Három generáció után idén hamarosan befejeződik a Mercedes-Benz CLS gyártása, ami csaknem húsz évvel ezelőtt divatot teremtett, és a kupéformájú limuzinok kategóriáját keltette életre. A helyére egy kicsit más modell érkezik.
Nem a Mercedes találta fel a kupéformájú limuzint, de az biztos, hogy a CLS hozta divatba ezt a karosszériaformát a kétezres évek derekán, hiszen szinte minden riválisa előállt a saját négyajtós kupéjával. Az eredeti formát még 2001-ben tervezte Michael Fink, akinek a nevéhez többek közt a CLK, a C-osztály Sportcoupé és a Maybach 57 megalkotása is fűződik.
Kupéformájú négyajtós
Vision CLS néven 2003-ban vitték el a frankfurti autószalonra a prototípust, és a Mercedestől addig szokatlanul merész formavilág sikere láttán nem volt kérdés, hogy sorozatgyártásba kerül az autó. A végleges modellt a következő évben mutatták be, és olyan műszaki újdonságokat vonultatott fel, mint a hétfokozatú automata váltó és a kanyarfényszóró.
Műszaki téren a W211-es E-osztályra épült az első CLS, még a 2,85 méter hosszú tengelytávja is megegyezett vele,
de a kupéformájú tetővel megrajzolt négyajtós karosszériája tíz centivel hosszabb, öttel szélesebb és hárommal alacsonyabb volt, ami sokkal jobb kiállásúvá tette. A feszesebb futóműve és direktebb kormányzása pedig sportosabbá is.
Az évek során számtalan modellváltozatban készült a CLS, a V6-os benzinesektől és dízelektől egészen az AMG-modellek V8-asáig,
a 63 AMG-ben 507 lóerővel. 2010-ben jött ki a CLS második generációja, ami ott folytatta, ahol az elődje abbahagyta, és újdonságként most először összkerékhajtással, és Shooting Brake változatban, kupéformájú kombiként is kapható volt.
A kombit ezzel a látványos tanulmányautóval előlegezte meg a Mercedes:
Shooting Brake változatban
A második CLS dizájnja már Gorden Wagener érájában született, néhány formai megoldását egyenesen az SLS AMG ihlette. A ráncfelvarrással megkapta a kilencfokozatú váltót, a műszerfalát érintőpaddal is lehetett kezelni, a 63 AMG változata pedig az 5,5 literes biturbó V8-as motorjával már 585 lóerős teljesítményre is képes volt.
A Mercedes eredetileg a CLS harmadik generációjából is tervezett volna Shooting Brake kombit,
mint ahogyan az időközben megjelent, Kecskeméten gyártott CLA-ból is készül ilyen változat, de végül a mérsékelt piaci érdeklődés miatt csak négyajtósként mutatkozott be a modell 2018-ban. Mégis praktikusabb volt két elődjénél, hiszen négy- helyett ötszemélyesként kínálták.
A jelenlegi CLS formája is Gorden Wagener irányítása alatt született, de a sindelfingeni dizájnstúdióban a szlovén Robert Lesnik mellett a magyar Filczer Balázs is dolgozott rajta, akivel pár évvel ezelőtti látogatásunkkor találkoztunk is. A képeket nézve kijelenthetjük, hogy a maga korában mind a három CLS igazi dizájnikonnak számított.
Házon belüli rivális
A harmadik generációjából már csak 435 lóerős az AMG-csúcsmodell, időközben ugyanis házon belüli rivális érkezett az AMG GT négyajtós kupéval, amit ennél jóval izmosabb változatokban is kapni. A két modell pályafutása szinte egyszerre fejeződik be, az AMG GT utódja ugyanis már a nemrég bemutatott SL alapjára épül, és nem lesz négyajtós változata.
Miközben az első generációja lassan youngtimer lesz, a pályafutása vége felé beláthatjuk, hogy a CLS jelentősége megkérdőjelezhetetlen.
Nemcsak új színt vitt a Mercedes kínálatába, megfiatalítva a márka közönségét, de a négyajtós kupék egész sorát ihlette, mint például az Audi A7 Sportback, a BMW 6-os és 8-as Gran Coupé, vagy a Porsche Panamera.
A Mercedes a minap elárulta, hogy idén augusztus végén befejeződik a CLS gyártása, és nem lesz közvetlen utódja. A kínálat egyszerűsítése jegyében búcsúzik a C- és E-osztály kupéja és kabriója is, és a helyüket az új CLE veszi át, ami a korábbi CLK hagyományát folytatja, és a C-osztály műszaki alapján kínál majd egy mérettel nagyobb kupét.
Ez is érdekelhet: