Bátor kijelentést tett a BMW fenntarthatóságért felelős csapatának vezetője egy londoni konferencián, ahol új autók vásárlása helyett a régebbiek frissítésére helyezte a hangsúlyt.

Miközben a gyártók egyre több elektromos autót dobnak piacra, a helyi emissziómentes közlekedés mellett sokkal szélesebb körben is elkezdenek a fenntarthatóságon gondolkozni, ami meglepő fordulatokat hozhat.

Monika Dernai, a BMW egyik vezetője szerint például új autók vásárlása helyett a régieket is lehetne fejleszteni.

Szinte látom, hogy megfagyott a levegő a londoni konferencián, amikor a BMW fenntarthatósági csoportjának vezetője kifejtette ezt. A döbbenet után azonban érdemes megnézni, hogy valóban lehet alapja ennek a merész gondolatnak.

Nem a BMW az egyetlen gyártó, ahol a körkörös gazdaság gondolata megjelent. A Renault komplett üzemet hozott létre Flinsben azzal a céllal, hogy használt autókat gyári minőségben újítanak fel. Ma ez furcsának tűnik, de az egyre szigorodó szabályozások mellett a már forgalomban lévő autók fontos alapját képezhetik majd a jövő mobilitásának is. Szintén újrahasznosít a Citroën, melynek alkatrészprogramjában idősebb autókból szerelnek ki még működő alkatrészeket.

Amíg a modern autók felhőn keresztül frissülnek, addig a régebbiekhez a körkörös gazdaság megoldásai jelenthetik az élettartam hosszabbítását.

Több szempontból is nehéz helyzetben van az autóipar a szigorodó előírásokkal, a chiphiánnyal és az újautók piacának lassulásával, így a már forgalomban lévő autókhoz kapcsolt új szolgáltatásokkal nemcsak a tulajdonosok élvezhetik tovább az autójukat, hanem a vállalatnak és a hozzá kapcsolódó beszállítóknak is új bevételi forrás nyílik.

Egészen más szemlélet kell ehhez ezeken a területeken, hiszen a régebbi típusokhoz kínálni cserélhető alkatrészeket ilyen szinten új tervezési és logisztikai folyamatokat kíván.

 

Monika Dernai példaként az autók üléseit hozta fel, amiknek cseréjével frissül a beltér, kényelmesebb lesz az utazás és szinte új autó érzetét kelti az egész gép. Ha már itt tartunk, akkor részemről tényleg csak egy utólag beszerelhető LED-es fényszórót szeretnék a 20 éves autómba a halogén és a xenon helyett, az érintőképernyők nem hiányoznak.

Ez is érdekelhet:

A nagyágyú – BMW M8 Competition Gran Coupé

Három másodperc alatt rúgja 100-ra magát a 625 lóerős BMW M8 Competition Gran Coupé – és ez csak egyetlen szédítő adat erről a zseniális gépről.

A legvitatottabb BMW-ből igazi klasszikus lett a Bangle-féle 7-es sorozat

Sok kritikát kapott a húsz éve bemutatott 7-es sorozat. Te mit gondolsz róla?

És ezt olvastad már?
Michael Schumacher is ezzel kezdte – a Ford visszatér a Formula–1-be
További cikkeink a témában