Nem indult fényesen a Mercedes A-osztály karrierje, de négy generáció alatt azt is megmutatta, hogy az AMG sportmodellek között is helye van.

1994-ben jelentette be a Mercedes-Benz, hogy még 2000 előtt bemutatnak egy olyan elsőkerék-hajtású modellt, melynek méretei nem haladják meg egy kisautóét, az utastere viszont olyan tágas lesz, mint egy kompaktnak és annyira praktikus, mint egy egyterű. Sportosságról tehát nem sok szó esett, ami érthető is, hiszen az A-osztály nagyon távol állt attól az ideáltól, amit a Mercedes névhez kötöttek.

1997 és 2004 között több mint egymillió darab A-osztályt gyártottak, de a legenda szerint Mercedes közel 1500 eurót bukott autónként.

Nem hangzik egy sikertörténetnek, pedig sokat ígért a Mercedeshez illő minőségben megépített praktikus autó, de ebben a gépezetben nagyon sok porszem volt. A Mercedes ugyanis ekkoriban messze nem tudta produkálni azt a kikezdhetetlen minőségérzetet, mint korábban, ráadásul az 1997-es Frankfurti Autószalonon bemutatott, szendvicspadlós, keresztmotoros A-osztály végül arról lett igazán híres, hogy mennyire lebőgött a jármű stabilitását vizsgáló jávorszarvas-teszten.

Bejárta a világsajtót a felborult W168-as esete, ami után a Mercedes három hónapra függesztette fel a típus értékesítését, az eladott példányokra pedig visszahívási akciót írtak ki. Milliókat költött arra a Mercedes, hogy az A-osztály futóművét módosítsák és később minden modellben elérhető legyen elektronikus menetstabilizátor (ESP), ezt büszkén ki is írták az autók hátuljára utána.

Amikor hozzányúlt az AMG

Nem igazán tűnt potens hot hatch-nek a magas, de vékonyka Mercedes A-osztály, de ez nem zavarta az AMG-t, kétszer is őrületes prototípust készítettek belőle. Az A 32K AMG-be egyszerűen bepasszíroztak egy 350 lóerős, kompresszoros V6-os motort, de az A 38 AMG-nél gurult el igazán a gyógyszer, ebben az első és a hátsó tengelyt külön motorok hajtják, összesen több mint 250 lóerővel.

Helytakarékos és biztonságos volt a szendvicspadlós szerkezet, hiszen a döntve beépített négyhengeres motor baleset esetén az utasok alá gyűrődik be. Egyúttal komoly korlát is volt az A-osztály számára, így az első generációból nem is készült igazán kihegyezett változat. Mind közül a 2002-ben bevezetett A 210-es volt a legizmosabb, a 2,1 literes, négyhengeres, szívó benzinmotor 140 lóerős és 205 Nm nyomatéka van, amivel akár valamivel 200 km/órás sebesség felett is száguldhat a legkisebb Mercedes.

Nem aratott osztatlan sikert az első A-osztály, de a Mercedes úgy gondolta, hogy minden jobb lesz majd, ha egy kicsit reszelnek még a koncepción. Megtartották a szendvicspadlót és az ekkoriban már közel sem olyan divatos, egyterűket idéző formát, de már az alapokat is alaposan átszabták. Továbbra is elsődleges szempont volt a biztonság, ezért a W169-es nagy szilárdságú acélötvözetekből készült és alapfelszereltség volt a négy légzsák. Nagyobb és modernebb lett, biztonságosabb és csinosabb, de az nem véletlen, hogy használtak ezek az A-osztályok szinte értéktelenek.

Kis autóba erős motort rakni általában hálás téma, ilyen ötletekből születtek meg a hot hatch-ek, amik aztán rengeteg klassz sztorit és legendát adtak az utókornak. A Mercedes viszont eltartott kisujjal fogta meg a témát, ezért aztán az A 200 Turbóról szinte csak ínyencek hallottak, pedig papíron minden adott volt hozzá, hogy emlékezetes legyen. Minden korabeli teszt az örömteli vezetési élményt hiányolta igazán az A 200 Turbóból.

Átdolgozott futóműve és vastagabb stabilizátorai vannak, de a Volkswagen Golf GTI-hez és a Ford Focus ST-hez távolról sem érhetett fel. 2,0 literes, négyhengeres turbómotorja 193 lóerőt ad le 4850-es fordulaton, csúcsnyomatéka pedig 280 Nm 1800-tól egészen 4850-ig, tehát széles tartományban izmos kisautó ez. Hatfokozatú kézi váltóval egy igazán ügyes pilóta kezei között 8 másodperc alatt gyorsul 100-ra, a végsebessége 218 km/óra.

2012-re a Mercedes belátta, hogy az A-osztály sokkal sikeresebb volna klasszikus kompaktként, ezért a harmadik generáció már büszkén pózolhatott az örök referenciának számító Golf mellett. Egyúttal nagyot villantott az első Mercedes-Benz A 45 AMG is, melynek kihegyezett négyhengeres turbómotorja és összkerékhajtása eszeveszett gyors és stabil autót, igazi szuper hot hatch-et csinált az unalmas A-osztályból.

Messziről látszik az A 45 AMG-n, hogy ezt már sok henger nélkül is illik komolyan venni.

Hatalmas felnik mögött masszív fékek virítanak, az orrán mindenhol nagy hűtőnyílások vannak és körbe gazdagon mérték az aerodinamikai elemeket is. Megjelenésekor az A 45-ös 2,0 literese volt a legerősebb szériagyártású négyhengeres turbómotor, melyet a CLA és GLA modellekbe is szereltek. 381 lóerejét 6000-es fordulaton adja le, maximális nyomatéka pedig 2250 és 5000 között 475 Nm. Százra 4,6 másodperc alatt gyorsul, a végsebessége pedig 250 km/óra. Tehát simán gyorsabb, mint egy szívó V8-assal üvöltő W203-as C 55 AMG.

2018-ban a negyedik generációval érett be igazán a Mercedes A-osztály, rengeteg újdonságot mutattak be a kompakt ötajtóssal.

Minden nagyobb modellt megelőzve az A-osztályba került be először az MBUX, tehát az érintésen túl hangvezérléssel is kezelhető fedélzeti rendszer, de hegyesebb és izgalmasabb lett az A 45 AMG is. Ötajtós mellett klasszikus négyajtós szedán is készült belőle, a kínai piacra akár hosszított tengelytávú változatban. Most viszont térjünk vissza a sportmodellre, ami rendesen túllicitált minden addigi hot hatch-et.

Háromszáz lóerő feletti teljesítménnyel csak a kezdet volt a Mercedes-AMG A 35 4matic, az igazi nagyágyú még csak nem is a 387 lovas A 45 lett, hanem a 421 lóerőt és 500 Nm nyomatékot tudó Mercedes-AMG A 45 S 4matic+. Ebben a 2,0 literes, négyhengeres turbómotor ismét magasra tette a lécet, ahogyan a nyolcfokozatú duplakuplungos automata váltó és az állítható nyomatékelosztású összkerékhajtás is.

Lehet könyörtelenül precíz és vadul driftelő izmos kompakt is az A 45 S.

Beállítástól függően a 4matic+ aktív összkerékhajtás képes akár látványos driftekkel örömöt szerezni a feszesen tartó sportülésben vigyorgó vezetőnek. Pályanapokhoz pedig a rendszer telemetriai adatokat és köridőt számoló stoppert is megjelenít. A 211 lóerős literteljesítményű A 45 S-nek csak 3,9 másodperc kell a százas sprinthez és AMG Drivers csomaggal 270 km/óra a végsebessége.

Bukott autóként kezdte, most pedig a Mercedes egyik slágere az A-osztály, mely egészen új szintre emelte az olyan súlyos hot hatch-ek játékát, mint az Audi RS 3 Sportback vagy a Volkswagen Golf R. Könnyen lehet, hogy a végletekig kihegyezett turbómotornak nem sok jövője van, hiszen a Mercedes az elektromos belépőmodellekben látja a jövőt, de finálénak nem is lehetne elképzelni nagyobbat az A 45 S-nél.

Ez is érdekelhet:

Csodálatos és vad sportkupé a Mercedes-AMG GT

Hétköznapokon luxusautó, hétvégén pedig sportkupé.

Tökéletes sportkupé a Mercedes-AMG CLE 53

Dögös és gyors. Töltőkábel nélkül, hathengeres motorral, ahogy kell.

Mindent bevet a Mercedes-AMG SL 63 S E Performance

1420 Nm nyomaték, V8-as motor, nyitható vászontető.

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Milyen borospoharak léteznek, és melyikből mit igyunk? Mutatjuk, hogy miért nem mindegy!

Helly Hansen ismét a legjobbakkal állt össze a maximális teljesítményért

Érzelmes interjút adott Verstappen a negyedik világbajnoki címe után

További cikkeink a témában