Újabb elektromos autókat mutatott be a Mercedes-Benz, és ezúttal a haszonjármű-kínálatát szélesítette egy kompakt méretű furgonnal, amiből EQT néven családi autónak használható praktikus, többcélú jármű is készült.

Tagadhatatlan, hogy itt az elektromos autók kora, és a teljes átállás előtt minden autógyártó igyekszik a lehető legtöbb kategóriában teljesen elektromos hajtású modelleket kínálni. A Mercedes elég jól áll ezen a téren, a személyautók közt a kompakt EQA-tól a hatalmas EQS SUV-ig számtalan méretben gyárt elektromos modelleket, és most a haszonjármű-palettát bővítette. Magyarországra is megérkezett az eCitan és az EQT, mi pedig már mentünk is velük egy kört.

Nézzük is, milyen modellekről van szó! A Citan neve ismerős lehet, 2012 óta ez a Mercedes kompakt áruszállítója, amit a Renault-val közösen kínál, tulajdonképpen a Kangoo alaposan átdolgozott változatáról van szó, amit időközben már Nissan Townstar néven is meg lehet venni. A Mercedesnél azonban nem elégedtek meg egyszerű emblémacserével, a Citan és így az EQT is számos lényeges ponton különbözik az alapokat adó francia modell 2021-ben kijött második szériájától.

Kompakt méretek

Például a dizájnt is teljesen átszabták, a Mercedesre jellemző formájú fényszórók és hűtőmaszk került fel rá, amitől barátságos formájú lett az áruszállító és kisbusz. Hogy az elején rendbe tegyük a dolgokat, a Mercedes háromféle változatot kínál belőle: az eCitan a lemezelt oldalú, dobozos furgon, az eCitan Tourer ennek az üvegablakos, személyszállító változata, az EQT pedig az ebből készült, még személyautósabb kivitel. Mondhatni az elektromos autók T-osztálya.

A Mercedes már régóta, épp huszonöt éve kísérletezik elektromos áruszállítókkal, akkor jelent meg a korabeli Vito elektromos hajtású prototípusa. Az évek során plug-in hibrid és hidrogén-üzemanyagcellás Sprinterekkel is próbálkoztak, de most úgy tartják, hogy a tisztán elektromos hajtásé a jövő, erre tesznek fel mindent. 2018-ban jött ki az első eVito, akkor még 35 kilowattórás akkuval, amit mára csaknem megdupláztak, majd a következő évben az eSprinter is csatlakozott.

25 éve lett elektromos a Vito

1997-ben innen indult a Mercedes elektromos furgonjainak sora. A Vito 108 E-ben egy 54 lóerős, 190 Nm nyomatékú elektromotor hajtotta a kerekeket, amivel 125 km/óra volt a végsebessége. A 420 kilogrammos, 280 voltos akkumulátorcsomag 35,6 kilowattórás, amivel 170 kilométer volt a hatótávja. Akkoriban még háromszor annyiba került, mint a belsőégésű motoros társa, ezért nem gyártották nagy sorozatban, csak a brémai posta használt egy kisebb flottát.

Most pedig itt a Mercedes kompakt áruszállítójának elektromos változata, amivel a haszonjárművek közt is teljessé vált a márka elektromos kínálata. A típust kétféle hosszúsággal kínálják, az alap 4,5 méter hosszú, míg a következő képeken az eCitan hosszabb tengelytávú változatát láthatod, amihez nagyobb tolóajtók is járnak. A Mercedesnél azt mondják, hogy nálunk ezt keresik a vevők, ez teszi ki majd az eladások 75 százalékát. Nem csoda, hiszen ebben két Euro-raklap is elfér egymás mögött, ami azért elég jól hangzik.

Jól méretezett tartalom

Műszaki tartalma nagyon hasonló ahhoz, amit a Renault Kangoo és a Nissan Townstar is megkapott. A padlóba épített akkumulátor a Mercedesben is nettó 45 kilowattórás, amivel 285 kilométer a hatótávolság. A gyártó 8 év vagy 160 ezer kilométer garanciát vállal arra, hogy az akkucsomag megőrzi az eredeti kapacitásának 70 százalékát. A töltő csatlakozóját a nagy Mercedes-embléma alá rejtették az orrán, az eCitan és EQT külsőre szinte csak ebben különbözik a Citantól és a T-osztálytól.

Még érdekesebbek a töltési lehetőségek, ebből ugyanis háromfélét választhat a vevő, azt, amelyik a legjobban megfelel az igényeinek.

Szériafelszerelésként 11 kilowattal tölthető az akkumulátor, ami 4,5 óra alatt tölti fel 100 százalékra, aki csak éjszaka tölt, annak ez is tökéletes. Opcióként választható a 22 kilowattos fedélzeti töltő, ami 2,5 órára csökkenti ezt az időt, és újabb opció a 75 kilowattos villámtöltés lehetősége, ez 38 perc alatt tölt 10-ről 80 százalékra.

A háromféle töltési lehetőség mellett a nyilvános töltők használatára is kidolgozott egy csomagot a Mercedes. Minden autóhoz egy évig ingyenesen jár a Mercedes Me Charge, ami mintegy 300 ezer európai töltőnél garantálja a kedvezőbb áramdíjakat, AC töltéssel 98,6 forint, DC töltéssel 145 forint egy kilowattóra, még az Ionity hálózatán is, ami körülbelül feleakkora árat jelent. Egy év után ez az előfizetés meghosszabbítható, havonta 5300 forintért.

Gyerekjáték vezetni

Menjünk is el egy körre a Mercedes elektromos furgonjával! Az eCitan hosszabb változatát vittük el, ami bőven elég rugalmas volt az első kerekeket hajtó 122 lóerős, 245 Nm-re képes elektromotorral, persze ezúttal csak két fővel, terhelés nélkül autóztunk. Az energia-visszatermelést három fokozatban állíthatjuk a váltókarral, a legerősebbnél 34 kilowattal tölt vissza lassításkor, amivel szinte egy pedállal vezethetjük az autót. Az eCitant terelgetni egyszerűen gyerekjáték.

Mégsem csak a dizájnjával különbözik a Renault-testvérétől az eCitan és az EQT.

A gyártásuk ugyan közös futószalagon folyik, de a Mercedes minőségellenőrei állnak a sor végén, és már a lemezek alatt is találni műszaki különbségeket. A rugók és lengéscsillapítók például a Mercedes sajátjai, ezért a futómű hangolása mindenképp egyedi. Az eCitannál a nagy teherbírás volt a fő szempont, az EQT pedig hátulra igényesebb felfüggesztést kap, jobb komforttal.

Puha borítású, díszvarrásos műszerfal, több fémszínű elem az EQT-ben, az eCitan még személyautósabb változatában
A Mercedesekből ismerős fedélzeti számítógépet lapozgathatjuk a mercis kormánykerékről
A Renault-tól lehet ismerős ez a klímakezelő konzol, de a minőségével megüti a mércét a Mercedesben is
Mercedesben érezhetjük magunkat a volán mögött, a belső teret ugyanis rendesen átszabták.

Már a kormánykerék is a Mercedesekből lehet ismerős, a rajta lévő érintőgombokkal lapozhatunk a mercis fedélzeti számítógépen, és a 7 colos érintőképernyőn futó rendszer is ismerős lehet a márka személyautóiból. Az ablaktörlős-irányjelzős bajuszkapcsolótól a világításkapcsolóig sok minden a Mercedesekből jön, és ami nem, az is megüti az elvárt mércét.

Puha anyaggal borították a műszerfal tetejét a személyautósabb testvérmodellben, az EQT-ben,

amit főleg a fényes fekete burkolt hűtőmaszkjáról, a még több színre fújt eleméről és a 16-17 colos könnyűfém kerekéről különböztethetünk meg az eCitantól. Sajnos nem lett annyira menő, mint a T-osztályt és az EQT-t beharangozó, 2021-ben bemutatott Concept EQT, aminél igazán látványos fényszórókat és hátsó lámpákat szabtak az alapvetően dobozformájú karosszériára.

Mégis barátságos jelenség az EQT, amit az ötletes kialakítása és a bőséges térkínálata miatt éppen annyira lehet szeretni, mint amennyire szerettük a belsőégésű motoros testvérét, a T-osztályt. A tolóajtók, a három egyforma szélességű hátsó ülés, a rengeteg pakolórekesz és a hatalmas (551 literes) csomagtartó igazán praktikus családi autóvá teszi. A 22 kilowattos AC- és 75 kilowattos DC-töltés itt széria, ezért a legtöbb utcai töltőt a megszokottnál gyorsabban használhatja.

A jövő elektromos

Az új modellek már rendelhetők, 18,9 millió forintos árával az EQT a Mercedes legolcsóbb elektromos személyautója (a kompakt EQA ára 24,9 millióról indul), nem sokkal drágább a 18,3 milliós eCitan Tourernél, míg a haszonjárművet bruttó 16,3 millió forinttól lehet konfigurálni. Magyarországon nem sok, havonta 20-25 elektromos autó fogy ebben a kategóriában, de ennek egyre dominánsabb szereplője kíván lenni a Mercedes, nem is érdemtelenül.

Az EQT-ből is lesz hosszú tengelytávú változat, és már alig várjuk, hogy valóra váljon a lenti képeken látható, egyelőre csak koncepcióként bemutatott Marco Polo lakóautó-kivitel

A jövő tehát ez a Mercedesnél, 2024-ben jön például az eSprinter alaposan átdolgozott, még nagyobb hatótávú változata, aztán 2025-ben megismerhetjük az alapoktól elektromos autónak fejlesztett áruszállítók és kisbuszok új generációját, aminél további jelentős javulást ígérnek a hatékonyság és hatótáv terén. A cél nem más, mint hogy 2026-ra az eladások 20 százaléka, 2050-re pedig az 50 százaléka elektromos autó legyen a haszonjárművek között is.

Ez is érdekelhet:

Fából krómkarika, benne a csillaggal – Mercedes-Benz T 180 d-teszt

Kisgyerekek mellé családi autónak nincs jobb egy tolóajtós puttonyosnál. De van-e jobb egy új, dízel T-osztályos Mercedesnél?

Táncos lányok még nem örültek úgy kis furgonnak, mint az új Mercedes Citannak!

Zenés-táncos revüvel köszöntötte legújabb kishaszonjárművét a hazai piacon a Mercedes-Benz hazai képviselete. Ekkora felhajtás még az S-nek sem járt!

T-osztály néven itt a Mercedes praktikus családi autója

A neve új, de az autó már ismerős lehet.

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Milyen borospoharak léteznek, és melyikből mit igyunk? Mutatjuk, hogy miért nem mindegy!

Helly Hansen ismét a legjobbakkal állt össze a maximális teljesítményért

Hatalmas, hétszemélyes elektromos jövőkép – BYD Tang-teszt

További cikkeink a témában
Hajítsd messzire a sablonokat, rendezd be úgy a lakásod, amire mindenki emlékezni fog!
Hirdetés