Nagyon könnyű megszeretni a plug-in hibrid Cupra Leont, mert tisztességes hatótávval és gyors töltéssel átaraszol a mindennapokon, hogy aztán egy kanyargós úton megmutassa, milyen az, amikor az 1.5 TSI és a villanymotor összerakja a rengeteg nyomatékot.

Abban az értelemben klasszikus kompakt a konnektorról tölthető Cupra Leon, hogy egy ideális mindennapi ötajtós autó, mely a 100 kilométeres elektromos hatótávval pontosan azt tudja, amit egy átlagos autónak tudnia kell. Abban az értelemben viszont már lelkesítő hot hatch, hogy 272 lóerőt pakol össze a hibrid rendszer, hozzá pedig közvetlen kormányzása és mesterien hangolt futóműve van.

Unalmas hétköznapok

Hangtalanul araszol a Cupra Leon a városban, csak a nagy felniket és a kemény sportfutóművet pofozza kíméletlenül az út. A Sennheiser hifin sem pulzust pumpáló, szerpentinen veretős zene szól, hanem egy John McAfee meglepően kalandos életéről szóló podcastot hallgatok, hogy minél kevesebb tényező emlékeztessen arra, hogy nem véletlenül piros körülöttem minden utca a Google Mapsen. Ettől azonban nehéz elvonatkoztatni, ha egy akkora kijelző világítja az arcomba, amekkora a Leon műszerfalán trónol.

Éppen nem lóg bele a 13 colos érintőképernyő szélvédő látóterébe, de ez a méret már túlkapás. Ahogyan az olyan közeli rokonokban, mint a Volkswagen Golf vagy a Škoda Octavia, úgy ebben a Cupra Leonban is több gombbal és kevesebb pixellel könnyebb volna elérni az olyan alapvető funkciókat, mint a klíma vagy a sebességtúllépésre figyelmeztető pittyegés némítása. A fedélzeti rendszer sokat fejlődött és gyorsult az első kínos pillanatok óta, de évekkel és frissítésekkel később még mindig olyan, mintha nem lenne kész.

Elkötelezett híve vagyok a hosszmotoros és hátsókerekes anatómiának, de abban is biztos vagyok, hogy egy ilyen klasszikus fazonú kompakt a tökéletes mindennapi autó. A vaskos hátsó tetőoszlop és a hátrafelé szűkülő üvegfelületek ellenére, a tolatókamera és a szenzorok támogatásával könnyű belátni a dimenzióit és parkolóhelyet találni vele. Négyen kényelmesen elférnek az utasterében, de a konnektorról tölthető hibrid Cupra Leonban már csak 270 liternyi csomagtér marad (110 literrel kevesebb, mint a sima benzinesben), szóval ügyesen kell tetriszezni a tömött táskákkal.

Mert a csomagtér padlója alatt ott lapul a 19,7 kWh-s akkumulátor, ami nemcsak 11 kW-tal tölthető egy szokványos oszlopról, hanem akár 50 kW-os töltést is fel tud venni, mellyel nagyjából 30 perc alatt magába szívja a 100 kilométeres hatótávot. Tehát ideális esetben napokig lehet vele agglomerációból ingázni vagy akár lendületesen közlekedni a városban a benzinmotor nélkül.

Izgalmas hétvégék

Elképesztően jó kiállása van a plug-in hibrid Cupra Leonnak a nagy felnikkel és a látványosan ültetett sportfutóművel, tényleg megvan benne az a dögös útra feszülés, ami a vérbeli hot hatch-ek egyik alapmotívuma. A frissítéssel együtt hatalmas hűtőmaszkja és pörölycápa orra lett a Cupra Leonnak, amiben bőven van határozottság, de kevesebb a harmónia. Már a Cupra Formentor VZ5-ön is imádtam, de itt is nagyon betalálnak a réz színű és szürke betétek, remekül passzolnak a matt zöldes fényezéshez. A tisztán benzines verzión négy kipufogóból dörmög a 2.0 TSI, ezen viszont csak halvány utalás van a kipufogókra, a töltő csatlakozója pedig bal első sárvédőben van.

272 lóerős rendszerteljesítménnyel a konnektorról tölthető Cupra Leon tagadhatatlanul erősebb egy Volkswagen Golf GTI-nél, de még nagyon messze van tőle a Honda Civic Type R. Karakterben pedig tényleg nem érhet fel egy tradicionális, benzinmotoros hot hatch-hez, bármennyire is tekeri az első kerekeket az 1.5 TSI és a 114 lóerős villanymotor, de a Ford Focus ST sem lenne annyira fickós, ha még cipelnie kéne egy akkumulátort magával. A Leon az 1,7 tonnát alulról karcoló súly és a hibrid hajtás ellenére is varázslatosan szórakoztató kompakt tud lenni, amikor a perforált bőrbe csomagolt kormányon megnyomom a Cupra gombot.

