A BMW következő elektromos autója az iX, egy futurisztikus crossover, aminek a formáját még szoknunk kell, de azt ígérik, hogy a vezetése és a kényelme meggyőző lesz. Megtudtunk néhány részletet az idén érkező újdonságról.

Rendesen belehúzott az elektromos autók fejlesztésébe a BMW, ami az elsők között lépett erre a piacra az i3-mal, és az eltelt idő alatt szinte minden modelljének lett konnektorról tölthető, elektromosan is használható hibrid változata. Az X3-ból épített iX3-mal folytatták a sort, amit már a hazai utakon is elvittünk egy körre, majd máris bejelentették az igazi nagy dobást, az egy kategóriával nagyobb iX-et.

Az iX3-mal szemben az iX-et az alapoktól fogva elektromos autónak tervezték, akárcsak az i3-at, és ahhoz hasonlóan elég egyedi formájú lett,

amivel biztosan felkelti majd a figyelmet, de amíg nem látjuk élőben, addig nem tudnánk megmondani, hogy tényleg jól néz-e ki. Az biztos, hogy futurisztikus, mint egy tanulmányautó általában, pedig az iX már az idén gyártásba kerül, és a legutóbbi cikkünk óta megtudtunk róla néhány érdekességet.

A prezentációt Johann Kistler, az autó projektvezetője tartotta, aki rutinos szakember, már 1979 óta a BMW-nél dolgozik, tehát megélt egy pár generációváltást.

A legutóbb az 5-ös és 7-es sorozatok, valamint az X5 fejlesztésén dolgozott, és azoktól az iX nemcsak a dizájnjában különbözik, hanem a technikájával is. Ez a műszaki tartalom a BMW jövőbeli modelljeiben is megjelenik majd, és Kistler úr erről árult el egy pár részletet.

A főbb adatokat már ismerjük a bemutatója óta: az iX két elektromotorja összesen 500 lóerőre képes, amivel 5 másodpercen belül gyorsul nulláról százra.

Az akkumulátorról csak azt tudni, hogy több mint 100 kilowattórás, ezzel 600 kilométer felett lesz a hatótáv a valósághoz közelebbi WLTP mérés szerint. Az akku a 200 kilowattos villámtöltéssel 40 perc alatt tölthető 10-ről 80 százalékra, más szóval 10 perc alatt 120 kilométerre elegendő energiát lehet tölteni bele.

A képeken talán nem látszik, de az iX akkora helyet foglal el, mint az X5, de a magassága inkább az X6-éhoz áll közel, miközben a térkínálatot az X7-éhez hasonlónak ígérik.

A lekerekített karosszériája kimondottan áramvonalas, a Cw értéke 0,25, ami elég jónak számít az alaktényező szempontjából nem éppen ideális formájú szabadidő-autók közt. Szerepe van ebben az óriási, de teljesen burkolt veséknek is, ami alá a vezetéstámogató rendszer érzékelőit rejtették.

A felépítése ultramodern, alumínium szerkezetre szerelt karbon kerettel, ami mérsékelten tartja a tömegét, a pontos értéket még nem árulták el, de 2,5 tonna körül lesz. A padlóba épített akkumulátorcsomagnak köszönhető az alacsony súlypont és az 50:50 százalék körüli súlyelosztás, valamint a kiváló térérzet is, amit a gombnyomásra elsötétíthető panorámatető tovább fokoz. Az ötüléses modell csomagtere 500 literes lesz, és bár

az orrában nincs poggyásztér, de a fedelet többé nem is kell felnyitni, az ablakmosót a BMW logó alatt lehet betölteni.

A BMW-nél büszkék az évtizedek óta vezetőközpontú műszerfalra, ezért igyekeztek megtartani ezt a koncepciót a jövőbemutató iX-ben is.

A furcsa hatszögletű kormánykerék mögé ezért került hajlított kijelző, a 10,25 colos műszeregység mellett lévő 14,8 colos érintőképernyőt enyhén a vezető felé fordították. A külön klímakonzol sajnos a múlté, de az infotainment kezeléséhez szerencsére megtartották az iDrive forgókapcsolóját. Az 5G-re képes rendszer mögött a hardvert is bőségesen méretezték, és külön érdekesség, hogy a távirányítója helyett iPhone-nal is nyithatjuk és indíthatjuk az autót.

Az iX kipróbálása még hátravan, de Kistler úr már vezette a prototípust, és velünk is megosztotta a benyomásait. Az egyik példányt hazavitte a karácsonyi szünetre, és több mint 1000 kilométert tett meg vele, megjárta a dél-franciaországi utakat, és többféle töltőt kipróbált vele. Szerinte a teljesítménye több mint meggyőző, legalább úgy gyorsul, mint egy X5 M, de a legjobb formáját nyugodt tempóban hozza, mert nagyon csendes.

Kistler úr egy 530d-vel jár, és a teszt után elég nehezére esett visszaszoknia a dízel hangjához.

A megosztó dizájn kapcsán megjegyezte, hogy 2001-ben a 7-es sorozat miatt is kérdőre vonták a BMW-t,

a konkurensekről pedig csak annyit mondott, hogy az amerikai piacon biztosan a Tesla lesz. A minden szempontból futurisztikus iX a BMW jövőjét jelenti, amit már holnap gyártásba adnak. Sőt, igazából már gyártják is.

A dingolfingi üzemből eddig 300 előszériás példány került ki, és még az idén elindul a sorozatgyártás, a kereskedésekbe az év végére várható az autó, ami egészen biztosan új korszakot nyit a márka történetében.

Mit gondolsz a BMW iX-ről?

Ez is érdekelhet:

Elektromos X3 vagy dízel X3: melyik a jobb?

A BMW iX3 nagyjából annyiba kerül, mint egy gazdagon extrázott dízel. De ér is annyit?

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Tetszik ez a kis rönkház? Egy UAZ-ra építették

Csodás szupersportautó az Aston Martin Valhalla

Majdnem kész volt, de elkaszálták a BMW dögös sportautóját

További cikkeink a témában