Lehetetlen elterelni a figyelmet a milliárdos értékű, ritka veteránokról a Comói-tó partján rendezett Concorso d'Eleganzán. Ez itt minden idők legfényűzőbb autós eseménye, ahol minden a szépségről szól, ezért a legjobb arányérzékét kell elővennie annak a formatervezőnek, aki itt szeretne nagyot villantani. A BMW-nek hibátlanul sikerült a Concept Touring Coupéval.

Sosem készült annyi szupersportautó, mint mostanában, mégis kihalóban vannak azok az élményautók, melyek nem a másodperceket faragják vagy a teljesítményt emelik az egekbe, hanem az élvezetes autózást és az utazást. Éppen ezért végtelenül örömteli, hogy a BMW ezekhez a hagyományokhoz nyúlt vissza, amikor a Concorso d'Eleganzán bemutatott Concept Touring Coupét készítette.

Hosszú orrával, lapos tetővonalával és shooting brake sziluettjével olyan, mintha valami ínyenc válogatás volna az autózás világából.

1940-ben a BMW éppen egy Touring karosszériás BMW 328-assal nyerte meg a Bresciából induló, ezer mérföldes közúti versenyt, a híres Mille Migliát. Nem véletlenül parkol egy a Villa Erba zöld sövénye előtt, nagyjából tíz perc sétára a Villa d'Estétől, ahol a Z4-esre épülő Touring Coupét is bemutatták. A BMW-nél azonban nagy hagyománya van a kétajtós, de hosszabb tetővonalú és egyúttal praktikusabb modelleknek.

1971-ben érkezett meg a következő Touring karosszéria a BMW életébe, mely nem a milánói Carrozzeria Touring Superleggeráról kapta a nevét, hanem az utazásokhoz ideális kialakításáról. A 02-es BMW háromajtós változata három éven át maradt gyártásban, ezen időszak alatt pedig közel 26 ezer darab készült belőle. Ezekre az autókra azonban csak halványan emlékeztet a Z4-esből alkotott tanulmányautó, viszont a Z3 Coupéra már nagyon egyértelműen utal.

Bohóccipőnek szokás hívni a szokatlan arányai miatt a Z3-as shooting brake változatát, mely minden idők egyik legmerészebb BMW-je.

1991-ben indult a Z3-as fejlesztése, az amerikai Spartanburgban gyártott, nyitható vászontetős, kétüléses roadsterről pedig négy évvel később adták ki a sajtóközleményt. A kupé változatot egy mérnökökből álló csapat készítette szabadidejében, végül azonban 1998 szeptemberében beindult a sorozatgyártás. Mivel a Z3 Coupé a Roadsterrel azonos platformra épült, ezért a merevítésekkel és a tetővel együtt alaposan megszilárdult a karosszériája.

Formáját rengetegen kritizálták a hosszú orra és a kombis befejezés miatt, a rajongók azonban imádták, és a vezethetősége bárkit meggyőzött. Ehhez pedig elengedhetetlen volt az is, hogy kizárólag hathengeres motorokkal forgalmazzák, mely minden Z3-ast egy másik szintre emel. Ma a Z3 Coupé és az M-es változata igazi ínyencség, amire vadásznak a gyűjtők és vágynak azok, akik csak a pusztulást látják a 2,8 tonnás, konnektorról tölthető szabadidő-autókban, melyek csak ugatják a sportosságot.

Képen egyértelműen aránytalan, élőben pedig stílusos és elképesztően menő a Concept Touring Coupé.

Ezt az aránytalanságot sem rónám fel neki, hiszen már az eredetinek is éppen az adta a varázsát, hogy valami egészen más volt. A Z3 Coupé izmos kerékjárati íveinél és az M-es változat széles peremű felnijénél jóval elegánsabb jelenség a Z4 tanulmányautó, melynek részleteit is úgy dolgozták ki, hogy passzoljon a Concorso d'Eleganza hangulatához. Visszafogott barnásszükre (Sparkling Lario) fényezésében kék szemcséket használtak, melyek a napfény hatására mélységet és új árnyalatot adnak a Concept Touring Coupénak.

