, amin ne rikítanának át a színes Škodák. Van itt minden az edzőruhás Scalától a villámként ugró elektromos szabadidő-autókig, de én most a két klasszikus végletre voltam nagyon kíváncsi, a Fabiára és a Kodiaq RS-re.

Imádom a szívómotort és hátsókerék-hajtást, de mostanában egyre gyakrabban keresek rá az első Škoda Octavia RS-re, amiben ott a remek youngtimer ígérete. Igazán remek autó az, hiszen erőteljesen a márka bizonyító korszakában született, ezért bőven túllicitálta a Volkswagen Golf GTI-t. Az Octavia formáját remekül kiegészítik az RS-hez tervezett sportosabb elemek, egy sárga színűért egyenesen megveszek. Igazi univerzális örömforrás ígérete van a praktikus méretekkel és a híres egynyócté motorral a gépháztető alatt.

Mindez csak ábrándozás, mert már az Octavia RS-ből is van konnektorról tölthető, a hátsó futóműve pedig kommersz csatolt lengőkaros lett, a digitális élmény pedig szinte elnyomja a szigorú normák szorongatta turbómotort. Ezzel együtt még mindig tudja azt, amit a legelső Octavia is tudott, tehát bűn helyette Golfot venni. A Škoda legnagyobb varázslata, hogy a hatalmas konszernben is megkavarja a szereposztást. Kész csoda, hogy nem koppint a kezükre a Volkswagen, hogy néha még az Audinál is jobbat mernek csinálni.

Ezt a mágiát pedig minden méretben tudja a Škoda a legkisebbtől az elektromos sportmodellig.

Miközben a Volkswagen Polo után csak az akkori tesztautó lila színe és a kellemetlen emlék maradt, az új Fabia visszahozza azt a fajta reménysugarat, hogy érdemes megnézni a kisautókat, mert van bennük fantázia. A Škoda Dynamic Roadshow-ra beállított narancssárga Fabiával már nem friss és ropogós, de ezt csak a kilométerek száma árulja el, mert az utastere a sokadik ember után is olyan, mintha új volna. Első pillantásra is tele van kedves ötletekkel, amik között vannak olyan igényes hangulatjavító részletek, mint az óracsoport árnyékolójába nyomott Fabia felirat vagy a műszerfalon végigszaladó fényezett dekorcsík, alatta kellemes tapintású szövet betétekkel, ami ügyesen rejti el a kemény plasztikokat.

Elég a 80 lóerős új Fabia a magyar forgalomban?

A Škoda Fabia negyedik generációja megérkezett. Nagyautósabb, kényelmesebb, mint elődje volt, de az alapmotorral kell hozzá türelem.

Aki többre értékeli a színeknél és az okos anyaghasználatnál a funkcionalitást, annak elég körbenéznie a Škoda Fabiában, ahol megszámlálhatatlanul sok hasznos apróság van. A szélvédőn ott a kis csipesz a parkolócédulának, a pohártartók pedig nem engedik elmozdulni a palackokat, ezért egy kézzel is le lehet tekerni a kupakot, a tanksapkában pedig ott a nagyítós jégkaparó. Esernyő van az ajtókban, mint a Rolls-Royce-okban, a csokipapírt pedig nem kell a melletted ülő zsebébe gyűrni, mert ott a szemetes az ajtózsebben. Csomagtartója pontosan akkora, mint a hetedik generációs Volkswagen Golfé (380 liter), amiben egy csokornyi hálóval és más rögzítőkkel lehet helyükön tartani a holmikat.

Nagyon könnyű elhinni a 4,1 méteres Fabiáról, hogy tényleg tökéletesen alkalmas családi használatra is, mert kívülről kicsinek tűnik, de belül váratlanul sok hely van benne. A vezető és az első utas természetesen nem szűkölködik, de a hátsó ülésen is van hely két felnőttnek, amennyiben nem NBA játékosok. Ezeken túl digitális élményben és a vezetéstámogató rendszerekkel sincs lemaradva a nagyoktól a Fabia. Ehhez is van virtuális óracsoport, központi érintőképernyő, LED-es fényszórók, tempomat és mindenre vigyázó asszisztensek.

Olyan nagy lelkesedéssel viszi a 1,5 literes TSI a nagyjából 1,3 tonnás kisautót, hogy ennél még az első Fabia RS-sel sem lehet jobban sietni. Az egykori csúcsmodell 1.9 TDI-jének több mint 9 másodperc kellett 100-ig, az új 1.5 TSI és a hétfokozatú duplakuplungos automata párosa pedig lezavarja 8 másodperc alatt a sprintet. A négyhengeres, turbós benzinmotor 150 lóerővel és 250 Nm nyomatékkal vidáman szalad a Fabiával. Nem egy törvénytelen élvezet, de a jól hangolt futómű, a tisztességes kormányzás kellemes autóvá teszi a Škoda Fabiát. Mindent megtesz érte, de így is nehezen dolgozza le a 9 millió forint feletti árát.

Aki viszont elhagyta a kispályát, megunta a földszintet, annak itt a Škoda Kodiaq RS.

Méregdrága Fabiák nem mászkálnak országszerte, de nincs olyan nap, hogy ne látnék legalább egy tucat Kodiaq RS-t. Úgy tűnik, hogy a sportosság látszatát keltő szabadidő-autóra nagy az igény, és ha már így van, akkor egy ilyen Škoda valóban szimpatikusabb jelenség, mint egy F16-os BMW X6. Mert a Škoda első ránézésre is pontosan az, aminek látszik, tehát rengeteg hely, szépen becsomagolva.

Nekem az első képek alapján kicsit csalódás is az új Kodiaq, mert egyszerűen túl jól sikerült ez itt. Jó helyen vannak az éles és a lágy vonalak a karosszériáján, tényleg benne van a törésekben a kristályüveg motívum, még a masszív króm kipufogókat is szépen viseli. A kipufogókból egyébként a Kodiaq-hoz illően medvésen komótos, vényolcas dörmögés szól Sport módban, az utastér hangszóróiból szintén. Először szórakoztató, aztán lassan fordul át idegesítőbe monoton, rosszul szinkronizált búgás.

Ez is pontosan úgy a Volkswagen csoport MQB platformjára épül, mint a többi keresztmotoros autó, így nagyjából akkora, mint egy Q5-ös Audi, csak éppen a Kodiaq-ban elképesztő mennyiségű a hely. Ebben az óriási térben van elporlasztva az a sok ötlet, ami a Fabiában is benne van. A Kodiaq RS akár hétszemélyes is lehet, de nyilván a hátsó két ülés inkább rövid távra, alacsonyabb termetűeknek való. Vaskos fogású kormánya és a feszesen tartó sportülések, a karbon mintás betétek és a piros cérna mind suttogják a dinamizmust. A pirosra festett egydugattyús, úszónyerges fékek és a rázós futómű viszont nyugodtabb autózást és lehetetlenül jó minőségű aszfaltot kívánna.

1,9 tonnáját a 2,0 literes, négyhengeres turbómotor 245 lóereje és 370 Nm nyomatéka 6,5 löki 100-ra. Másfél másodpercet ver ez az automata váltós, összkerékhajtású hegyomlás az első Škoda Octavia RS-re. A rohanás élménye viszont egész más benne, sokkal kevésbé intenzív, nem zubog az adrenalin. Csúcsmodellnek egészen pazar, mert tényleg mindent megmutat abból, hogy mit tud a Škoda, viszont a Kodiaq dízelmotorral, összkerékhajtással és kellemes bézs belsővel az igazi, mert utazni sokkal jobb vele, mint a kanyarok ideális íveit célozni.

Az RS, ami nem gyors, hanem szép – Škoda Enyaq iV Coupé RS-teszt

Csodálatos tárgy az RS Enyaq Coupé: gyönyörű és rém kellemes érzés odabent körbetapogatni. Csak fura, hogy ma már ezt jelenti egy Škodán az a két betű.

Amennyiben sokkal jobban érdekelnek az elektromos jövő autói, úgy a Scalát és a Kamiqot átugorva a Dynamic Roadshow-n ott lesz az Enyaq RS 299 lóerővel és 6,4 másodperces szakadatlan gyorsulással.

Ez is érdekelhet:

A praktikum diadala – 25 éves a Škoda Octavia kombi

Huszonöt évvel ezelőtt tért vissza a Škoda Octavia kombi változata, mely megmutatja, hogy egy jó kombira mindig szükség van.

A csehszlovák forradalom autója – Škoda Favorit

Csehszlovákiában és a Škodánál egyszerre zajlott komoly korszakváltás.

Szobrokkal mutatta meg a jövő autóit a Škoda

Megnézhettük, mire számíthatunk a Skodától a következő három évben.

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Hajítsd messzire a sablonokat, rendezd be úgy a lakásod, amire mindenki emlékezni fog!

Helly Hansen ismét a legjobbakkal állt össze a maximális teljesítményért

Milyen borospoharak léteznek, és melyikből mit igyunk? Mutatjuk, hogy miért nem mindegy!

További cikkeink a témában
Hajítsd messzire a sablonokat, rendezd be úgy a lakásod, amire mindenki emlékezni fog!
Hirdetés