A bZ4X és a Corolla Cross majd valamikor ősszel válik igazán kézzelfogható magyar piaci szereplővé, de két korai példányba azért belecsüccsenhettünk.
Mi a közös a Toyotában és a Magyar Zene Házában? Japán! A Toyota ugye egy japán márka, a városligeti zeneművészeti központ lenyűgöző üveg-arany-fekete épülete pedig egy japán sztárépítész, Fudzsimoto Szószuke tervei szerint készült. A Toyota hazai márkaképviselete ki is használta ezt a párhuzamot, és a Zene Házába szervezte két új modellje, a teljesen elektromos bZ4X és a csak félig elektromos Corolla Cross hazai, egyelőre sajnos csak statikus, tehát megnézem–beülök–de nem megyek sehova jellegű bemutatóját.
bZ4X
Egybe kell írni a típusnevet, de igazából inkább bZ 4X a bZ4X. A bZ a Beyond Zero szlogen rövidítése, egy szub-brand, amely hasonlóképpen különbözteti meg majd az elektromos modelleket a Toyotánál a nem-elektromosaktól, mint az i betű a BMW-nél vagy az EQ a Mercinél. A 4X-ből a 4, ami halványan rímel a RAV4 négyesére, a kocsi méretét jelzi (azaz kábé akkora, mint egy RAV4), az X pedig a crossover jellegre utal.
Alapértelmezésben nem összkerékmeghajtású a bZ4X. A 204 lóerős villanymotor a belépő változatnál az első kerekeket forgatja, felárért viszont tényleg 4×4-es lehet a 4x. A teljesítmény ebben a modellben 218 lóerőre nő, amit két darab, elöl-hátul egyaránt 109 lóerős villanymotor hoz össze. A legkönnyebb bZ4X 19, a legnehezebb kicsit kevesebb mint 21 mázsát nyom az egyelőre félhivatalos specifikációk szerint.
Az akkumulátor 71,4 kWh kapacitású, ami vegyes üzemben biztos 300 km feletti gyakorlati hatótávot ígér, városban pedig akár 500 kilométer is elérhető vele, ha kedvezőek a feltételek. A töltés váltóáramról egyelőre csak 6,6 kW-tal mehet, de jövőre már 11 kW-os fedélzeti AC-töltőket épít az új autókba a gyártó. DC gyorstöltéssel a fronthajtású verzió 150 kW csúcsteljesítménnyel tölthető.
A bZ4X felárért napelemes tetővel is rendelhető. A napelem ebben a kocsiban már nemcsak az utastér szellőztetéséhez szükséges energiát képes megtermelni, hanem ténylegesen tölti az akkumulátort, naponta állítólag öt kilométer hatótávot is begyűjthet a szabadban (nem árnyékba) leparkolt kocsi.
A kocsi a Toyota E-TNGA platformjára, a konstrukciós lehetőségeket kihasználni igyekvő dedikált villanyautós alapokra épül. Ennek megfelelően a padló sík, a nagy tengelytáv tágas belteret eredményez; a bZ4X utastere nagyobb, mint normál kompakt SUV-os külméretei alapján várnánk. A csomagtér viszont legfeljebb csak átlagos: a 4,7 méter hosszú kocsiban 452 literes raktérrel kell beérni.
A hazai statikus bemutatón az álló kocsiba pár percre beülve tisztességes anyagminőséget, átlátható, szerencsére nem túlzottan érintőképernyő-központú kezelőrendszert láttunk, kicsit sok gyorsan ujjlenyomatosodó zongoralakkal. A közepes felszereltségű kiállított kocsiban sajnos nem volt meg a tavaly bemutatott koncepciómodell legizgalmasabb eleme, a picike, a kerekekhez fizikailag nem kapcsolódó, drive-by-wire kormány – ez a jópofaság csak a legdrágább változatok különlegessége lesz.
A bZ4X megkapja a Lexus NX-ben már próbált, remekül működő szabadszavas beszédvezérlést is. Az elektromos autóknál megszokott mobilappos kapcsolat is megvan, az új autókhoz a Toyota négy évig ingyen adja a 4G-alapú adatkapcsolatot. A Toyota BZ4X jelenleg 19,76 millió forintos indulóáron előrendelhető, a 4×4-es változat legkevesebb 22,3 millió forintba kerül. A Toyota június 3-a óta fogadja az előrendeléseket.
Corolla Cross
A Yaris Cross és a C-HR fölé, a RAV4 alá érkezik a másik új Toyota crossover, a Corolla Cross. Az ő dizájnja is tökéletesen passzol a Toyota szabadidő-autós termékvonalához, a fekete, szögletes kerékjárati ívekkel, a trapezoid hűtőmaszkkal az új modell márkaidentitása eltéveszthetetlen.
A statikus bemutatón a kocsiba beülve a Corollából is ismert, helyenként kicsit olcsó, egyszerű, de tartósnak ígérkező anyagválasztékkal, minőségérzettel találkoztunk. Különösebb meglepetés nincs: a Corolla Cross is a Toyota tisztes iparosmunkájának terméke, amely józansággal, egyértelműséggel hódít, nem pedig látvánnyal, stílussal, érdekes, de kétes praktikumú ötletekkel.
A Corolla Cross kizárólag hibrid hajtással vásárolható meg Európában. A gyártó a nevével összeforrt full hibrid rendszer folyamatos tökéletesítgetésében már az ötödik generációnál jár az 1997-ben bemutatott Toyota Prius óta. A vezethetőség, teljesítmény, fogyasztás javulása mellett fontos újítás, hogy a a Corolla Cross elektromos klímarendszerét ugyanúgy be lehet kapcsolni akár a kocsival társított mobiltelefonról is, mint a plug-in hibridekét vagy villanyautókét.
A kompakt lítium-ion akkumulátor kisebb és könnyebb elődjénél, teljesítménye viszont elég ahhoz, hogy indulás előtt képes legyen az előklimatizálás energiaigényének biztosítására a benzinmotor beindítása nélkül, tehát akár a garázsban álló kocsiban is!
A kétliteres benzinmotorból és a hozzá kapcsolódó elektromos motorokból álló rendszer összteljesítménye 197 lóerő. A Corolla Cross fronthajtással és összkerékmeghajtással is elérhető. A kocsi alapára 11,75 millió (2WD) illetve 12,55 millió (AWD) forint.
Az autó valamikor az év utolsó negyedében érkezik meg ténylegesen a hazai piacra (a most bemutatott példány egy előszériás darab). Aki nagyon szeretne hamar beülni egy Corolla Crossba, jól teszi, ha nem vár sokat az előrendeléssel, mert a magyar piacra jutó mennyiség az autóipari általános kapacitásgondok miatt más gyártókhoz hasonlóan a Toyotánál is korlátozott.
A Corolla Cross bemutatása után az alacsonyabb Corollát is frissítette kicsit a gyártó: