2015 ötven legjobb filmje

Fantasztikus mozis éven vagyunk túl, tavaly is rengeteg olyan filmet láttunk, ami a szívünkhöz nőtt, ami beleégett az agyunkba, amin nagyon sokat röhögtünk és sírtunk, néha ez a kettő együtt is járt. A Player szerint ez volt 2015 ötven legjobb mozija, és most a tavalyi évben magyar forgalmazásba került filmekről beszélünk.

50. Balaton Method

A legfurcsább és legkedvesebb moziélményünk fűződik a Balaton Methodhoz 2015-ben, hiszen konkrétan klipek egymásutánja, amelyeket a Balaton fűz össze, de mégis olyan csodás egységet adnak, ami miatt bármikor újra tudjuk nézni. És mennénk a Balatonra.

Kritikánk: Balaton Method

49. A kém (Spy)

Megtört a magyar átok, eddig nem sikerült olyan filmet forgatni hazánkban, ami igazán élvezhető lett volna, de a Spy meghozta az első igazán szórakoztató mozit, ahol Budapest egyszerre játssza több város szerepét is, de a jó beszólásokért még ezt is megbocsátjuk neki.

Kritikánk: A kém

48. Snoopy és Charlie Brown - A Peanuts-film (The Peanuts Movie)

Charlie Brown nem változik, hála istennek a 3D animáció sem rontotta el, hiszen a készítők a régi rajongókat akarták kiszolgálni, ami abszolút dicséretes. Így egy ízig-vérig régi ízeket hozó Snoopy-film került fel az év legjobbjainak listájára, teljesen megérdemelten.

Kritikánk: Snoopy és Charlie Brown - A Peanuts-film

47. Bazi nagy francia lagzik (Qu'est-ce qu'on a fait au Bon Dieu?)

Nagyon régen láttunk már olyan francia vígjátékot, ami ne lett volna kínos, de a Bazi nagy francia lagzik egyszerre volt rettenetesen vicces, és politikailag mindenféleképpen inkorrekt. Az etnikai különbségeket még senki sem mutatta be ennyire szórakoztatóan és mocskosul.

46. A hangok (The Voices)

Ryan Reynoldshoz beszélnek az állatok. Nem, ez nem a Dr. Doolittle 6, hanem egy olyan fekete vígjáték, amiben nem volt sok köszönet. Reynoldsnak meglepően jól állt a zavart sorozatgyilkos szerepe. Szerettük.

Kritikánk: A hangok

45. A küzdők (Les combattants)

Egy erősen militáns lány és egy erősen őt megszerezni vágyó fiú képzi ki magát az életre, vagy valami olyasmire, de az biztos, hogy A küzdők óta tudjuk, hogy egy durva katonai kiképzés is lehet romantikus valamilyen módon.

44. 45 év (45 Years)

Charlotte Rampling családi drámája a főhősnőnek akár Oscart is érhet, és bizony az a jelölés nem a véletlen műve. Igen erős film ez, lazán beférkőzött az év legjobb drámái közé.

43. A Bélier család (La Famille Bélier)

A franciák idén A Bélier családdal is remekeltek, amiben a siketnéma családban egyedüli nem siketnémaként élő Paula dalol, és közben átjön a feelgood-hangulat. Az orvost és az ott történő tolmácsolást sosem fogjuk elfelejteni.

42. Cobain: Montage of Heck

2015 erős dokumentumfilmeket is hozott, az itthon csak DVD-n megjelent, hosszú, de semmihez sem fogható Kurt Cobain dokumentumfilm úgy mutatta be a Nirvana-vezért, ahogy azt remélni sem mertük. Rajongóknak abszolút kötelező.

41. Tangerine

Nem igazán láttunk betegebb filmet idén a Tangerine-nél, amiben transznemű prostituáltak próbálnak megtalálni egy lányt, aki összejött egyikük barátjával. Mindeközben karácsony van, és szikrázik a napsütés. A szó, amit keresünk, a bizarr.

