Bár már nem kell a szélvédőre ragasztani, még mindig matricának hívjuk az autópálya-használati jogosultságot, aminek az ára ismét emelkedik az évfordulóval.
Sokáig állandó árakon vehettük meg a magyarországi autópályák jogosultságát, míg ki nem találták, hogy évente az inflációhoz igazítják a matricák árait. 2022-ben még 3840 forintba került a személyautókra a hetinek hívott tíznapos jogosultság, 2023-ban már 5500 forintot kellett fizetni érte, jelenleg pedig 6400 forintért váltható meg.
Az autópálya-használati jogosultság árának változását törvényben szabályozzák, ami a január-augusztus közötti inflációhoz köti az áremelést, ezért nincs mit tenni, 2025-ben tovább kell drágítani a matricákat. A heti és havi díj párszáz forinttal, a még mindig naptári évre érvényes éves pedig közel kétezer forinttal lesz drágább a személyautókra. Az új árak így alakulnak január elsejétől:
D1 (személyautók)
- Napi: 5 320 forint
- Heti (10 napos): 6 620 forint
- Havi: 10 710 forint
- Éves országos: 59 210 forint
- Éves megyei: 6 890 forint
D2 (kisteherautók, kisbuszok)
- Napi: 7 560 forint
- Heti (10 napos): 9 630 forint
- Havi: 15 170 forint
- Éves országos: 84 040 forint
- Éves megyei: 13 780 forint
D1M (motorkerékpárok)
- Napi: 2 660 forint
- Heti (10 napos): 3 310 forint
- Havi: 5 360 forint
- Éves országos: 59 210 forint
- Éves megyei: 6 890 forint
A D1 kategória legfeljebb 7 személyes személyautókra vonatkozik, a D2-be tartoznak a 8-9 személyes kisbuszok, a legfeljebb 3,5 tonnás kishaszonjárművek, pick-upok.
Az idei évtől már napi jogosultságot is lehet váltani, de ennek ára nem sokkal kedvezőbb a tíznaposnál, nem kérdés, hogy aligha éri meg. Érdekesség, vagy inkább szomorú, hogy 2022-ben még a személyautók havi matricája (5210 forint), 2023-ban pedig a heti matrica (5500 forint) került közel annyiba, mint amit az autópályák egynapi használatáért kell majd fizetni 2025-ben.
Ez is érdekelhet: