Varázslatosan egyszerű, mégis nagyon hatásos a Volkswagen Golf GTI, aminek pirossal keretezett hűtőmaszkja, dupla kerek lámpái és golflabda mintájú váltógombja azonnal elárulja, hogy ebben az autóban még a 110 lóerő is nagy műsort csinál.

Nem a Volkswagen Golf GTI volt a világ első izmos kompaktja, de nem véletlenül annyira meghatározó hot hatch már generációk óta. A nyolcas Golf GTI Clubsport már 300 lóerős és 5,6 másodperc alatt zavarja le a százas sprintet, de 1981-ben az első Golf GTI-nek még elég volt 110 lóerő és a pehelykönnyű karosszéria a boldogsághoz.

Nem aratott osztatlan sikert a Volkswagen Bogár GSR, de a Golf GTI-nek már sikerült hódítania.

Sárga és fekete színösszeállítása, az alapvetően kedves és elérhető autó agresszívabb tálalása sokakat a második világháborúra emlékeztetett, ezért eléggé megosztó volt a limitált szériás Bogár GSR. Pontosan ezért az erősebb és gyorsabb Golfot kezdetben nem támogatta a vállalat vezetősége. Anton Konrad a sajtóosztály akkori vezetője és a mérnökként dolgozó Alfons Löwenberg azonban belevágott a Golf GTI fejlesztésébe.

Amikor már egyre többen csatlakoztak a projekthez, lehetőség nyílt tesztelni is a különböző megoldásokat. Hermann Hablitzel néha egyszerűen csak a többi tesztelni kívánt elem közé csempészte a GTI cuccait, Jürgen Adler a karosszéria merevségén fejlesztett, a marketing osztályon dolgozó Horst-Dieter Schwittlinsky pedig megalkotta a GTI jelölést.

1975 márciusában mutatták be a Volkswagen Golf GTI-t a frankfurti autószalonon.

Mivel a 110 lóerős és 137 Nm csúcsnyomatékú 1,6 literes, befecskendezős négyhengeres benzinmotor nagyon lelkesen vitte a nagyjából 850 kilogrammos autót, ezért aztán kész csoda, hogy van olyan, ami megmenekült az útszéli fáktól vagy a szalagkorláttól. Nem hagyták ellustulni sem az évtizedek alatt, a legutolsó szervizelés 2022-ben volt, amikor a szokásos olajcsere mellett szűrőket és szíjakat is cseréltek a géptérben. Ez a valamivel több mint 73 ezer kilométert futott, 1981-es autó nagyszerű formában van, igazi kincset érő veterán.

9 másodperces gyorsulással és 180 km/órás végsebességgel mai szemmel nem gyors autó az első Volkswagen Golf GTI, de itt nincs is annyi réteg a vezető és a külvilág között, ezért az élmény jóval intenzívebb. Egy pillanatig sem meglepő, hogy valaki vigyorogva kicsenget érte közel 6,5 millió forintot.

Ez is érdekelhet:

Gyönyörű veterán hot hatch ez a Ford Escort RS Turbo

Már inkább szobor, mint élményautó.

Bármikor készen áll egy jó autózásra ez a zöld Peugeot 205 GTi

Majd' tizenöt millió forintért kelt el ez a ritka Peugeot 205 GTi.

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Csodás szupersportautó az Aston Martin Valhalla

Majdnem kész volt, de elkaszálták a BMW dögös sportautóját

Amikor a világ legnagyobb autóversenyzői a Népligetben nyomták

További cikkeink a témában