Merész formájú, modern cuccokkal teletömött nyolchengeres roadster a Cadillac XLR, mely valójában az a Corvette, amit a Rodeo Drive-on öltöztettek fel.

Mindig a Cadillac volt az amerikai jólét legszebben ragyogó szimbóluma, ha fel kellett venni a versenyt vagy nagy lendülettel beelőzni az európai luxusautókat, akkor szóba sem jöhetett más. Ezen a vadászterületen azonban nem elég fényűző limuzinokkal célba venni a gazdag vásárlók pénztárcáját, ezért bemutatták a nyitható keménytetős Cadillac XLR-t.

1999-ben tartották az Evoq tanulmányautó premierjét, melynek éles vonalai, nyolchengeres motorja és nyitható keményteteje már megmutatta, hogy milyen lesz a Cadillac kétüléses sportautója és az a határozott élekkel gazdagon tűzdelt formanyelv, amitől már évtizedek óta nem szakadnak el. Annyira betaláltak ezek a vonalak, a széles maszk, a függőleges lámpák, hogy még az elektromos Ultium platformra tervezett modelleken is ezek a jegyek vannak.

Egyértelműen luxusautónak szánták az XLR-t, amit jól mutatott a 2003-ban 75 385 amerikai dolláros árcédula is (ez ma úgy 131 900 dollárnak felel meg). Ezzel az árral egyébként bőven az R230-as SL 500-as alá lőttek, viszont a Mercedesnek sikerült nagyjából 204 ezer darabot eladnia abból a generációból.

Mi szükség volt erre? Az XLR célja, hogy ne csak a floridai nyugdíjas rezervátumokban álmodozzanak Cadillacről.

Hagyományosan beérkezett gazdagok választották a Cadillacet, akiknek a garázsa kivetette volna magából a Mercedest vagy a Jaguart. A szerencsésen forgatott pénz, a megmászott ranglétra vagy a generációkon átívelő siker jutalma volt a Cadillac, de semmiképp sem a fiatalsággal kötötték össze. Az XLR-nek ezért aztán a fiatalítás volt a legfőbb feladata, de 2000 környékén a Cadillac még Európában is szerencsét próbált, és ebből a kalandból nem maradt ki a sportos roadster sem.

Szellőztethető és fűthető ülések teszik komfortosabbá az utazást, hogy időjárástól függetlenül lehessen élvezni a nyitható keménytető adta szabadságot. Adaptív tempomat és érintőképernyős navigációs rendszer is elérhető volt az XLR-hez, valamint Bose hifi és Bulgari tervezte műszercsoport. Az olasz luxusmárka nem vitte túlzásba, a fekete számlapos óracsoport végtelenül egyszerű megjelenésű.

Korabeli tesztekben elismerték a dizájnt és az utastér anyagainak minőségét, de az XLR vezethetőségétől sem a Car and Driver magazinnál, sem a Road & Tracknél nem voltak elájulva. Ellentétben a Corvette-tel, az XLR-be nem az LS blokk került, hanem a 4,6 literes, Northstar V8-as 326 lóerővel és 420 Nm nyomatékkal, ötfokozatú hagyományos automata váltóval. Az 1,7 tonnás amerikai roadster nagyjából 6 másodperc alatt zavarja le a százas sprintet.

Mintha baltával hasították volna ki a formát egyetlen masszív tömbből, annyira határozottak a Cadillac XLR futurisztikus vonalai.

Miközben az alapját adó hatodik generációs Chevrolet Corvette lágyan gömbölyded, addig a Cadillachez kizárólag a vonalzót használta Wayne Cherry formatervező csapata. Cherry nevéhez számtalan autó fűződik a General Motorsnál, ahová még a hatvanas évek elején érkezett és innen is vonult nyugdíjba 2004-ben. Amíg a koncepció Kip Wasenko műve, addig a szériagyártásba kerülő XLR-t már Tom Peters tervezte.

Hegyes orrától végtelen hosszúságú gépháztető indul, a rövidke kétszemélyes utastér után pedig rövidke far van élesen levágva. Letisztult oldalvonalában tényleg csak két él fut végig, még a kilincseket is egy kis zugba rejtették. Az XLR négy kipufogóját középre rendezték, mint a Corvette-en.

Zseniálisan működik az új Ford Mustangban az adaptív MagneRide futómű, de az XLR-ben a hangolás kevésbé sportos. Ennek lényege, hogy a fémrészecskékkel kevert lengéscsillapító olajra ható mágneses teret változtatja annak érdekében, hogy milyen csillapításra van szükség az egyes kerekeknél. Az XLR hátsó futóműve keresztlaprugós, ezt a Corvette-től örökölte.

Tökéletes alkalom volt a kompresszoros Cadillac XLR-V megvillantására a 2005-ös Super Bowl, hiszen ekkor egész Amerika szeme a tévére tapad.

450 lóerővel és 560 Nm csúcsnyomatékkal jóval az alapmodell fölé lőtték az XLR-V-t, melyben a 4,4 literes Northstar V8-as van, kompresszorral és négy intercollerrel. A motorhoz hatfokozatú automata váltó csatlakozik, a 19 colos felnik mögé pedig a Corvette Z51-es fékjei kerültek.

Tíz évvel azután, hogy befejezték a Pininfarina karosszériás Allanté világon átívelő gyártását, bemutatták a kétüléses XLR-t, amivel szintén nem robbantott bankot a Cadillac. Bármennyire is hihetetlen, ez az autó még az Allanté valamivel több mint 21 ezer darabját is alul tudta múlni, hiszen hat évnyi gyártás alatt 15 ezer példány készült a General Motors Y platformjára felhúzott XLR-ből a Kentucky állambeli Bowling Greenben.

Ez is érdekelhet:

Örökké modern – 50 éves a Citroën CX

Aerodinamikus forma, hidropneumatikus futómű, francia stílus. Még mindig modernnek hat, pedig a Citroën CX már 50 éves!

Az autó, ami megmentette a Renault-t

Ez a modern, biztonságos, megbízható és legfőképpen sikeres Renault 19-es története.

45 év után is őrülten szexi az Ágyúgolyó futam fekete Lamborghinije

Adrienne Barbeau és Tara Buckman az 1981 óta nem látták a Lamborghini Countach-t, ami igazán híressé tette őket.

Player Adventi Kalendárium Player Adventi Kalendárium
Támogatott és ajánlott tartalmaink

Vonzó karácsonyi képekkel hangolunk az ünnepre

Ünnepi útmutató férfiaknak, akik olyan ajándékot akarnak adni, ami valóban megérinti a szívet

Koktélozás feszengés nélkül: ilyen Budapest legújabb komfort bárja

A Player kérdése: Befejeződött az F1 idei szezonja. Nálad ki az év versenyzője?
28% Norris
52% Verstappen
8% Piastri
1% Russell
10% Egy másik versenyző
Advertisement
Hirdetés