Virtuális dörmögéssel és élesebb reakciókkal megvillan a mechanika a Cupra Leonban, még azt is lehet érezni, hogy reszelősen felzúg a négyhengeres turbómotor (177 lóerő és 250 newtonméter nyomaték) a tűzfal másik oldalán. Még a hatfokozatú duplakuplungos automata váltó is összekapja magát, amikor végre megvillanthatja a 7,1 másodperces százas sprintet. A pontos kormányzás, a remekül adagolható fék, a feszes futómű és a magabiztos tapadás mindig jó alapja egy jóízű autózásnak. A villanyautós szürke unalom mellett ez mind benne van a Cupra Leon PHEV-ben.

Opcionálisan akár Sabelt kagylóülések foghatnak a tempós kanyarokban és négydugattyús Brembo fékek lassíthatják a plug-in hibrid Leont, de ezekből egyik sem volt a tesztautóban. Nem is hiányoznak, mert az ilyen holmik már pályanapot kívánnak. A sima sportülések pozíciója pont jó, pont elég kényelmesek és pont eléggé tartanak, ahogy kell. Nem túl szépek az úszónyerges alap fékek, de az energiát visszanyerő villanymotorral együtt a sokadik fékezésnél is határozottan fognak.

Golf, csak menőbb

Ugyanabból a keresztmotoros, moduláris építőkészletből rakják össze a Cupra Leont, mint a nyolcadik generációra méltatlanná vált Volkswagen Golfot vagy a praktikus és szerethető Škoda Octaviát, de közösek az alapok az Audi A3-assal is. A Cupra viszont a vagány kistesó szerepét kapta a Volkswagen csoporton belül, és pontosan olyan is. A merész részletekkel, zseniális színkombinációkkal és a kiválóan belőtt vezetési élménnyel simán árnyékot vet a többi MQB platformos autóra.

13,6 millió forint a legolcsóbb Cupra Leon 150 lóerős turbómotorral és hatfokozatú kézi váltóval. Ennél 3,4 millió forinttal kerül többe a vezetési élményben toronymagasan a csúcsot jelentő 300 lóerős változat, mely tényleg egy klasszikus hot hatch annak, aki nem szeret a töltéssel foglalkozni és el tudja engedni a Golf GTI piros kontúrjait és kockás kárpitját.

Közel egymilliós matt fényezéssel már simán túllépi a 20 milliót is a Cupra Leon VZ plug-in hibrid változata, melyhez még bőven lehet olyan extrákat kérni, mint a 2,5 milliós Extreme csomag (ebben vannak a Sabelt ülések is), a 10 hangszórós és egy mélynyomós Sennheiser hifi (260 ezer forintért) vagy a napfénytető. Elég világos, hogy nem mérik olcsón a Cupra Leont, de a 100 kilométeres hatótávval és szépen kigrammolt karakterrel ez egy remek konnektoros kompakt.

Ez is érdekelhet:

Üvölt, feltölt, rászoksz – Ford Focus ST Azura Edition

Nagyon addiktív, ha egy 280 lóerős hot hatch alatt ennyire bitang technika van.

Cupra Leon VZ 1.5 TSI PHEV

  • Motor: 1,5 literes, négyhengeres, turbós benzinmotor és 114 lóerős villanymotor
  • Hajtás: 6 fokozatú duplakuplungos automata váltó, elsőkerék-hajtás
  • Rendszerteljesítmény: 272 lóerő (200 kW)
  • Gyorsulás (0-100 km/óra): 7,1 mp
  • Végsebesség: 229 km/óra
  • Méretek (mm): 4398 x 1992 x 1444
  • Tengelytáv (mm): 2686
  • Súly: 1673 kg
  • Csomagtér: 270 liter
  • Ár: 19 383 120 Ft-tól
  • remek kiállású sportos kompakt
  • jó az üléspozíció
  • sportosan feszes, de még élhető a futóműve
  • 100 kilométeres az elektromos hatótávja
  • olyan a fedélzeti rendszere, mintha nem lenne készen
  • nem mutat jól rajta a pörölycápás orr
Player-méter
8
Támogatott és ajánlott tartalmaink

Okos autók, makacs sofőrök – így viszonyulnak a magyarok az újabb technológiákhoz

Paravánokkal védekezik a közútkezelő a primitív autósokkal szemben

Hivatalos: A Red Bull kirúgta Christian Hornert

További cikkeink a témában
A szenvedélye a hivatása – így lett egyetlen ötletből inspiráló mozgalom
Hirdetés