Kritikánk: Tangerine

40. Kingsman: A titkos szolgálat (Kingsman: The Secret Service)

A franc se gondolta volna, hogy Colin Firth-nek egyszer még jól fog állni egy akciószerep, de a visszafogott, nagyon brit kémfilm nagyöregje egy erősen felpumpált James Bond-filmet hozott, ráadásul minden idők egyik legsúlyosabb, egy snittben felvett akciójelenetét is bemutatta egy templomban.

Kritikánk: Kingsman: A titkos szolgálat

39. Kötéltánc (The Walk)

Philippe Petit valódi életben is megtörtént akcióját nagyon szépen dolgozta fel Robert Zemeckis, a még épülő World Trade Center tornyai közt kötélen átsétáló úriember sztorijához ráadásul teljesen indokoltan adott hozzá 3D-t. Tériszonyosoknak nem ajánlott.

Kritika: Kötéltánc

38. A mindenség elmélete (The Theory of Everything)

Stephen Hawkingot mindenki ismeri, de azt kevesen tudják, hogyan épült le, és hogy mi történt a házasságával, amikor
elindult a könyörtelen átváltozás. Kissé szirupos mozi, de Eddie Redmayne játéka egészen elképesztő.

Kritikánk: A mindenség elmélete

37. Fekete mise (Black Mass)

Johnny Depp egy Oscar-jelölést bátran megérdemelt volna ezért a maffiafilmért, amiben James „Whitey” Bulger, minden idők egyik legkegyetlenebb gengszterének alakításáért minimum kijárt volna neki. Depp rég nem volt ilyen jó, a Fekete mise megért egy misét.

Kritikánk: Fekete mise

36. Shaun, a bárány - A film (Shaun the Sheep Movie)

Shaun szokás szerint beszéd nélkül, stop motion technikával hódított, és néha még a szülőket is meg tudta ríkatni.

Kritikánk: Shaun, a bárány - A film

35. Második esély (En chance til)

A Trónok harca Jaime Lannisterje, Nikolaj Coster-Waldau egy embert próbáló drámában került vászonra, méghozzá egy dán moziban, amelyben Waldau egy akció közben megtalált, majd magához vett gyerek miatt drámázik, rettenetesen jól.

34. Szcientológia, avagy a hit börtöne (Going Clear: Scientology and the Prison of Belief)

Minden, amit tudni akartál a vallásról, vagy inkább üzletről, és minden, amit a hívők úgysem fognak elhinni soha. Durva vallomások a szcientológiáról, olyan belső emberektől, mint Paul Haggis. Tom Cruise nem akart benne lenni. Benne van. Nem szereti, amit hallhatsz róla.

Kritikánk: Szcientológia, avagy a hit börtöne

33. Truman

Spanyol-argentin film két gyerekkori barátról, de egyiküket sem hívják Trumannak. Az egyikük kutyáját viszont igen. Megható vígdráma, nagyon jó alakításokkal.

32. Tízezer km (10,000 km)

Hogy mit tud okozni két boldog emberrel egy távkapcsolat? Nézd meg ezt a filmet, és megtudod. Szextől szexig tart a
túra, és abban biztos lehetsz, hogy nem lesz egy leányálom.

31. Victoria

Egyetlen snittben leforgatott, 138 perces film a németektől, ami technikai megvalósításán túl is megér egy misét.

30. 20,000 nap a Földön (20,000 Days on Earth)

Nick Cave-et látni mindig öröm, filmben pedig pláne, a 20.000 nap a Földön a legenda egyetlen fiktív napját mutatta be, csodás képekkel, csodás zenékkel.

29. Amerikai mesterlövész (American Sniper)

Clint Eastwood háborús drámája megtörtént eseten alapult, a nehéz helyzeteket átélt, és több afgán körében teljesen meghasonult Chris Kyle mesterlövész nagyon amerikai patrióta kalandjai nem éppen egy nyolcvan feletti rendező munkájaként értékelhetők.

Kritikánk: Amerikai mesterlövész

28. Kosok (Hrútar)

Az izlandiak olyan drámát készítettek két testvér és környezetük tragédiájából, ami először a fesztiválokat tarolta le, majd a nézőket is. Fagyosabb, szűkszavúbb, depresszívebb filmet nem nagyon láttunk idén.

27. A kis herceg (The Little Prince)

A klasszikus történetet egyszerre felmondó és folytató animációs filmet megkönnyeztük. A herceg él, de milyen élet ez? Fontos tanulságok, maradjatok gyerekek.

Kritikánk: A kis herceg

26. Citizenfour

Edward Snowden neve biztosan sokaknak mond valamit, ő volt, aki kiteregette az amerikai Nemzetbiztonsági Hivatal lehallgatásokkal kapcsolatos mocskos kis titkait. Ebben a dokumentumfilmben elég mélyre megy Snowden és a filmet rendező Laura Poitras, utána biztosan nem tudsz ugyanúgy a kezedbe fogni egy telefont, vagy csak úgy leülni a gép elé netezgetni.

25. A legújabb testamentum (Le tout nouvelle testament)

A Mr. Nobody rendezője, Jaco Van Dormael elképesztően szürreális filmet készített Istenről, aki nem a mennyekben, hanem Brüsszelben éldegél, ráadásul alkot, és nem túl jó fej. És ezt nagyon szerettük.

24. Kész katasztrófa (Trainwreck)

A 40 éves szűz óta nem készített Judd Apatow ennyire jó vígjátékot, amiben Amy Schumer, az egyéjszakás kalandok szétesett királynője remekel, filmindításként a történelem egyik legjobb szónoklatát hallgatja meg gyerekként, John Cena pedig bármennyire is hihetetlen, de nagyon vicces.

23. A második anya (Que Horas Ela Volta?)

Fesztiválkedvenc brazil dráma egy házvezetőnőről, aki nem tud napirendre térni bűntudata felett, amit lánya, a rokonainál hagyott Jessica miatt érez. A lány előkerül, és megindul egy remek fejlődéssztori.

22. Macbeth

Justin Kurzel olyan filmet rittyentett Shakespeare klasszikus történetéből, amit nehezen felejt az ember, köszönhetően Michael Fassbender és Marion Cotillard játékának is. Ennél már nehezebb lenne az emberi őrületet jobban bemutató Macbeth-feldolgozást készíteni, könnyebben befogadhatót viszont nem.

Kritikánk: Macbeth

21. Mocsárvidék

Igazi meglepetéskrimi a spanyoloktól, a Mocsárvidékben egy gyilkost keresnek elszántan, közben persze minden karakter meg kell, hogy mártózzon a mocsokban. Alberto Rodríguez filmje olyan, mint egy napsütötte True Detective-évad egyben.

20. Kémek hídja

Steven Spielberg visszaült a rendezői székbe, hogy egy igaz történetet mutasson be, ami tulajdonképpen önmagában nem túl érdekes, de mégis úgy tálalja a szovjet-amerikai kémcserét Spielberg és Tom Hanks, hogy attól 141 percen keresztül hálálkodtunk a mesternek, akik visszatért legjobb formájához.

Kritikánk: Kémek hídja

19. Star Wars: Az ébredő Erő

Évtizedeket vártunk rá, de szerintünk megérte, J.J. Abrams hetedik Star Wars-epizódja egyértelműen a régi trilógia legjobb hagyományait követi, új karakterei azonnal a szívünkhöz nőttek, régi karakterei pedig hozták a tőlük elvárható szintet. Újra rajongók lettünk. És igen, könnyeztünk.

Kritikánk: Star Wars: Az ébredő Erő

18. Foxcatcher

Hogy Steve Carrell megérdemelte volna-e az Oscart a Foxcatcherért, az nagyon jó kérdés, túl erős volt a mezőny, de a lényeg a lényeg, ez a megtörtént eseményeken alapuló film miatta volt igazán bivalyerős. De igazából a sokkoló végkifejlettel megáldott, rettentő feszültségeket a néző nyakába zúdító drámában minden együtt állt az év egyik legjobb filmjéhez.

