Irgalmatlanul erős és villámgyorsan tölthető elektromos sportlimuzinnal mutatja meg a Mercedes, hogy milyen lesz egy AMG, ha már csak a hangszóróból szólhat a mohón benzint faló V8-as motor. A Concept AMG GT XX izomból rárúgja az ajtót a jövőre.

Dühösen benzint égető nyolchengeres motorjáról és az aszfaltra húzott végtelen gumicsíkról lehet igazán megismerni a legizmosabb és leggyorsabb Mercedeseket, de az elektromos autók korában ez mind csak egy füstös emlék a múltból. A Concept AMG GT XX-szel azt mutatja meg a Mercedes, hogy milyen lesz az AMG első saját fejlesztésű sportlimuzinja, melyben nem a biturbó nyolchengeres zengeti a négy kipufogóvéget, hanem az axiál fluxusú villanymotor mellé festenek szintetikus morgást a hangszórók.

Teljesen megváltozott az sportlimuzinok játéktere az elektromos hajtással, egészen más szinten mozognak ezek az autók, melyek között brutális számháború alakult ki. A Tesla Model S Plaid ebben a ligában már szinte nem is érdekes, hiszen színre lépett a versenypályán fáradhatatlan Porsche Taycan Turbo GT, aztán a Nürburgringen megmutatta a Xiaomi SU7 Ultra, hogy mindig lesz egy erősebb és gyorsabb. Most pedig itt a sorozatgyártástól már csak egy lépésre álló AMG GT XX tanulmányautó, melynél nagyobb technológiai erődemonstrációt még sosem villantott a Mercedes.

Azonnal látszik rajta, hogy a Gorden Wagener vezette formatervező csapat radikálisra hegyezte az elektromos Mercedesek erodált folyami kavicsra emlékeztető vonalait. A Concept AMG GT XX olyan, mintha egy sci-fiből kigurult Hot Wheels kisautó és egy széles és lapos sportkupé keveréke volna. Sokat hozzátesz a jó hatótávhoz és az akusztikához a kis homlokfelület (2,24 négyzetméter), de sokat mond a 0,198-as légellenállási együttható is, melynél csak a kifejezetten hatékonyságra tervezett Mercedes-Benz Vision EQXX (0,17) hasítja jobban a levegőt.

Aktív aerodinamikai elemek, axiális fluxusú villanymotorok és tankolás gyorsaságú töltés.

Teljes szélességben fut az autó orrán a függőleges osztású hűtőmaszk, a gépháztetőn pedig légkilépő nyílások vannak, hátul aktív spoiler van az AMG tanulmányautóján. Huszonegy colos felnijeiben elektromosan kiemelkedő karbon aerodinamikai elemek vannak, melyekhez a szükséges energiát a visszatermelésből nyeri a kerékközépben lévő akkumulátor. Ez az egység a fékek hűtésében segít és Bluetooth kapcsolaton keresztül kommunikál az Concept AMG GT XX központi vezérlőjével.

Miközben minden apró részlete tele van jövőbe mutató technológiával, hátsó ablaka pedig nincs is, addig a külső tükrei hagyományosak. Ennek legfőképpen az az oka, hogy a digitális tükör a fogyasztás és az aerodinamika arányában egyszerűen nem hatékony, hiszen a hagyományos tükörhöz az állításon kívül alapvetően nem kell energia.

Tradicionális elemek az első karbon vázas kagylóülések is, melyeken versenyautókban használt övek vannak. A feszesen tartó ülésekben 3D nyomtatással készülő elemek vannak, ezért akár a vezető és az utas testalkatához lehet szabni az egyes részeket. Kormánya egyenesen a Mercedes-AMG One hibrid szupersportautóból érkezett, utasterében pedig a benzinmotorokról ismerős, durva textúrájú anyag is visszaköszön a fenntartható forrásból származó kárpitok mellett. Az ülések bőrszerű kárpitozása többek között az AMG GT3 versenyautón elhasznált gumiból készült.

Merész narancssárga fényezése elektrolumineszcens technológiával készült, ezért a karosszéria egyes részein különböző effektusok jelenhetnek meg. A BMW színváltós fényezéséhez hasonlóan ezek a speciális színpigmentek áram hatására aktiválódnak, így felbukkanhatnak az autón rövidke szövegek, az AMG logója vagy akár az akkumulátor töltöttségét is jelezheti. Ezek után már az sem meglepő, hogy a külső hangszórókból szinte akármilyen morgás szólhat, hogy visszaadjon valamit az igazi AMG-k zajából.

5 percnyi töltéssel akár 400 kilométerre elég energiát szív magába a Concept AMG GT XX.

Több mint háromezer henger alakú cellából áll a nikkel-kobalt-mangán-alumínium (NCMA) kémiájú, nagy energiasűrűségű, olajhűtéses akkumulátorcsomag, mely a két tengely között terül el. Egyenáramú töltőről (DC) akár 850 kW-tal is tölthető, így az elektromos autó töltése majdnem annyira gyors, mint egy benzines autónál a tankolás. Ezt azonban jelentősen korlátozza az, hogy 2025 nyarán még nem elérhető ekkora teljesítményre képes töltőoszlop.

Akkumulátorán túl az eddigiekhez képest sokkal kompaktabb és erősebb axiális fluxusú villanymotorokat is a brit Yasával együtt fejlesztette a Mercedes. Ezek már annyira sorozatgyártásra érettek, hogy a Mercedes berlini üzemében készülnek. Két villanymotor hajtja a hátsó kerekeket, egy pedig az első tengelyen van, az AMG GT XX rendszerteljesítménye 1360 lóerő.

Ez is érdekelhet:

A múltat viszi a jövőbe a Mercedes-Benz Vision One-Eleven

Elképesztő tanulmányautóban mutatja be a Mercedes az axiális fluxusmotort.

Éles sportautó a 612 lóerős Mercedes-AMG GT 63 Pro

Erősebb és gyorsabb, hangosabb és élvezetesebb.

Player Adventi Kalendárium Player Adventi Kalendárium
Támogatott és ajánlott tartalmaink

Láttad már Palvin Barbit szexi mikulásruhában?

Ünnepi útmutató férfiaknak, akik olyan ajándékot akarnak adni, ami valóban megérinti a szívet

Mondunk öt tuti tippet, hogy a sapkaszezonban is kifogástalan legyen a frizurád

A Player kérdése: Te szoktál magadnak ajándékot venni karácsonykor?
34% Igen, persze, szerintem teljesen normális.
66% Nekem ez fura, nem, nem szoktam.
Miért gondolunk máshogy a férfiak szexuális örömszerző eszközeire?
Hirdetés