Adrian van Hooydonk vezető formatervező és csapata már a Z4-es tervezési fázisában elkészítette a Touring Coupé változatot, melyből életnagyságú modellt is építettek, de végül nem került gyártásba. Az autó azonban nem maradt elfeledett projekt, a Concorso d'Eleganza közönségét lepték meg vele. A roadster változat egyértelműen sportos a fűzött mintás hűtőmaszkkal és a légies felnikkel, a Touring Coupé azonban alkalomhoz illően elegáns karakterű lett.

Hűtőmaszkján függőleges dupla lamellák díszelegnek bronzos színben, ahogyan a hokiütő motívum is ott a hátsó tetőoszlopon.

Sűrű küllős felnijei elöl 20, hátul pedig 21 colosak és arany színűre fényezték őket, mögöttük diszkrét fekete féknyergek szorongatják a tárcsákat. A függőlegesen álló menetfények adják a Z4 lámpáinak különlegességét, ez nem változott a Touring Coupén, viszont a lökhárító alatti légterelő új elem az autón.

Tanulmányautónak hívják, de a Touring Coupé jóval több annál. Amíg a legtöbb koncepció egy mozgásképtelen héj és látványos matricák mesteri tákolata, addig a Z4-re épülő egyedi autó minden részlete pontosan olyan, hogy bármikor gyártásba lehetne küldeni. Ahogyan az M3 Touring is eljutott két évtized alatt a sorozatgyártásig, úgy a Z4 shooting brake változatának is lehet esélye, legalább limitált szériaként.

Utastere a BMW hagyományainak és a gyönyörűen varrott bőrkárpitoknak a találkozása.

Műszerfalának teteje sötétbarna színű, az ülések pedig nyeregbarna kárpitozásúak, melyet a Poltrona Frau készít. A nagymúltú olasz manufaktúra munkássága olyan modellekben is megjelent, mint a Ferrari V8-as motorjával szerelt Lancia Thema 8.32. Az ülések és a könyöklő fonott varrása az első generációs Audi TT-k baseballkesztyű stílusában készített kívánatos belsejére emlékeztet. Belterén túl a csomagtartó is kidolgozott, bőrrel borított, és remekül mutatnak benne a modenai Schedoni bőrmanufaktúra poggyászai.

Amennyiben bárkinek is kétsége volna, hogy mennyire van készen a Touring Coupé, annak elég egy pillantást venni a menüre, ahol nem a Z4 Roadstert ábrázolják a grafikai elemek, hanem a konkrét autót. Erre még az egyedi karosszériás Ferrariknál sem fordítanak ennyi figyelmet.

Tökéletes választás volt a 2023-as Concorso d'Eleganzán megmutatni a Touring Coupét.

Mert a Z4-es shooting brake változata hordoz magában valami nemességet a régi karosszériaépítés hagyományaiból, ugyanakkor a kétüléses, hathengeres motorral szerelt, hátsókerekes autó szintén egy klasszikus élvezeti cikk. Mindig megnéztem, ha arra jártam, de nem terelte el a figyelmet az esemény igazi sztárjairól, a csodálatos veteránokról.

Ez is érdekelhet:

Finomított a roadsterén a BMW, itt a megújult Z4

Mostantól szériafelszerelés az M Sport csomag minden Z4-hez.

Ismerd meg a dizájnert, aki a kedvenc BMW-idet tervezte

Talán nem tudtad, de ő rajzolta a Bangle előtti korszak legszebb BMW-it.

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Milyen borospoharak léteznek, és melyikből mit igyunk? Mutatjuk, hogy miért nem mindegy!

Helly Hansen ismét a legjobbakkal állt össze a maximális teljesítményért

Igazi modern klasszikus ez az Indian motorkerékpár

További cikkeink a témában