Amerikai családi vígjátékokban a tégla alakú kombik, az utakon pedig a vállas szedán Volvo a gyakori látvány, most pedig egészen új korszak köszöntött be minden idők legfejlettebb és kizárólag elektromos hajtással elérhető Volvójával, az EX90-essel.

Stockholm belvárosában mutatták be a Volvo EX90-est, a kínai Geely tulajdonában álló svéd márka csúcsmodelljét. Az autó a korábban bemutatott Polestar 3 technikáját kínálja egy tágas, 7 üléses szabadidő-autó formájában, valamint egyértelmű elköteleződés a teljesen elektromos jövő irányába.

Céljuk, hogy 2030-ra kizárólag elektromos autókat adjanak el és további 10 év múlva klímasemleges vállalattá váljanak.

Ennek érdekében a jövő évtől az Egyesült Államokban, aztán később Kínában gyártott EX90 üzemeit is klímasemlegessé fejlesztik. A gyártáshoz felhasznált anyagai között 15 százalékban tartalmaz újrahasznosított acélt, 25 százalékban pedig szintén újrahasznosított alumíniumot, valamint 48 kilogramm újrahasznosított műanyagból és bioalapú anyagokból áll össze.

Fontos tényező a fenntarthatóság, de a Volvo EX90 nemcsak ebből a szempontból új, hanem a szoftvere miatt is, melynek köszönhetően egy hatalmas rendszer része lehet az autó, összeköttetésben a többi okoseszközzel.

Kifejezetten autókhoz fejlesztették az Nvidia Drive mesterséges intelligencia platformot, ami ehhez optimalizált Qualcomm Technologies Snapdragon Cockpit processzorokkal dolgozik, és a Volvo saját szoftvere kezel mindent az autó biztonsági rendszereitől a hajtásláncig.

Fejlett vezetéstámogató rendszereit nemcsak kamerák és radarok segítik, hanem lidar is.

Ezeknek köszönhetően a nagyteljesítményű számítógép valós idejű, 360 fokos képet készít az autó körül lévő világról. Ahogyan a Tesla és a Cadillac rendszere esetében, úgy a Volvónál is folyamatosan tanul és elemzi a szituációkat, így a felhőn keresztül frissülő szoftverrel akár a régebbi modellek is nyerhetnek olyan jobban működő vagy akár új funkciókat, mint a teljes önvezetés.

Bent is szemmel tartja az utasokat a Volvo biztonsági rendszere, ami saját fejlesztésű algoritmusaival működik, ezért az érzékelők és kamerák nemcsak mérik, de elemzik is a vezető koncentrációját.

Pontosan tudja, hogy az álmosság vagy éppen a telefon nyomkodása vonja el a figyelmet.

Letisztult és minimalista műszerfalán egy vékonyka digitális műszeregység van a kormány mögött, és egy 14,5 colos központi érintőképernyő, melyen a Google rendszere fut. Ezzel a Google szolgáltatásai és alkalmazásai, valamint Google Maps-alapú navigációs rendszer érkezik az EX90-be, továbbá a töltés alatti szórakoztatásról is gondoskodhat a letölthető alkalmazásokkal. Bowers & Wilkins audiorendszere a Dolby Atmosszal minden eddiginél jobb zenei élményt adhat, amiben fontos tényezők a fejtámlákba épített hangszórók.

Először a 111 kWh-s akkumulátorral és két állandómágneses villanymotorral szerelt modell lesz elérhető, melynek teljesítménye 517 lóerő (380 kW), a rendszer nyomatéka pedig 910 Nm.

WLTP ciklus szerint egyetlen feltöltéssel képes akár 600 kilométert is megtenni.

10-ről 80 százalékra pedig mindössze 30 perc alatt feltöltődik, valamint kétirányú töltésre is felkészítették. Ezzel lehetőség van arra, hogy az EX90-es akkumulátorát extra energiaforrásként használják akár egy házhoz vagy egy másik villanyautó töltésére.

Formaterve megtartotta a volvós jegyeket, mint a Thor kalapácsa motívumok és a karosszéria hangsúlyos vállvonala, de újragondolták a függőleges hátsó lámpákat és a hasonló XC90-hez képest jóval letisztultabb lett az EX90, mely sok helyen épp a belsőégésű motorral kapható SUV helyébe lép, máshol pedig azzal párhuzamosan kínálja majd a Volvo.

Ez is érdekelhet:

Villanyautónak jó, de Volvónak is jó? – C40 Recharge-teszt

Gyors, kényelmes, szerethető autó a C40 Recharge, de még mindig keresem a választ a kérdésre, hogy mitől is Volvo ez a kocsi, az emblémákon kívül.

Harminc éve szakított a kockaforma autókkal a Volvo

Az 1992-ben bemutatott koncepció megváltoztatta, amit a Volvóról addig gondoltunk.

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Tetszik ez a kis rönkház? Egy UAZ-ra építették

Csodás szupersportautó az Aston Martin Valhalla

Majdnem kész volt, de elkaszálták a BMW dögös sportautóját

További cikkeink a témában