
Gianni Agnelli erős karaktere az egész olasz kultúrát, gazdasági és politikai életet meghatározó tényező volt, az ő vezetése alatt élte fénykorát a Fiat, és azt sem hagyta, hogy a Ford rátegye a kezét a Ferrarira. A L'Avvocato garázsában olyan autók álltak, melyek kizárólag neki készültek, mint a Fiat 130 Familiare vagy a Zagato karosszériás Lancia Thema Familiare.
Gianni Agnelli egy olyan figura az autóiparból, amilyen már sosem lesz, mert azok az idők nagyon évtizedekkel ezelőtt elmúltak, a világ pedig nagyon megváltozott. Egy igazi olasz playboy, aki láthatóan pontosan tudta, hogy milyen lépéseket kell megtenni a gazdasági és politikai sakktáblán ahhoz, hogy igazi birodalom váljon a Fiatból. Rendszeresen szerepelt a bulvármagazinokban, ahol bárki láthatta, mennyire édes is volt a L'Avvocato élete.
Fürdőnadrágban és szivarral a hajó fedélzetén, télen ott volt az igazán puccos síparadicsomokban, de sokszor felbukkant a kizárólag neki készített autók kormánya mögött. A Lanciánál még a Delta Integaléból is készült kabrió Agnelli kedvéért, a Ferrari pedig a Testarossát alakította szellőssé, hogy élvezetesebb legyen a tizenkét hengeres sportautó. De Gianni Agnellinek voltak olyan kombijai is, amilyen másnak nem, mint a Fiat 130 Familiare Villa d'Este vagy a Lancia Thema Familiare, melyet a Zagato készített. Ezeket az autókat nem őrizték temperált garázsokban, hanem a céljuknak megfelelően használták őket, mostanra pedig a történetükkel együtt gyűjtői darabokká értek.
Olasz kombi, amerikai stílusban
Egyforma technikára készülnek költséghatékonyan fejleszthető és gyártható autók a Fiatot és a Lanciát is magába foglaló Stellantisnál. Annál a vállalatcsoportnál, ahol ma teljesen elképzelhetetlen egy olyan pazar, 4,7 méteren elterülő hathengeres limuzin, mint az 1969-es genfi autószalonon bemutatott Fiat 130-as. Hatvan fokos hengerszögű, hathengeres benzinmotorját a híres Aurelio Lampredi tervezte, a formaterv pedig Gian Paolo Boano és Paolo Martin műve. Eredetileg csak négyajtóst és Pininfarina karosszériás kupét készítettek, az előbbiből több mint 15 ezer darabot, az utóbbiból pedig közel 4300 példányt gyártottak.
Eredetileg nem készült belőle kombi változat, de az Agnelli család kérésére a Fiat dizájnerei és mérnökai elkészítették az autó terveit, a kivitelezést pedig a Comói-tó közelében lévő Officina Introzzi karosszériaépítő műhelyre bízták. Csak néhány darab Fiat 130 Familiare készült (ez volt a kombi Fiatok neve) az Introzzinál, mind az Agnelli családnak és a közeli barátoknak, kereskedelmi forgalomba nem került a 3,2 literes, V6-os motorral szerelt kombi.
Faburkolatos panelekkel és fonott tetőkosárral a hatalmas amerikai családi autókat idézi a Fiat 130 Villa d'Este.
Mindhárom autót teljesen egyedire építette az Introzzi, ezek közül a legelső és egyben legfényűzőbb lett Gianni Agnelli autója, melynek karosszériáját a kedvenc színére, ezüstre fényezték. A második 130 Familiare Umberto Agnellinek, a harmadik pedig Guido Nicolának készült. A fa dekoráció és a fonott kosár a tetőcsomagtartón egyik másik autóra sem került fel, ez kizárólag a L'Avvocatóén van, ahogyan a hátsó szélvédő mögött lévő aszimmetrikus harmadik hátsó féklámpa is, melyet azért szereltek fel, hogy a biztonságáért felelő kísérők jobban észleljék az autó mozgását.
