Mit tud a francia prémiummárka csúcsmodellje?

Végtelen teher egy mai autón, ha DS-nek hívják, és nemcsak úgy véletlenül, hanem bevallottan az 1955-ben bemutatott, legendás Citroën DS-re utalva.

Az az autó ugyanis olyan hatású volt a maga korában, hogy azt így, több mint fél évszázad után elképzelni is nehéz. Sokat panaszkodunk a mai autók unalmassága és hasonlósága miatt, mégsem várhatunk el olyan szintű forradalmat manapság (a „forradalom” kifejezés alatt annak valódi jelentését értem, nem azt a semmit, amire mindenféle autós pr-anyagban legalább háromszor utalnak a marketingesek). Ha elvárhatunk, ha nem, mégis számítunk valami többre, valami másra, különlegesre egy DS-től.

Baljós, hogy alanyunk, a DS 7 Crossback a Peugeot 3008-cal, az Opel Grandland X-szel és a Citroën C5 Aircross-szal is közös alapokat használ – érthető és bevett költségcsökkentési szokás az autóiparban, csak hát az egyediség ugye… Ha messziről ránézünk, nem is látunk semmi extrát, ilyen ma egy nagyobbfajta SUV. Kellemes forma, átlagos arányok és fehér szín.

Közelről viszont jobban kijönnek a részletek – oké, ez általában így szokott lenni –, és kiderül, hogy nem alibizték el a munkájukat a tervezők. Amennyire a kategória lehetővé teszi, elegáns a karosszéria, a sárvédőívek domborításai egészséges kontrasztban vannak a felettük lévő éllel, a far gömbölyítése magabiztosan robusztus, de nem tohonya, a C oszlop vagány, a fehér autón kevésbé feltűnő krómozás nem süllyed csicsába.

A kocsi elejét nehéz egy-két szóval leírni, mintha ötletszerűen futnának a krómcsíkok, a DS-logós hűtőmaszk elegáns, a lökhárítóban lévő inkább csak műszaki kötelesség, a rendszám pedig jogszabályi, sokat ront az összképen. A fényszórók alakja nem emlékezetes, ahogy a hátsóké se – amíg nem kapcsoljuk fel a világítást.

Akkor ugyanis az első lámpák előadnak egy rövid magánszámot:

 

A hátsók pedig simán csak gyönyörűvé válnak:

A rombuszformák feltűntek? Mert ez még semmi. Kicsit furcsa a Peugeot-t és Citroënt magában foglaló PSA konszern – azóta már Stellantis – részéről, hogy a konkurens Renault logójára alapozták a dizájnstratégia jelentős részét, de így történt. Annyi a rombusz, piramis, négyzetes alak a beltérben, mint egy matekórán ceruzával a kezében rettenetesen unatkozó diák füzetében. Álságos lenne úgy tenni, mintha ez új jelenség volna, a DS3-nál is hasonló a helyzet.

Négy keréken guruló, opálos igazgyöngy – DS 3 Crossback E-Tense-teszt

Ökobarát dizájner- és divatfüggők kötelező kiegészítője kellene, hogy legyen a hibáival együtt is a DS 3 Crossback E-Tense!

Ott azonban túlcsordul a dizájnkodás, egyszerűen túl kicsi az autó hozzá, valahogy úgy, ahogy a CLS Mercedes káprázatos formája is parodisztikussá vált a CLA-n, főleg az első generáción. A DS 7-ben viszont ül az avantgárd koncepció, még így, a fokozottan négyzetes Rivoli felszereltségi szintnél (bocsánat: „inspirációnál”) is, akinek ez túlzás, választhat legalább a kárpitozásban visszafogottabb változatot.

Még az olvasólámpák is négyzetesek, a tekerőgombok mintázata rombuszhálós, a váltókar melletti billenőkapcsolók Clous de Paris gilosálással készültek, ami egy spéci marási technikát jelent, és az egymást metsző piramisformákból adja ki az egyedi mintázatot. A téglalap alakú, egy nagyobb rombuszban lévő kisebb rombuszt ábrázoló, mini piramisokkal szegélyezett indítógombot megnyomva lassan kifordul felette a francia B.R.M luxusóramárka DS-be tervezett mutatós órája.

Szerencsére a rengeteg dizájnfogás mellett az utasoknak is jutott hely, méghozzá nem is kevés. A 4,57 méteres hossznál ugyan nagyobbnak tűnik a kocsi, de ennyi is elég ahhoz, hogy elöl-hátul tágas legyen a tér, ami a luxus egyik fontos eleme. Ahogyan az is, hogy az autó meggyőzően tudjon menni.

A képeken is szereplő csúcsváltozat, a DS7 E-Tense 4x4 bizony meggyőzően tud. A sima E-Tense-szel ellentétben itt nemcsak az első, hanem a hátsó kerekekhez is került egy 110 lóerős villanymotor, ezek és az 1,6 literes, 200 lóerős, négyhengeres benzines turbómotor 300 lóerős rendszerteljesítményt és 520 Nm maximális nyomatékot ad ki, ami 5,9 másodperc alatt gyorsítja nulláról százra az üresen is több mint 1,8 tonnás karosszériát. Ez igen szép, mégsem a száguldás a lényeg: a DS 7 futóműve és egész karaktere a nyugodt, kényelmes, de akár nagy tempójú utazást szolgálja, nem a csapatást, konnektorról feltöltve pedig a valóságban is úgy ötven kilométert lehet megtenni vele teljesen elektromos üzemmódban, tehát mérete és SUV-mivolta ellenére akár városban is helye van.

A DS 7 Crossback E-Tense 4x4 alapára 17,79 millió forint, a tesztautó több mint 21. Tágas, dinamikus, kényelmes, egyedi dizájnrészletekkel teli SUV, korszerű hajtáslánccal, városi és távolsági használatra is. Szimpatikus különc – ahogyan az őse is volt.

Ez is érdekelhet:

Négy pompaülés, meg két pót – Lexus RX 450hL-teszt

Ugyanannyiba kerül hat üléssel, mint héttel. Akkor melyik éri meg? Hát persze, hogy a hat!

(Fotó: Tóth István. Videócska: Bodor Tamás)

Támogatott és ajánlott tartalmaink

A világ egyik legegészségesebb itala egy magyar készítmény, és azt adja meg, amire szükséged van

Tréner? Panzió? Kozmetika? Így lehet a kutyád még boldogabb, miközben a te életed is könnyebbé válhat

Lassan töltődnek, de messzebbre mennek az Audi nagy plug-in hibridjei

További cikkeink a témában
Egy illat azoknak, akik nem ismerik a félelmet – NOVELLISTA Unique Wood
Hirdetés