Bár már nem kell a szélvédőre ragasztani, még mindig matricának hívjuk az autópálya-használati jogosultságot, aminek az ára ismét emelkedik az évfordulóval.

Sokáig állandó árakon vehettük meg a magyarországi autópályák jogosultságát, míg ki nem találták, hogy évente az inflációhoz igazítják a matricák árait. 2022-ben még 3840 forintba került a személyautókra a hetinek hívott tíznapos jogosultság, 2023-ban már 5500 forintot kellett fizetni érte, jelenleg pedig 6400 forintért váltható meg.

Az autópálya-használati jogosultság árának változását törvényben szabályozzák, ami a január-augusztus közötti inflációhoz köti az áremelést, ezért nincs mit tenni, 2025-ben tovább kell drágítani a matricákat. A heti és havi díj párszáz forinttal, a még mindig naptári évre érvényes éves pedig közel kétezer forinttal lesz drágább a személyautókra. Az új árak így alakulnak január elsejétől:

D1 (személyautók)

  • Napi: 5 320 forint
  • Heti (10 napos): 6 620 forint
  • Havi: 10 710 forint
  • Éves országos: 59 210 forint
  • Éves megyei: 6 890 forint

D2 (kisteherautók, kisbuszok)

  • Napi: 7 560 forint
  • Heti (10 napos): 9 630 forint
  • Havi: 15 170 forint
  • Éves országos: 84 040 forint
  • Éves megyei: 13 780 forint

D1M (motorkerékpárok)

  • Napi: 2 660 forint
  • Heti (10 napos): 3 310 forint
  • Havi: 5 360 forint
  • Éves országos: 59 210 forint
  • Éves megyei: 6 890 forint

A D1 kategória legfeljebb 7 személyes személyautókra vonatkozik, a D2-be tartoznak a 8-9 személyes kisbuszok, a legfeljebb 3,5 tonnás kishaszonjárművek, pick-upok.

Az idei évtől már napi jogosultságot is lehet váltani, de ennek ára nem sokkal kedvezőbb a tíznaposnál, nem kérdés, hogy aligha éri meg. Érdekesség, vagy inkább szomorú, hogy 2022-ben még a személyautók havi matricája (5210 forint), 2023-ban pedig a heti matrica (5500 forint) került közel annyiba, mint amit az autópályák egynapi használatáért kell majd fizetni 2025-ben.

Ez is érdekelhet:

Soha ilyen egyszerű nem volt még megtudni, használhatod-e az autópályákat

Kiderült az is, hogy a megyei matricák érvényesek-e a vármegyékre is.

150 km/órára emelték a sebességhatárt a cseh autópályákon, de egyelőre csak elméletben

Mégsem lehet egyelőre szabályosan 150-nel menni Csehországban.

Fizetős lesz körben az egész M0. Baj ez?

Valahol persze gáz, hogy a főváros körüli gyűrű egyáltalán fizetős, 2023-ban viszont a matricarendszer teljes kiterjesztése valószínűleg már alig érint valakit.

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Laurin és Klement ma ezzel utazna – Škoda Superb Combi L&K-teszt

Itt van a Tesla önvezető taxija

A világ legnagyobb autógyártója visszatér az F1-be

További cikkeink a témában