Kritikánk: Foxcatcher

17. Kódjátszma (The Imitation Game)

Benedict Cumberbatch a csillagokat is lejátszotta az égről Alan Turingként, de hát nagyjából ezt szoktuk meg tőle. Az Enigma-kód megfejtéséről szóló mozi nem véletlenül nyert Oscart a legjobb adaptált forgatókönyv kategóriában, szépen megírt sztori ez, ami bemutatja minden idők egyik legnagyobb zsenijének emberi butaság által bekövetkezett tragikus sorsát.

Kritikánk: Kódjátszma

16. Vadon (Wild)

Jean-Marc Vallée, a Mielőtt meghaltam rendezője a semmibe küldte ebben a megtörtént eseten alapuló filmben Reese Witherspoont, aki megdolgozott a pénzéért rendesen. Olyan road movie volt ez, ami után a néző is megtér, és még Reese melleit is látta. Mi kellhet még?

Kritikánk: Vadon

15. Agymanók (Inside Out)

A Pixar egy igazi instant klasszikussal tért vissza legjobb formájához, az Inside Out azt mutatta be, hogyan irányítanak minket az érzelmeink, akiknek egyébként egyénisége is van, sőt, durva kalandokba keverednek a fejünkben. Komplex, szép, sírós, imádtuk.

Kritikánk: Agymanók

14. Liza, a rókatündér

Egy magyar sikerfilm, amit külföldön is nagyon jól fogadtak, valószínűleg azért, mert semmihez sem hasonlítható világa van, teljesen elmebeteg poénjai, és őrülten jó filmzenéje. Igazi kultvígjáték lett a Lizából, amit nem lehet elégszer látni.

Kritikánk: Liza, a rókatündér

13. Valami követ (It Follows)

Egy horror, amiben ha fiatalok szexelnek, kísérteni kezdi őket valami. Legyintettünk, meg röhögtünk ezen az egészen, amíg nem néztük meg az It Followst, és nem győzött meg minket arról, hogy az utóbbi évek egyik legügyesebb horrorja készült el ebből a blődlinek tűnő történetből. Azóta is kísért minket.

Kritikánk: Valami követ

12. Mentőexpedíció (The Martian)

Kicsit tartottunk tőle, hogy a remek regényből nem tud majd Ridley Scott jó filmet készíteni, de a rendező Matt Damonnal mégis fantasztikus filmet hozott össze, aminek végső nyálasságától eltekintve kifejezetten a rajongóivá váltunk. És az is kiderült, hogy a 2-es villamossal el tudunk jutni az USÁ-ból Kínába nagyjából tíz perc alatt.

Kritikánk: Mentőexpedíció

11. Én, Earl és a csaj, aki meg fog halni (Me, Earl and the Dying Girl)

Ha tinik lennénk, és elegünk lenne a kétes minőségű young adult-cunamiból, valósággal rajonganánk ezért a filmért… de várjunk csak, hiszen így is rajongunk érte, mivel intelligensen közelíti meg az életet, a halált és a művészeteket, olyan felnőtteknek szánt tartalommal, ami bizony egy fiatalabb korosztálynak szóló filmtől elég bátor. Nem, nem szexről van szó. Kultúráról. És ez a nagy szó.

Kritikánk: Én, Earl és a csaj, aki meg fog halni

10. Ex Machina

Itthon valamilyen oknál fogva csak DVD-n jött ki, de a mesterséges intelligencia vs. ember-témakörét elegáns thrillerben körbejáró Ex Machinának helye van 2015 legjobb filmjei között, hiszen Alex Garland sci-fije Domhnall Gleesonnal és Alicia Vikanderrel az utolsó pillanatáig kiszámíthatatlan és fantasztikusan összerakott mozi.

9. Saul fia

A Golden Globe-díjas, Oscarra jelölt magyar film kikészít, a Saul fia úgy mutatta be az emberi őrületet, ahogy egyetlen mozi sem a történelem során, 4:3-as arányával pedig olyan klausztrofób élményt nyújt Nemes Jeles László sodró műve, ami még hetekkel, hónapokkal később sem ereszt.

