Három méter, négy ülés, nulla felesleg – ilyen lenne az ideális városi elektromos autó, ha a termékfejlesztést a józan ész vezérlené. Élőben néztük meg a Dacia Hipster Concept világpremierjét.
Mintha az autóipar teljesen megőrült volna. Persze nem teljesen magától, kellettek hozzá a politikai döntéshozók, akik a valóságtól teljesen elrugaszkodva hozták meg az autózást egyre komolyabb zsákutcába kényszerítő intézkedéseiket. Persze, hogy fontos, hogy figyeljünk a környezetre, és haladjunk az elektromos autózás irányába. És szükség van biztonsági berendezésekre, hogy kevesebb baleset legyen. De mindezt valahogy jó lenne értelmes, kivitelezhető, eladható keretek közé szorítani.
2001 és 2020 között az autók 15 százalékkal nehezebbek lettek, 43 százalékkal erősebb motorokat kaptak, hogy elbírják a súlyukat, és 2010 óta 45 százalékkal drágultak.
A valóság viszont az, hogy egy átlagos autó ma 56 km/órával halad, 40 kilométernél rövidebb távokat tesz meg, és 1,6 ember ül benne. Minden nap. Tehát: legalább 1500 kiló vas, bőr és kijelző mozgat 1,6 embert – ez kábé olyan hatékony, mintha egy tankkal mennénk le a boltba kenyérért.
A Dacia újra feltalálja a városi közlekedést
Egy Párizs közeli csarnok volt a Dacia főhadiszállása, ahova összeterelte a világ minden tájáról az újságírókat, hogy bemutassa, hogyan készül a jövőre. Ott voltunk a premieren, ahol megmutatták, hogyan frissülnek a legfontosabb modellek, milyen új hibrid motorok érkeznek. Azt is elmondták, hogy marad az LPG, megújul a Spring, de a legfontosabb mégis az volt, hogy megmutatták a Dacia Hipster Conceptet. Ami arra való, hogy a városban vagy az agglomerációban eljuss vele A-ból B-be – normális áron, normális méretben.
A Hipster mindössze 3 méter hosszú, 1,53 méter magas, és nagyjából ugyanilyen széles. És mégis: négy felnőtt elfér benne.
Nem gyerekülésekben, nem kompromisszumosan, hanem tényleg elfér. A trükk? Egyszerű, mint a Dacia-filozófia: függőleges oldalak, kockaforma, hatékony helykihasználás. A csomagtartó 70 literes, de ha nem kell a hátsó ülés, 500 literig bővíthető – ami konkrétan elnyel egy mosógépet.
A Hipster 800 kiló alatt marad, vagyis 20%-kal könnyebb, mint a Spring, ami eddig a legkönnyebb elektromos autó volt a piacon. Ez nemcsak kevesebb anyag, hanem 50%-kal kisebb karbonlábnyom – vagyis tényleg új szint a fenntarthatóságban. És ami a legjobb: bizonyos piacokon vezetői engedély nélkül is lehet majd használni. Tehát nemcsak a fiataloknak, hanem azoknak is opció, akik inkább robogón közlekednének, de vágynak egy tetőre az eső ellen.
Szerény, de zseniális
A Hipster első pillantásra is más. Nincs króm, nincs látványos fényezés, nincs is színválaszték – csak a motorháztető eleje festett és variálható. A kilincs helyett szíj van az ajtón, ami olcsóbb, könnyebb, és valószínűleg soha nem romlik el.
A tető félig üveg, az ablakok oldalra tolhatók, mint a BKV buszokon, a formaterv pedig olyan egyszerű, hogy akár Legóból is meg lehetne építeni. A Dacia maga is úgy fogalmaz: erős személyiség, tágas, sokoldalú, lényegre törő és strapabíró. Pont, mint egy bakancs, amit nem kell félteni.
Belül is a józan ész győzött
A Hipster belsejében minden a praktikumról szól. Az ülések egyszerűek, látszik a fémváz, a kárpit meleg hatású hálós anyag, a két különálló első ülés pedig egy padként simul egymáshoz – nosztalgikus utalás a régi idők autóira. A digitális forradalom is segít az egyszerűsítésben: a telefonod a kulcs, a kijelző és a zenelejátszó is egyben.
A műszerfalon egy apró kijelző, egy dokkoló, és ennyi. A hangrendszer? Egy hordozható Bluetooth-hangfal, amit kiveszel, és magaddal viszel, ha később szükség lenne rá. Zseniálisan egyszerű. És persze ott van a YouClip rendszer, amivel minden személyre szabható: 11 rögzítési pont, ahová pohártartót, lámpát, karfát vagy épp a hangfalat teheted. Minden moduláris, minden bővíthető, semmi nincs túlgondolva.
A Dacia-pillanat újra itt van
A Dacia szerint ez a projekt olyan hatású lehet, mint húsz éve a Logan volt: nem a gazdagokat akarja villanyosítani, hanem a hétköznapi embereket. Romain Gauvin, a márka dizájnfőnöke azt mondta: „Ez a leginkább Daciás projekt, amin valaha dolgoztam. Olyan társadalmi jelentősége van, mint a Logannek volt húsz éve.”
A Dacia Hipster Concept még messze van a sorozatgyártástól, de a márka szerint képesek lennének megcsinálni. És ha a piac is úgy akarja, meg is fogják. A Hipster nem álomautó, hanem valós válasz a valós problémákra. Ha a jövő elektromos, legyen legalább megvalósítható és eladható.
Ez is érdekelhet:






















