A Formula–1 valaha volt legsikeresebb motorszállító márkái közé tartozik a Ford, ami több mint két évtizedes kihagyás után tér vissza a száguldó cirkuszba, méghozzá a jelenlegi világbajnok Red Bull partnereként.

Mindig is közel állt a motorsporthoz a Ford, hogy mást ne mondjunk, a márka a születését is annak köszönheti, hogy Henry Ford megnyert egy versenyt, ami segített elindítani a cégét. Le Mans és a rali-világbajnokság mellett pedig a Formula–1-ben aratta a legnagyobb sikereit, összesen tíz konstruktőri és tizenhárom egyéni világbajnoki cím fűződik a Ford nevéhez.

1967-ben jelent meg a Ford motorja az F1-ben, Graham Hill a Lotusszal máris behúzta vele a győzelmet

Sorban hétszer bajnok

A hatvanas években kezdődött a Ford és a Cosworth együttműködése, amelynek minden idők egyik legsikeresebb versenymotorja lett az eredménye. 1967-ben mutatták be a forradalmi felépítésű V8-ast, és Graham Hill rögtön megszerezte vele a győzelmet, majd a következő évben az egyéni és konstruktőri világbajnoki címet is elnyerte a Lotusszal.

1968-ban Graham Hill és a Lotus is világbajnok lett a Forddal

A következő években egyre több csapat indult a Ford motorjával, amivel

sorozatban hét világbajnoki címet szereztek, ezt pedig azóta is csak a Mercedes tudta felülmúlni.

Olyan csapatok győztek a Ford motorjával, mint a Brabham, a McLaren, a Tyrrell és a Williams, míg Jackie Stewart három, Emerson Fittipaldi két világbajnoki címet gyűjtött be vele. A fordos világbajnokok közé tartozik még Nelson Piquet, Mario Andretti, Keke Rosberg, Jochen Rindt, Alan Jones és James Hunt is.

Jackie Stewart mind a három világbajnoki címét Forddal autózta
A Benetton-Ford vitte el az első világbajnokságáig Michael Schumachert
Giancarlo Fisichella jegyzi a Ford utolsó győzelmét az F1-ben, a brazil nagydíjon a Jordannel 2003-ban

A sikersorozatnak a turbókorszak vetett véget, a Cosworth inkább kisebb csapatoknak szállított, a cég legjobb éve pedig 1988-ban volt, amikor a Benettonnal harmadikak lettek a Ferrari és a McLaren-Honda mögött. A Ford utolsó egyéni világbajnoki címét Michael Schumacher szerezte meg a Benettonnal 1994-ben, és Schumi egyébként a Formula–1-es pályafutását is Forddal kezdte a Jordannél 1991-ben. A Jordan csapatához fűződik a márka eddigi utolsó győzelme is, Giancarlo Fisichella érte el 2003-ban a brazil nagydíjon.

Dupla fiaskó

A Ford a kilencvenes évek derekán szövetkezett Jackie Stewart csapatával, de nem termett nekik sok babér, a csapat egyetlen futamgyőzelmét Johnny Herbert húzta be 1999-ben a Nürburgringen tartott Európa-nagydíjon. A Ford előbb megvette a Cosworth-t, majd felvásárolta Stewart csapatát, és az akkor még hozzá tartozó Jaguar nevén vitte tovább, de ettől sem lettek sikeresebbek.

3,5 literes V8-as Cosworth-motor 1990-ből
Jó ötletnek tűnt F1-es csapatot indítani Jackie Stewart számára, de nem jött be a számítása
A patinás neve és a gyönyörű festése még nem volt elég a Jaguarnak a sikerhez

Öt év alatt a Jaguar legjobb eredménye Eddie Irvine két dobogós helye volt, ezért a Ford a 2004-es szezon után túladott a csapaton, amit a Red Bull vásárolt meg, és a Formula–1 egyik legsikeresebb alakulatává tette, hat egyéni és öt konstruktőri világbajnoki címmel. 2026-ban pedig a Ford éppen annak a Red Bullnak a partnereként tér vissza, amelynek korábban eladta a csapatát.

Úton a fenntartható jövő felé

Nagy szerepe volt a Ford visszatérésében annak, hogy 2026-tól új motorszabályokat vezetnek be a Formula–1-ben, és ettől az évtől kezdve 100 százalékban megújuló üzemanyagot használnak. Jim Farley, a Ford elnök-vezérigazgatója kiemelte, hogy a Formula–1 éppen abba az irányba halad, amerre a cégük is, a szoftverrel vezérelt, elektromos hajtású járművek irányába.

A megállapodás értelmében a Ford legalább 2030-ig szállít motorokat a Red Bull Racing és a Scuderia AlphaTauri számára.

A Ford és a Red Bull pedig már idén elkezd dolgozni az új szabályok szerint épülő, fenntartható üzemanyaggal működő belsőégésű motoron, és a hibrid rendszerhez tartozó 350 kilowattos, azaz csaknem 480 lóerős elektromotoron.

A rali-világbajnokságon a Red Bull a Ford gyári támogatású csapatának főszponzora

Jim Farley egyébként maga is nagy autórajongó, odavan a motorsportokért, idén indult első profi versenyén a daytonai pályán. A Formula–1-be való visszatérésével pedig a Ford ismét jelen lesz a legtöbb nagy motorsport-szériában, mint a rali-világbajnokság, a Dakar-rali vagy a 24 órás Le Mans-i futam, olyan modellekkel, mint a Puma, a Bronco, a Ranger és a Mustang.

(Képek: Getty Images, Ford)

Ez is érdekelhet:

Tudtad, hogy Volkswagennel is nyert bajnoki címet Michael Schumacher?

Érdekességek az autósportból kivonuló Volkswagen történelméből.

Bitang pályagép lett a legeslegutolsó Ford GT

Közútra sem lehet vinni minden idők legextrémebb Ford GT-jét.

A legutolsó Ford Escort RS Cosworth az első tulajdonosától eladó

Az utolsó Escort RS Cosworth nem akárkié volt, aki 80 évesen úgy döntött, hogy ideje eladni.

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Tetszik ez a kis rönkház? Egy UAZ-ra építették

Csodás szupersportautó az Aston Martin Valhalla

Majdnem kész volt, de elkaszálták a BMW dögös sportautóját

További cikkeink a témában