Három generáció után idén hamarosan befejeződik a Mercedes-Benz CLS gyártása, ami csaknem húsz évvel ezelőtt divatot teremtett, és a kupéformájú limuzinok kategóriáját keltette életre. A helyére egy kicsit más modell érkezik.

Nem a Mercedes találta fel a kupéformájú limuzint, de az biztos, hogy a CLS hozta divatba ezt a karosszériaformát a kétezres évek derekán, hiszen szinte minden riválisa előállt a saját négyajtós kupéjával. Az eredeti formát még 2001-ben tervezte Michael Fink, akinek a nevéhez többek közt a CLK, a C-osztály Sportcoupé és a Maybach 57 megalkotása is fűződik.

Kupéformájú négyajtós

Vision CLS néven 2003-ban vitték el a frankfurti autószalonra a prototípust, és a Mercedestől addig szokatlanul merész formavilág sikere láttán nem volt kérdés, hogy sorozatgyártásba kerül az autó. A végleges modellt a következő évben mutatták be, és olyan műszaki újdonságokat vonultatott fel, mint a hétfokozatú automata váltó és a kanyarfényszóró.

Műszaki téren a W211-es E-osztályra épült az első CLS, még a 2,85 méter hosszú tengelytávja is megegyezett vele,

de a kupéformájú tetővel megrajzolt négyajtós karosszériája tíz centivel hosszabb, öttel szélesebb és hárommal alacsonyabb volt, ami sokkal jobb kiállásúvá tette. A feszesebb futóműve és direktebb kormányzása pedig sportosabbá is.

Az évek során számtalan modellváltozatban készült a CLS, a V6-os benzinesektől és dízelektől egészen az AMG-modellek V8-asáig,

a 63 AMG-ben 507 lóerővel. 2010-ben jött ki a CLS második generációja, ami ott folytatta, ahol az elődje abbahagyta, és újdonságként most először összkerékhajtással, és Shooting Brake változatban, kupéformájú kombiként is kapható volt.

A kombit ezzel a látványos tanulmányautóval előlegezte meg a Mercedes:

Shooting Brake változatban

A második CLS dizájnja már Gorden Wagener érájában született, néhány formai megoldását egyenesen az SLS AMG ihlette. A ráncfelvarrással megkapta a kilencfokozatú váltót, a műszerfalát érintőpaddal is lehetett kezelni, a 63 AMG változata pedig az 5,5 literes biturbó V8-as motorjával már 585 lóerős teljesítményre is képes volt.

A Mercedes eredetileg a CLS harmadik generációjából is tervezett volna Shooting Brake kombit,

mint ahogyan az időközben megjelent, Kecskeméten gyártott CLA-ból is készül ilyen változat, de végül a mérsékelt piaci érdeklődés miatt csak négyajtósként mutatkozott be a modell 2018-ban. Mégis praktikusabb volt két elődjénél, hiszen négy- helyett ötszemélyesként kínálták.

A jelenlegi CLS formája is Gorden Wagener irányítása alatt született, de a sindelfingeni dizájnstúdióban a szlovén Robert Lesnik mellett a magyar Filczer Balázs is dolgozott rajta, akivel pár évvel ezelőtti látogatásunkkor találkoztunk is. A képeket nézve kijelenthetjük, hogy a maga korában mind a három CLS igazi dizájnikonnak számított.

Házon belüli rivális

A harmadik generációjából már csak 435 lóerős az AMG-csúcsmodell, időközben ugyanis házon belüli rivális érkezett az AMG GT négyajtós kupéval, amit ennél jóval izmosabb változatokban is kapni. A két modell pályafutása szinte egyszerre fejeződik be, az AMG GT utódja ugyanis már a nemrég bemutatott SL alapjára épül, és nem lesz négyajtós változata.

A CLS ötletét vitte tovább az AMG GT négyajtós változata
Miközben az első generációja lassan youngtimer lesz, a pályafutása vége felé beláthatjuk, hogy a CLS jelentősége megkérdőjelezhetetlen.

Nemcsak új színt vitt a Mercedes kínálatába, megfiatalítva a márka közönségét, de a négyajtós kupék egész sorát ihlette, mint például az Audi A7 Sportback, a BMW 6-os és 8-as Gran Coupé, vagy a Porsche Panamera.

Fent a CLS első két generációja, lent pedig a harmadik, amivel idén befejeződik az ikonikus modell pályafutása

A Mercedes a minap elárulta, hogy idén augusztus végén befejeződik a CLS gyártása, és nem lesz közvetlen utódja. A kínálat egyszerűsítése jegyében búcsúzik a C- és E-osztály kupéja és kabriója is, és a helyüket az új CLE veszi át, ami a korábbi CLK hagyományát folytatja, és a C-osztály műszaki alapján kínál majd egy mérettel nagyobb kupét.

Ez is érdekelhet:

Frissebb lett a Mercedes négyajtós kupéja, a CLS

A Mercedes egy új dízelmotort is alkotott hozzá.

A Mercedes legfényesebben ragyogó csillaga az új E-osztály

Hagyományok találkoznak a digitalizációval az új Mercedes E-osztályban.

Még jobban vágyhatunk a négyajtós Mercedes-AMG GT-re

Ráncfelvarrásnak nevezni túlzás, de nem is volt rá szüksége.

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Ezekből a fotelekből még nagyobb élmény filmet vagy meccset nézni

Magyarország ásványvíz-forrásai túracélpontnak is tökéletesek

Magyar lakásba magyar bútort – és ne is akármilyet, minőségit!

További cikkeink a témában