
Tökéletes időben látta meg a Mercedes-Benz a nyitható tetős roadsterek reneszánszát, az R170-es SLK-ra a formáján túl más miatt is tapadtak a tekintetek.
Semelyik másik gyártónak nincs akkora tapasztalata nyitott autók terén, mint a Mercedes-Benznek, hiszen még a Patentwagennek sem volt teteje. Az autózás hajnalán megszerzett helyzeti előnytől eltekintve is mindig ott voltak a fényűző kabriók, melyekkel habzsolni lehet az élet szépségeit. Az SL-lel ellentétben SLK-nak azonban nem a luxust kellett megadnia, hanem azt az élményt, amit csak egy könnyű, kétüléses roadster tud.
Ma már egymás után szűnnek meg az izgalmas örömautók, a helyükre pedig ezerféle méretű szabadidő-autó érkezik, de ez nem volt mindig így. A kilencvenes években és az ezredfordulón még sokkal nagyobb volt a skála, a legtöbben pedig nagy hangsúlyt fektettek arra is, hogy legyenek megfizethető és sportos modellek, amikre könnyebben lehet vágyni, mint egy kabrió 911-esre vagy egy 360 Spiderre. Nagyon jól mutatja a roadsterek iránti érdeklődést, hogy a regisztrációk száma az 1992-es 11 300-ról 98 500-ra emelkedett 1995-re.
Ez a korszak volt a kis kupék és a roadsterek aranykora, amikor a Mazda MX-5-ös és a Fiat Barchetta is készült. Egy ligával feljebb pedig ott az Alfa Romeo Spider, a fergeteges Honda S2000, a győri gyárból érkező Audi TT Roadster, a BMW Z3-as akár sorhatos motorral vagy éppen a Porschét megmentő középmotoros Boxster. Ebből a sorból nem maradt ki a Mercedes sem, akik 1994-ben bemutatták a keménytetős SLK tanulmányautóját.
Ekkoriban a legtöbb roadsternek vászonteteje volt, az SLK-nak azonban elektrohidraulikusan mozgatható kétrészes keményteteje.
Hagyományosan vászonból készül egy nyitható tető, hiszen ez egyszerre elegáns és könnyű, a kis helyigénye miatt még egy olyan picike autóból sem kér sok teret, mint a Mazda MX-5-ös. Akik pedig mind a négy évszakban szeretnék használni az ilyesmit, annak ott vannak az utólag megvásárolható keménytetők, melyek tárolását nem mindig egyszerű megoldani. Erre kínált megoldást a Mercedes-Benz SLK kétrészes keményteteje, mellyel csukott állapotban harmonikus kupévá változik a roadster.
1993 szeptemberének végén nyújtotta be a szabadalmi iratokat a Mercedes, az SLK gyártása pedig három évvel később indult be a brémai gyárban, ahol az R129-es SL is készült. Az SLK nevében a K éppen a német kurz, tehát a rövid szóra utal. Ebből könnyen ki lehet találni, hogy az SLK a W202-es C-osztály rövidített platformjára épülő, belépő sportos Mercedes. Ezeket az alapokat vitte tovább a Karmannál készülő Chrysler Crossfire.
Nagy szerepe volt a CLK és az ML mellett az SLK-nak is abban, hogy a Mercedes megfiatalodott.
Michael Mauer rövid túlnyúlásokkal kompaktra és sportosra rajzolta az SLK-t, melynek hangsúlyos eleme a hosszú gépháztető és a vario roof nevű kétrészes, nagyjából 25 másodperc alatt nyitható és csukható keménytető. A Mercedes korábban inkább a konzervatív színeket használta, de az ezüst és a fekete helyett az SLK-kat bátran fújták sárgára, élénk kékre vagy pirosra. Hasonlóan merész színkombinációk jelentek meg az utastérben is, mely lehetett sportos, elegáns vagy extravagáns is.
Nem volt akkora újdonság a nyitható keménytető, de még messze nem volt olyan elterjedt, mint később. Ezért aztán a Mercedes komoly teszteknek vetette alá az elektrohidraulikus szerkezetet. Még a sorozatgyártás megkezdése előtt harminc prototípuson végezték el egyenként húszezer alkalommal a nyitási és a zárási folyamatot. Ez tíz évre vetítve a napi hat mozgatásnak felel meg. A vászontetőnél nehezebb szerkezet és a fokozott biztonság ellenére az SLK súlya alapváltozatban bőven 1,3 tonna alatt maradt.
136 lovas négyhengerestől egészen a 354 lóerős, kompresszoros V6-ig terjed a Mercedes SLK-k skálája.
Nem hazudtolta meg magát az SLK, egy rendes Mercedeshez illő rugózási komforttal és a gyakori ötfokozatú automata váltóval egyértelműen a lágyabb roadsterek között van. A BMW Z3 M Roadster és a Porsche Boxster S ellen készült el a Mercedes-Benz SLK 32 AMG, melybe a négyhengeresek helyére passzírozott M112-es, 3,2 literes V6-os került kompresszoros változatban. 354 lóerővel és 450 Nm nyomatékkal, 5,2 másodperces gyorsulással ez a leghegyesebb csúcsmodell.
1996-ban dobták piacra a Mercedes kompakt roadsterét, melynek legnépszerűbb változata a 190 lovas SLK 230 Kompressor lett. Az SLK hamar a jómódban élő, magukra örömmel adó nők kis kedvence lett, de az innen eredő sztereotípiák azóta lekoptak róla. Egészen 2004-ig maradt gyártásban az R170-es, nyolc év alatt több mint 311 ezer darab készült.
Ez is érdekelhet: