Több mint két évtizede élen jár a hibridekkel, de csak most mutatja be az első nagy sorozatban gyártandó elektromos autóját a Toyota. A koncepciója ígéretes, de a nevén még gondolkodhattak volna.
Igazából nem is ez az első elektromos autója a Toyotának, hiszen a RAV4 első két generációjából kísérleti jelleggel készült már tisztán elektromos hajtású változat az Egyesült Államokban, továbbá Kínában villanyautóként is kapható a nálunk hibridként ismert C-HR, és szintén a kínai piacon vezették be a Lexus UX elektromos változatát, ami hamarosan az európai utakra is megérkezik.
Mégis a most bemutatott tanulmányautóból készül majd a Toyota első nagy sorozatban gyártott és globálisan is elérhető elektromos autója.
A neve azonban némi magyarázatra szorul, a bZ4X-ben a bZ a „beyond Zero” rövidítése, a jövőben ezzel fogják jelölni a márka elektromos autóit. A 4-es a kínálatban elfoglalt helyét mutatja, az X pedig a szabadidő-autóra utal.
A bZ4X koncepciója a Toyota legújabb stílusát gondolja tovább,
az élekkel szabott karosszéria nagy vonalakban emlékeztet a RAV4-re, de annál modernebb a forma. Az újdonság már az E-TNGA építőkészletből készül, ezt eleve elektromos autókhoz szánták, ezért a hagyományos szabadidő-autóknál hosszabb a tengelytáv, még ha pontos méreteket egyelőre nem is árultak el.
Még több újdonságot találunk a belső térben, ahol a megszokottnál magasabbra került a színes kijelzős műszeregység, hogy mindig szem előtt legyen.
A felül levágott kormánykerék drive-by-wire, azaz fizikai kapcsolat nélküli kormányműhöz kapcsolódik,
ezért nem kell átfogni a kormányt a kanyarodáskor. A kidolgozottsága alapján ez már a szériamodell belső tere lehet.
A műszaki részleteket egyelőre titokban tartja a Toyota, csak azt lehet tudni, hogy a bZ4X két elektromotorja mind a négy kereket hajtja,
és a tetőablakba épített napelemek is töltik az akkumulátort, ezt a megoldást egyébként a plug-in hibrid Prius is használta már. Az autó teljesítménye és a hatótávja csak a sorozatgyártáshoz közelebbi időben derül ki.
Nem is kell sokat várnunk a Toyota elektromos autójára, a bZ4X már 2022-ben gyártásba kerül,
a jövő év közepére a kereskedésekben lesz, és mivel a technikáját a Subaruval közösen fejlesztették, ezért Subaru-változata is készül majd. A Toyota pedig hamarosan egy sor újabb elektromos autót mutat be, 2025-ig hét vadonatúj modell viseli majd a bZ jelzést.
A Toyotánál mégsem állnak át teljesen az elektromos autókra,
hiszen a japán márka tervei szerint 2025-ben az eladásuk 70 százalékát még a jelenleg is ismert hibridek adják, 10 százalékot tesznek majd ki a plug-in hibridek, és csak 10 százalékot a teljesen elektromos hajtású, akkumulátoros vagy üzemanyagcellás modellek, mint a bZ4X és a Mirai.