
Ragyognak a csillagok a csinos Mercedes-Benz CLA-n, az utasterében pedig újrahasznosított anyagok és három kijelző van. A kupés formájú négyajtós egy alapjaiban teljesen új autó, tömve a legfrissebb technikával.
Elképesztően megtömte az új CLA-t a Mercedes, hiszen ennek az autónak az utolsó csavarig új műszaki alapjai vannak, melyben lehet hibrid vagy akár elektromos hajtás is, fenntartható anyagokból készül, a fedélzeti rendszere mesterséges intelligenciától okosabb, a vezetéstámogató asszisztenseket pedig online frissítések tartják naprakészen. A C174-es kódú CLA a valaha készült legfejlettebb Mercedes.
2013-ban indult be a kecskeméti gyárban a B-osztály mellett az első generációs Mercedes CLA gyártása (C117), melyet aztán hat évvel később követett a második (C118). Ezt a sort töri meg az új Mercedes CLA, mely a németországi Rastattban készül. Ellentétben a Mercedes EQE és EQS modellekkel, a CLA minden változata azonos alapokat használ, akárcsak a BMW-k. Először kétféle elektromos változat lesz elérhető, majd később a belső égésű motoros CLA-k, melyeket a 48 voltos mild hibrid rendszer tesz hatékonyabbá.
Minden irányban nagyobb lett az autó, melynek tengelytávja az akkumulátor miatt nyúlt 2790 milliméteresre. A rövid túlnyúlásokkal együtt is több mint 4,7 méter a hossza, tehát rendesen kinőtte a kompakt ruhát, hiszen ennyi milliméterrel már közel akkora lett, mint a C-osztály, csak az arányai és a keresztmotoros elrendezés miatt más karakterű.
Nagyobb autóban több hely jutott az utasoknak is, az új Mercedes-Benz CLA elektromos változatában még csomagtartóból is bőven akad. A szokványos helyen, tehát az utastér mögött lévő csomagtér alaphelyzetben 405 literes, de az ülések döntésével bővíthető. Amennyiben nincs belső égésű motor a CLA-ban, úgy az orrában lévő rekeszbe még 101 liternyi hely van a töltőkábeleknek és a kötelező felszereléseknek. Ezzel egyébként kilencven év után újra van olyan Mercedes, amelynek az orrába is lehet pakolni, korábban a farmotoros W23-as tudta ezt.
Minden CLA-ban alapfelszerelés a panoráma üvegtető, melynek belső felületét 200 nanométer vékony bevonattal húzták be (összehasonlításképp az emberi hajszál átmérője 50 000 nanométer), hogy a káros sugarak ne juthassanak az utastérbe. Ez a megoldás a Mercedes szerint szükségtelenné teszi az árnyékolót vagy az elektrokromatikus sötétítést, így a Tesla Model 3-ashoz hasonlóan mindig árad be a fény.
Három kijelző a műszerfalon, villámgyors operációs rendszer és mesterséges intelligencia.
Automatikusan kiemelkedő kilincsek vannak az ajtókon, melyeket kontúrfények világítanak meg, az ablakok pedig a kupés hangulathoz illően keret nélküliek a CLA-n. A kormányon a megszokott kezelőszervek vannak, de érintésérzékeny felületekkel, amivel a tempomaton túl a 10,25 colos digitális óracsoportot lehet kezelni. A központi érintőkijelző 14 colos, ezen felül az opcionálisan az utas elé is rendelhető egy 14 colos érintőképernyő, melyen akár online tartalmakat is lehet fogyasztani.
Tombol a mesterséges intelligencia, ebből pedig a Mercedes sem maradt ki, az új CLA-ban egyszerre lehet éttermeket vagy helyi látványosságokat keresni a ChatGPT, a Google Gemini és a Microsoft Bing asszisztensével. A navigációs rendszeréhez a Google Maps adta az alapokat, az operációs rendszere pedig vezeték nélkül csatlakoztatható kontrollerekhez, ezért töltőn lógva nemcsak videókat nézegetni vagy podcastot hallgatni, hanem játszani is lehet a CLA-ban.
Háromágú csillagok világítanak a LED-es lámpákban a CLA mindkét végén, ezeket a divatnak megfelelően fénycsík köti össze középen. Az elektromos változat maszkján több mint százhetven apró csillag világít a hatalmas Mercedes logó körül, ezek különböző animációkkal kelhetnek életre. A Mercedesnél mindig nagyon adtak a fényűzésre, de ez most egy egészen új szinte a lumenekben döbbenetesen gazdag világításnak.
Amíg korábban benzines, dízel és plug-in hibrid hajtású is lehetett a CLA, addig a harmadik generáció elektromos és mild hibriddel hatékonyabbá tett benzinessel elérhető. Utóbbiban egy új fejlesztésű, 1,5 literes, négyhengeres, turbós benzinmotor van (136, 163 vagy 190 lóerővel), mely Miller-ciklus szerint működik, hozzá nyolcfokozatú duplakuplungos automata váltó csatlakozik. Ebben formában a Mercedes CLA alapvetően elsőkerék-hajtású, az elektromos verziók (EQ Technology) pedig főleg hátsókerekesek.
Ez az villanyautók korának egyliteres autója a Mercedes állítása szerint, ezért pedig mindent megtesznek. A CLA légellenállási együtthatója a legáramvonalasabb változatban mindössze 0,21, de a kis homlokfelület és hagyományos forma is nagyon sokat segít abban, hogy hatékonyan vigye friss fejlesztésű, 800 voltos elektromos hajtás.
11 kW a váltóáramú töltés (AC) maximuma, az egyenáramú (DC) pedig akár 320 kW is lehet, ha van ezt kiszolgáló oszlop. Így a CLA akár közel 300 kilométernyi energiát képes felszippantani a nettó 85 kWh-s nikkel-mangán-kobalt akkumulátorába. Később egy gyengébb villanymotoros, 58,4 kWh-s szilárdtest akkumulátoros alapváltozat is.
792 kilométeres hatótávval és gyors töltéssel a Mercedes-Benz CLA 250+ with EQ Technology remek elektromos autó.
Hátsó kerekeit kétfokozatú váltón keresztül hajtja egy 272 lóerős és 353 Nm csúcsnyomatékú, állandó mágneses szinkronmotor, az összkerékhajtású (CLA 350 4matic with EQ Technology) változatban pedig egy 109 lovas villanymotor egészíti ki. Az izmosabb változat már 4,9 másodperc alatt gyorsul 100 km/órás sebességre.
Nagy a hatótávja, gyorsan tölthető, tele van modern technológiával, seregnyi aktív és passzív biztonsági felszerelés vigyáz az utasokra, és csinos a formája. Tehát mindent megtesz azért a Mercedes-Benz, hogy a CLA-val könnyű legyen megszeretni az elektromos autózást.
Ez is érdekelhet: