Irgalmatlanul erős és villámgyorsan tölthető elektromos sportlimuzinnal mutatja meg a Mercedes, hogy milyen lesz egy AMG, ha már csak a hangszóróból szólhat a mohón benzint faló V8-as motor. A Concept AMG GT XX izomból rárúgja az ajtót a jövőre.

Dühösen benzint égető nyolchengeres motorjáról és az aszfaltra húzott végtelen gumicsíkról lehet igazán megismerni a legizmosabb és leggyorsabb Mercedeseket, de az elektromos autók korában ez mind csak egy füstös emlék a múltból. A Concept AMG GT XX-szel azt mutatja meg a Mercedes, hogy milyen lesz az AMG első saját fejlesztésű sportlimuzinja, melyben nem a biturbó nyolchengeres zengeti a négy kipufogóvéget, hanem az axiál fluxusú villanymotor mellé festenek szintetikus morgást a hangszórók.

Teljesen megváltozott az sportlimuzinok játéktere az elektromos hajtással, egészen más szinten mozognak ezek az autók, melyek között brutális számháború alakult ki. A Tesla Model S Plaid ebben a ligában már szinte nem is érdekes, hiszen színre lépett a versenypályán fáradhatatlan Porsche Taycan Turbo GT, aztán a Nürburgringen megmutatta a Xiaomi SU7 Ultra, hogy mindig lesz egy erősebb és gyorsabb. Most pedig itt a sorozatgyártástól már csak egy lépésre álló AMG GT XX tanulmányautó, melynél nagyobb technológiai erődemonstrációt még sosem villantott a Mercedes.

Azonnal látszik rajta, hogy a Gorden Wagener vezette formatervező csapat radikálisra hegyezte az elektromos Mercedesek erodált folyami kavicsra emlékeztető vonalait. A Concept AMG GT XX olyan, mintha egy sci-fiből kigurult Hot Wheels kisautó és egy széles és lapos sportkupé keveréke volna. Sokat hozzátesz a jó hatótávhoz és az akusztikához a kis homlokfelület (2,24 négyzetméter), de sokat mond a 0,198-as légellenállási együttható is, melynél csak a kifejezetten hatékonyságra tervezett Mercedes-Benz Vision EQXX (0,17) hasítja jobban a levegőt.

Aktív aerodinamikai elemek, axiális fluxusú villanymotorok és tankolás gyorsaságú töltés.

Teljes szélességben fut az autó orrán a függőleges osztású hűtőmaszk, a gépháztetőn pedig légkilépő nyílások vannak, hátul aktív spoiler van az AMG tanulmányautóján. Huszonegy colos felnijeiben elektromosan kiemelkedő karbon aerodinamikai elemek vannak, melyekhez a szükséges energiát a visszatermelésből nyeri a kerékközépben lévő akkumulátor. Ez az egység a fékek hűtésében segít és Bluetooth kapcsolaton keresztül kommunikál az Concept AMG GT XX központi vezérlőjével.

Miközben minden apró részlete tele van jövőbe mutató technológiával, hátsó ablaka pedig nincs is, addig a külső tükrei hagyományosak. Ennek legfőképpen az az oka, hogy a digitális tükör a fogyasztás és az aerodinamika arányában egyszerűen nem hatékony, hiszen a hagyományos tükörhöz az állításon kívül alapvetően nem kell energia.

Tradicionális elemek az első karbon vázas kagylóülések is, melyeken versenyautókban használt övek vannak. A feszesen tartó ülésekben 3D nyomtatással készülő elemek vannak, ezért akár a vezető és az utas testalkatához lehet szabni az egyes részeket. Kormánya egyenesen a Mercedes-AMG One hibrid szupersportautóból érkezett, utasterében pedig a benzinmotorokról ismerős, durva textúrájú anyag is visszaköszön a fenntartható forrásból származó kárpitok mellett. Az ülések bőrszerű kárpitozása többek között az AMG GT3 versenyautón elhasznált gumiból készült.

Merész narancssárga fényezése elektrolumineszcens technológiával készült, ezért a karosszéria egyes részein különböző effektusok jelenhetnek meg. A BMW színváltós fényezéséhez hasonlóan ezek a speciális színpigmentek áram hatására aktiválódnak, így felbukkanhatnak az autón rövidke szövegek, az AMG logója vagy akár az akkumulátor töltöttségét is jelezheti. Ezek után már az sem meglepő, hogy a külső hangszórókból szinte akármilyen morgás szólhat, hogy visszaadjon valamit az igazi AMG-k zajából.

5 percnyi töltéssel akár 400 kilométerre elég energiát szív magába a Concept AMG GT XX.

Több mint háromezer henger alakú cellából áll a nikkel-kobalt-mangán-alumínium (NCMA) kémiájú, nagy energiasűrűségű, olajhűtéses akkumulátorcsomag, mely a két tengely között terül el. Egyenáramú töltőről (DC) akár 850 kW-tal is tölthető, így az elektromos autó töltése majdnem annyira gyors, mint egy benzines autónál a tankolás. Ezt azonban jelentősen korlátozza az, hogy 2025 nyarán még nem elérhető ekkora teljesítményre képes töltőoszlop.

Akkumulátorán túl az eddigiekhez képest sokkal kompaktabb és erősebb axiális fluxusú villanymotorokat is a brit Yasával együtt fejlesztette a Mercedes. Ezek már annyira sorozatgyártásra érettek, hogy a Mercedes berlini üzemében készülnek. Két villanymotor hajtja a hátsó kerekeket, egy pedig az első tengelyen van, az AMG GT XX rendszerteljesítménye 1360 lóerő.

Ez is érdekelhet:

A múltat viszi a jövőbe a Mercedes-Benz Vision One-Eleven

Elképesztő tanulmányautóban mutatja be a Mercedes az axiális fluxusmotort.

Éles sportautó a 612 lóerős Mercedes-AMG GT 63 Pro

Erősebb és gyorsabb, hangosabb és élvezetesebb.

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Okos autók, makacs sofőrök – így viszonyulnak a magyarok az újabb technológiákhoz

Paravánokkal védekezik a közútkezelő a primitív autósokkal szemben

Hivatalos: A Red Bull kirúgta Christian Hornert

További cikkeink a témában
A szenvedélye a hivatása – így lett egyetlen ötletből inspiráló mozgalom
Hirdetés