
Imádom, ahogyan gázadásra felmorajlik a sorhatos dízelmotor puha baritonja, aztán úgy lendíti meg a BMW 430d xDrive Gran Coupét, mintha nem is egy bőrrel bélelt acéltömb volna. Ezzel az autóval öröm menni bárhová, legyen az hosszú autópálya vagy kanyargós szerpentin, mindenhol annyira mágikusan jó, ahogyan csak egy igazi BMW lehet.
Határozott súlya van mindennek a BMW 430d xDrive Gran Coupéban, és ez megalapozza a remek minőségérzetet. Az ajtók úgy pattannak fel, ahogy kell, a kormány éppen annyira vaskos, az ülés éppen annyira feszes tartású, amennyire a sportossága megköveteli, a kapcsolók határozottsága is pontosan olyan, amilyennek lenniük kell, de még a hathengeres turbódízel hangja is csak annyira mormog, hogy benne legyen az érces gépiesség. Pontosan ezt a harmóniát szeretem benne, ezért baromi jó autó.
Tömény szépség
Mindenkinek más az esztétikai mércéje, de nekem mindennél szebb és nemesebb a kupék formája, mert tele vannak eleganciával és dinamizmussal, ott van benne a fantasztikus könnyedség, a merev kétajtós karosszéria, és az öncélúság édes íze. Ezeknek az autóknak a praktikuma meg sem közelíti a szedán vagy kombi használhatóságát, de pontosan ezért annyira zseniális a 4-es Gran Coupé, ami hozza a csodálatos sziluettet, csak közben van rajta az utasoknak négy ajtó, mint egy limuzinon, valamint az üveggel együtt elektromosan mozgó csomagtérfedél miatt olyan könnyű pakolni bele, mint egy 3-as Touringba.
Hullámzó vonalak olvadnak a hosszan domborodó gépháztetőbe, mintha nyugvó víztükör volna, a tetőív pedig lágyan folyik bele a 4-es Gran Coupé rövidke farába, melyen apró szárny tereli az autón átsuhanó légáramot. Mélykék fényezése szépen megmutatja a sárvédők domborításait és az ajtókon áthúzó éleket. Őrzik a kupés tradíciót a keret nélküli ablakok, a kilincsei meg az ajtólapokba simulnak, mint utoljára az E39-es 5-ösön, mely nem mellesleg csak néhány milliméterrel kisebb, mint most ez a G26-os kódú 4-es.
Agresszív kiállású autó a 430d Gran Coupé ezzel az M Sport csomaggal, de pontosan ez áll jól a karakterének. A morcosan néző fényszórókban mátrix LED világít, a dupla nappali menetfényei pedig hasító nyílhegyet formáznak, fűzött mintás hűtőmaszkja pedig uralja az egész pofáját, mintha valami fújtató ragadozó volna. Sokkal jobban szerettem azt a korszakot, amikor a BMW még nem engedte meg magának a fekete kiegészítőket és a piros féknyerget, de a 4-es Gran Coupé annyira eltalált forma, hogy még ezeket is méltósággal tudja viselni. Fűzött fényfonalak futnak a lézeres hátsó lámpákban, amiket először az M4 CSL-en használtak, de a frissítéssel a visszafogottabb 4-esekhez is elérhető.
Nagyszerűen látszik rajta, hogy a 4-es Gran Coupé egy hosszmotoros és alapvetően hátsókerekes autó, de kellően izmosan feszül az útra ahhoz, hogy világos legyen az is, nem pehelysúlyú gép. A 430d kizárólag összkerékhajtású (xDrive) lehet, van benne sorban hat dugattyú, egy mild hibrid rendszer, biztonságos és kényelmes, ezért aztán több mint 1,9 tonna. Ha már nosztalgia, akkor ez így csak 75 kilogrammal nehezebb egy V8-as, automata váltós E39-es 540i Touringnál.
Pazar utazóautó
Csinos autó a BMW 430d Gran Coupé, de akkor szerettem meg igazán, amikor elkezdtem vezetni. Minden ott kezdődik, hogy tökéletes az üléspozíció benne, az állítható laphosszúságú, elektromosan mozgatható sportüléseket mélyre lehet engedni, megvan az a trükk, hogy egészen közel enged tömegközépponthoz, ezért érezni lehet a mozgását. Majdnem függőlegesen áll a remek fogású, háromküllős M-es kormány, a lábaim pedig szinte vízszintesen futnak a pedálokhoz. Pontosan ilyennek kell lennie egy BMW-nek, ezért lehet vele annyira magabiztosan kanyarodni nagy tempóval is.
Mert a sorhatos turbódízel attól a szent pillanattól levesz a lábamról, ahogy megnyomom a kristályüveg indítógombot. Éppen csak megköszörüli a torkát, aztán hamar el is csendesedik, miután bemelegedett és lejjebb kúszott az alapjárat, már csendesen és rezzenéstelenül jár. Nem véletlenül fogalom a BMW-nél a harmincdé motor, a 4-es Gran Coupét is végtelen könnyedséggel viszi az a rengeteg, 650 newtonméternyi nyomaték, mintha egy sárkányrepülővel szaladna vígan.
Áramvonalas karosszériával és grammra mért decibelekkel a 430d xDrive Gran Coupé rendesen falja a kilométereket. Nagyon jó vele hosszan és messzire utazni, mert mindene ideális hozzá. A 3,0 literes turbódízel a 48 voltos mild hibrid rendszerrel, a nyolcfokozatú automata váltóval és az okos összkerékhajtással nagyon takarékos és stabil szerkezet. Kevéske Budapesttel, több vidéki kirándulással és még annál is több felhőtlen autózással is csak 5,7 l/100 km lett az átlagfogyasztása, tehát ideális esetben egy tankkal lezavar 1000 kilométert.
Mélyen morajló sorhatos hanggal és kiélezett gázpedállal Sport módban a legjobb hergelni a 430d Gran Coupét, mert az első tempós kanyarban megmutatja, hogy mennyire mesterien hangolták a feszesre húzott, adaptív lengéscsillapítós futóművet, hogy villámgyorsan dobálja a fokozatokat az váltója, hogy milyen pontos a kormányzása, hogy mekkorát szorítanak a négydugattyús fékek, hogy mennyire tapadnak be a kerekek, amikor vigyorgok. Annyira mágikusan hátsókerekesre hangolt az xDrive, hogy finoman táncba lehet vinni az íven, aztán csak épp annyi nyomatékkal húzza ki az orrát, hogy az elismeréssel vegyes szúrós tekintetek már annak a BMW-s vidám huligánnak szóljanak a kormány mögött.
Nagyon szórakoztató, hogy egy gombnyomással lesz a civilizált utazóautóból egy vérmesen harapó kupé, amin mellesleg van pluszban két ajtó. 5,3 másodperc alatt rúgja el a sebességmérő virtuális tűjét a 100-as osztáshoz, közben rendesen mintát nyom a hátamba az ülés varrása. Ehhez korábban egy szintén 286 lóerős E36-os M3-as kellett, meg a hengerenkénti pillangószelepes sorhatos szűnni nem akaró, csodálatos pokoli dühe.
Digitalizált analóg
Krémszínű bőrkárpittal gazdagon varrt utasterében egyre kevesebb a klasszikusan BMW-s elem, de a 430d Gran Coupé még így is nagyon arról szól, hogy használni és legfőképpen vezetni baromi jó. Ezért olyan merev a karosszériája és ezért olyan zseniális a mechanika a szépen préselt lemezek és a rengeteg réteg alatt. A váltókarja egy rettenetes kristályüveg kapcsolóvá változott, a négyórás műszeregység egy pixelekből álló skála, a középkonzolról pedig a klímapanellel együtt eltűnt szinte az összes gomb. Ezzel együtt is minden fontos kezelőszerv a helyén van, de a masszivitása és a minőségérzete is remek.
Vezeték nélkül csatlakozik a mobiltelefonhoz az Apple CarPlay (és az Android Auto is), de applikáció is van hozzá (My BMW), amivel távolról lehet rendezni a frissítést vagy állófűtést indítani a hideg téli napokon. Az iDrive tekerőgombja ott van a könyöklő előtt, de a szoftver menüje már inkább az érintőképernyős kezelésre lett kitalálva, ezért úgy könnyebb rózsaszínre állítani a hangulatvilágítást vagy elindítani a podcastot. Van benne hely az újratölthető palacknak, praktikus rekeszekbe lehet pakolni a belépőkártyát és USB-C csatlakozók vannak az utastérben, tehát kiválóan tűri hétköznapokat is.
Abban az értelemben valóban gran, hogy a hátsó ülésekre nem kell bemászni, hanem elég beszállni, de hű a kupésághoz, hogy a hátsó ajtók nyílása szűkös, ezért több hajlékonyságot követel egy 3-asnál. Csomagtartója alaphelyzetben 470 literes, az ülések döntésével (40:20:40 arányban billenthetőek) pedig 1290 literre bővíthető a raktér, de erre a puha szőnyegre még a táskámat is csak illedelmesen helyeztem el.
Ez a vas szintjén is nagyszerű sorhatos dízel 4-es Gran Coupé alapáron 21,5 millió forintba kerül, az M Sport Pro csomaggal (2,8 millió), egy csokor vezetéstámogató rendszerrel (1,1 millió), az elegáns mélykék fényezéssel (750 ezer) és a világos belsővel (555 ezer) már közel 31 millió forint. Ezért cserébe érezni lehet rajta a komoly mechanikát, szóval fergetegesen jó autó és közel tökéletes BMW.
Ez is érdekelhet:
- gyönyörű formája van
- elképesztően jó vezetni
- nagyszerű utazóautó
- rengeteg ereje van
- döbbenetesen keveset fogyaszt
- ott van benne a mechanikai érzet
- ilyen fedélzeti rendszer inkább telefonokba való
- hiányoznak a gombok a középkonzolról