Egészen 1985-ig volt Gianni Agnelli tulajdonában a Fiat 130 Familiare Villa d'Este, melyben gyakran kapták le a lesifotósok. Az autót főleg a svájci St. Moritzban használta, amikor télen síelni ment a család. Éppen ezért kellettek az autóra a sárfogó gumik, hogy ne verje fel a havat az útról. A fonott kosárba pedig sokkal egyszerűbb volt felpakolni a síléceket és a botokat, mint a szépen kárpitozott csomagtartóba.
Sikerekben gazdag volt a hetvenes évek Agnellinek, hiszen a Fiatnak sikerült megkaparintania a Lanciát és a Ferrarit is, valamint a nyolcvanas évekre az értékesítés is fellendült Vittorio Ghidellának és az olyan modelleknek köszönhetően, mint az Uno vagy a Saab 9000-rel és az Alfa Romeo 164-essel közös műszaki alapokon osztozó Fiat Croma és Lancia Thema.
Nincs ennél decensebb Zagato
Elsőként egy Bécsben megrendezett eseményen mutatták be az autós sajtónak a Lancia Themát még 1984 októberében, a következő hónapban pedig már a nagyközönség is láthatta az autót a torinói autószalonon. A Fiat Tipo Quattro platformra épülő autók már az Argentával szemben nem hosszmotorosak és hátsókerék-hajtásúak, hanem keresztmotoros és elsőkerekes elrendezésűek, egyedül az Alfa Romeo 164-eshez volt elérhető összkerékhajtás. A Saab 9000 a 2,3 literes turbómotorral és a biztonságos karosszériával hódított, a Thema legnagyobb ütőkártyája pedig a Ferrari-motoros változat volt a fergeteges Poltrona Frau bőrbelsővel.
Négyajtós változatát az Italdesign stúdiónál dolgozó Giorgetto Giugiaro tervezte, a kombi változat sorozatgyártású változatát azonban a Pininfarina készítette. Mert a formaterven túl a karosszériát is rájuk bízta a Lancia. A limuzinnal közös elemeket és hiányos karosszériákat a Pininfarinához küldték, ahol elvégezték a végső összeszerelést. Gianni Agnelli autója azonban nem egy sorozatgyártású Thema kombi, mert ez a Zagato műve.
Egészen apró jelei vannak annak, hogy ez a Lancia Thema Familiare nem egy a sok közül.
Két karosszériaépítővel is elkezdett dolgozni a Fiat a Thema kombi változatán, melyek közül végül a Pininfarina vitte a több mint 21 ezer darabon át tartó sorozatgyártást, de még előttük a merész húzásairól híres Zagato is megcsinálta a Thema hosszú tetővonalú, praktikusabb változatát, melyet az 1985-ös genfi autószalonon mutattak meg.
Hatküllős felniken gurul a Zagato Thema Familiaréja, melynek nagyobb a hátsó ablaka, mint a Pininfarina változaton és a leghátsó tetőoszlopok is fekete színűek, hogy könnyedebbnek hasson a formája. Apróságnak tűnhet, de az ilyenek is megmutatják, mennyire el lehet veszi a részletekben. Ez a V6-os prototípus lett Gianni Agnelli autója, mely az ezüsthöz közel álló szürke fényezéssel és a kék szövetkárpitos utastérrel tökéletesen tükrözte az ízlését. Az ezüst és a kék kombinációja visszatérő elem volt az autóin, az ezüst Testarossa Spiderét is vékony kék csíkozás díszíti.
Jogi diplomája miatt L'Avvocatónak hívták, de sosem praktizált ügyvédként.
Nagyon kevés akkora vezéregyéniség volt az autóiparban, mint Gianni Agnelli, akinek üzleti érzéke, a különös humora és az életmódja az egész világon irigyelt lett. Volt olyan időszak, amikor ő tartotta kezében Olaszország GDP-jének 4,4 százalékát, az ipari munkaerő 3,1 százalékát és az ipari kutatási beruházások 16,5 százalékát.
Ez is érdekelhet: