A BMW következő elektromos autója az iX, egy futurisztikus crossover, aminek a formáját még szoknunk kell, de azt ígérik, hogy a vezetése és a kényelme meggyőző lesz. Megtudtunk néhány részletet az idén érkező újdonságról.

Rendesen belehúzott az elektromos autók fejlesztésébe a BMW, ami az elsők között lépett erre a piacra az i3-mal, és az eltelt idő alatt szinte minden modelljének lett konnektorról tölthető, elektromosan is használható hibrid változata. Az X3-ból épített iX3-mal folytatták a sort, amit már a hazai utakon is elvittünk egy körre, majd máris bejelentették az igazi nagy dobást, az egy kategóriával nagyobb iX-et.

Az iX3-mal szemben az iX-et az alapoktól fogva elektromos autónak tervezték, akárcsak az i3-at, és ahhoz hasonlóan elég egyedi formájú lett,

amivel biztosan felkelti majd a figyelmet, de amíg nem látjuk élőben, addig nem tudnánk megmondani, hogy tényleg jól néz-e ki. Az biztos, hogy futurisztikus, mint egy tanulmányautó általában, pedig az iX már az idén gyártásba kerül, és a legutóbbi cikkünk óta megtudtunk róla néhány érdekességet.

A prezentációt Johann Kistler, az autó projektvezetője tartotta, aki rutinos szakember, már 1979 óta a BMW-nél dolgozik, tehát megélt egy pár generációváltást.

A legutóbb az 5-ös és 7-es sorozatok, valamint az X5 fejlesztésén dolgozott, és azoktól az iX nemcsak a dizájnjában különbözik, hanem a technikájával is. Ez a műszaki tartalom a BMW jövőbeli modelljeiben is megjelenik majd, és Kistler úr erről árult el egy pár részletet.

A főbb adatokat már ismerjük a bemutatója óta: az iX két elektromotorja összesen 500 lóerőre képes, amivel 5 másodpercen belül gyorsul nulláról százra.

Az akkumulátorról csak azt tudni, hogy több mint 100 kilowattórás, ezzel 600 kilométer felett lesz a hatótáv a valósághoz közelebbi WLTP mérés szerint. Az akku a 200 kilowattos villámtöltéssel 40 perc alatt tölthető 10-ről 80 százalékra, más szóval 10 perc alatt 120 kilométerre elegendő energiát lehet tölteni bele.

A képeken talán nem látszik, de az iX akkora helyet foglal el, mint az X5, de a magassága inkább az X6-éhoz áll közel, miközben a térkínálatot az X7-éhez hasonlónak ígérik.

A lekerekített karosszériája kimondottan áramvonalas, a Cw értéke 0,25, ami elég jónak számít az alaktényező szempontjából nem éppen ideális formájú szabadidő-autók közt. Szerepe van ebben az óriási, de teljesen burkolt veséknek is, ami alá a vezetéstámogató rendszer érzékelőit rejtették.

A felépítése ultramodern, alumínium szerkezetre szerelt karbon kerettel, ami mérsékelten tartja a tömegét, a pontos értéket még nem árulták el, de 2,5 tonna körül lesz. A padlóba épített akkumulátorcsomagnak köszönhető az alacsony súlypont és az 50:50 százalék körüli súlyelosztás, valamint a kiváló térérzet is, amit a gombnyomásra elsötétíthető panorámatető tovább fokoz. Az ötüléses modell csomagtere 500 literes lesz, és bár

az orrában nincs poggyásztér, de a fedelet többé nem is kell felnyitni, az ablakmosót a BMW logó alatt lehet betölteni.

A BMW-nél büszkék az évtizedek óta vezetőközpontú műszerfalra, ezért igyekeztek megtartani ezt a koncepciót a jövőbemutató iX-ben is.

A furcsa hatszögletű kormánykerék mögé ezért került hajlított kijelző, a 10,25 colos műszeregység mellett lévő 14,8 colos érintőképernyőt enyhén a vezető felé fordították. A külön klímakonzol sajnos a múlté, de az infotainment kezeléséhez szerencsére megtartották az iDrive forgókapcsolóját. Az 5G-re képes rendszer mögött a hardvert is bőségesen méretezték, és külön érdekesség, hogy a távirányítója helyett iPhone-nal is nyithatjuk és indíthatjuk az autót.

Az iX kipróbálása még hátravan, de Kistler úr már vezette a prototípust, és velünk is megosztotta a benyomásait. Az egyik példányt hazavitte a karácsonyi szünetre, és több mint 1000 kilométert tett meg vele, megjárta a dél-franciaországi utakat, és többféle töltőt kipróbált vele. Szerinte a teljesítménye több mint meggyőző, legalább úgy gyorsul, mint egy X5 M, de a legjobb formáját nyugodt tempóban hozza, mert nagyon csendes.

Kistler úr egy 530d-vel jár, és a teszt után elég nehezére esett visszaszoknia a dízel hangjához.

A megosztó dizájn kapcsán megjegyezte, hogy 2001-ben a 7-es sorozat miatt is kérdőre vonták a BMW-t,

a konkurensekről pedig csak annyit mondott, hogy az amerikai piacon biztosan a Tesla lesz. A minden szempontból futurisztikus iX a BMW jövőjét jelenti, amit már holnap gyártásba adnak. Sőt, igazából már gyártják is.

A dingolfingi üzemből eddig 300 előszériás példány került ki, és még az idén elindul a sorozatgyártás, a kereskedésekbe az év végére várható az autó, ami egészen biztosan új korszakot nyit a márka történetében.

Mit gondolsz a BMW iX-ről?

Ez is érdekelhet:

Elektromos X3 vagy dízel X3: melyik a jobb?

A BMW iX3 nagyjából annyiba kerül, mint egy gazdagon extrázott dízel. De ér is annyit?

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Milyen borospoharak léteznek, és melyikből mit igyunk? Mutatjuk, hogy miért nem mindegy!

Helly Hansen ismét a legjobbakkal állt össze a maximális teljesítményért

Könnyű kérdés, hogy mikor mutatták be ezeket az autótípusokat. Vagy mégsem?

További cikkeink a témában
Hajítsd messzire a sablonokat, rendezd be úgy a lakásod, amire mindenki emlékezni fog!
Hirdetés