Kritikánk: Saul fia

8. Ifjúság (Youth)

Féltünk, hogy Paolo Sorrentino nem fogja tudni megismételni A nagy szépség sikereit, de félelmünk alaptalan volt, hiszen az Ifjúság ha néha nem is olyan festményszerű képekkel, de minden jó értelemben vett művészfilmességével bárkit levett a lábáról. Michael Caine és Harvey Keitel kettőse felejthetetlen.

7. Sicario - A bérgyilkos (Sicario)

Denis Villeneuve mexikói drogkartellekről készült filmje azért is lopta be magát a szívünkbe, mert egy pillanatig sem ismerheted ki, csak sodródsz a kőkemény Emily Blunttal, hogy aztán a végén megadja a jól irányzott sallert, és zárja le zaklatott módon a történetet. Mint egy lázálom, amit nem lehetett nem szeretni.

Kritikánk: Sicario - A bérgyilkos

6. Az ajándék (The Gift)

Ha egy színész filmet rendez, abból sokszor nem sül ki semmi jó, de Joel Edgerton (Exodus, Fekete mise) konkrétan tökéletes mozit adott ki a kezei közül, ami egy zaklatós sablonthrillerként indul, majd csúszik olyan mélységekbe, amire nem nagyon volt példa az utóbbi jónéhány évben.

5. Mad Max: A harag útja (Mad Max: Fury Road)

George Miller visszatért, de ezúttal Tom Hardyval Mel Gibson helyett, és úgy tette, mintha Miller nem is lenne hetvenéves. Vizuális orgiát szabadított a világra minden idők egyik leghallgatagabb főhősével, Max azonban ezúttal mégis háttérbe szorul, így lett A harag útja a legakciódúsabb feminista kiáltvány, amit valaha látott a világ.

Kritikánk: Mad Max: A harag útja

4. A tenger dala (Song of the Sea)

Teljesen meglepő módon egy olyan rajzfilm lett az év egyik legjobbja, ami az ír népmesékből merít hatalmas kanállal, és olyan gyönyörű módon teszi ezt, hogy azt bizony a Pixar sem tudta überelni 2015-ben. A tenger dala csodálatosan szép, nyugodtan el szabad morzsolni néhány könnycseppet közben.

Kritikánk: A tenger dala

3. Hétköznapi vámpírok (What We Do in the Shadows)

A Flight of the Concordsból ismert Jemaine Clement hozta össze az év legjobb vígjátékát, vámpírparódia még nem volt ennyire okos és vicces, a Hétköznapi vámpírok ugyanis egészen emberi és egészen béna oldaláról is megmutatja a vámpírlétet.

Kritikánk: Hétköznapi vámpírok

2. Birdman, avagy a mellőzés meglepő ereje (Birdman)

Alejandro Gonzalez Iñárritu újra feltette a térképre Michael Keatont, aki nélkül nem jöhetett volna létre ez a mozi, hiszen Birdman akár lehetne Batman is, és hát valahol tulajdonképpen róla is van szó. Nem csak az év egyik legjobb drámája, de minden idők legjobbjai között is bátran emlegethetjük.

Kritikánk: Birdman, avagy a mellőzés meglepő ereje

1. Whiplash

Már az év elején megmondtuk, hogy a Whiplash lesz az év filmje, hiszen J.K. Simmons és Miles Teller zenészdrámája konkrétan hibátlan, a tonnányi feszültséggel operáló film ráadásul a filmtörténelem egyik legfantasztikusabb zárójelenetével is bír, amely örökre beleég a kedves néző retinájába.

Kritikánk: Whiplash

A korábbi évekre is kíváncsi vagy? Akkor csak tessék kattintani!

2014 ötven legjobb filmje

2013 ötven legjobb filmje

2012 harminc legjobb filmje

Player Autószalon

Füst, Fény, Hollywood

Magasélet

Tech
Tech
Tech
Highlife
Highlife
Highlife
Otthon
Otthon